U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Netmanager Nederland 1 met pensioen
Gerard Hulshof wordt naar alle waarschijnlijkheid op 19 januari door zijn concurrenten en collega's verkozen tot omroepman van het jaar. De voor de kijker onzichtbare hand achter het succes van Nederland 1, de man van het stijgende marktaandeel in een krimpende markt en de succesvolle samenwerking tussen AVRO, KRO en NCRV (AKN). Net nu het spannend wordt voor de publieke omroep, gaat Hulshof na 35 jaar dienstverband bij KRO en AKN met pensioen. ,,Als iemand wil dat het fout gaat, gaat het ook fout. En dan loopt het desastreus met de publieke omroep af.''



Nederlanders kijken fractie minder tv
De Nederlandse televisiekijker zat vorig jaar gemiddeld 2 uur en 35 minuten per dag voor de buis. Dat is twee minuten minder dan in 1996. De reportage over de Elstedentocht op 4 januari 1997 vestigde met een gemiddelde kijktijd van 6 uur en 54 minuten een dagrecord. Als er geen Elfstedentocht was geweest, zou dit gemiddelde nog iets verder zijn gedaald. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek.



De Syrische minister en Gina Lollobrigida
Een Italiaanse vredesmacht in Libanon werd in 1983 gespaard voor aanslagen omdat de Syrische minister van Defensie luitenant-generaal Mustafa Tlas verliefd was op de Italiaanse filmster Gina Lollobrigida. Dat heeft generaal Tlas, die een dichtbundel heeft gewijd aan de ,,negentien mooiste vrouwen ter wereld'' en nog steeds minister van Defensie is, bekend in een vraaggesprek met de krant Al Bayan in Dubai.



Uitgeverij Van Gennep uit gevarenzone
Met de vorming van een flinke spaarpot heeft de Amsterdamse uitgeverij Van Gennep haar voortbestaan voorlopig veiliggesteld. De stichting die de meeste aandelen van Van Gennep in bezit had, heeft zijn stukken verkocht aan collega-uitgeverij Wereldbibliotheek. Met de opbrengst gaat de stichting komende jaren de uitgaven van Van Gennep financieel ondersteunen.



Dreigende onthulling van e-mailadressen Het Amerikaanse bedrijfje National Organization of Internet Commerce dreigt vijf miljoen e-mailadressen van America On Line (AOL) abonnees bekend te maken. Het wil AOL dwingen mee te werken aan het verspreiden van marketing-informatie via e-mail.





Hoe zijn Amerikaanse tv-stations op het Web vertegenwoordigd en welke omroepen maken gebruik van geluids- en videofragmenten?

Op de website van 'the Antenna' zijn de antwoorden op deze vragen te vinden. The Antenna geeft enerzijds een overzicht van de lokale en nationale omroepen en netwerken die hun website aantrekkelijk maken door bewegend beeld en geluid te gebruiken, zoals CBS en CNN en kleinere stations in Alabama en Minnesota. Hierbij zijn voorbeelden van Real Audio- en Video-fragmenten te beluisteren en te bekijken. Anderszijds is the Antenna een elektronisch magazine over tv-stations op Internet. In het tijdschrift, dat maandelijks verschijnt, worden de websites van een aantal tv-stations uitgebreid besproken. Wat is het doel van de site? Waar bestaan de Internetactiviteiten uit? Hoeveel mensen werken aan de digitale versie en hoeveel bezoekers worden er getrokken? Ook zijn er artikelen te vinden over de rol van Internet bij tv-stations. In de aflevering van december, die nu nog op het net staat, komt bijvoorbeeld aan de orde wat webmasters van tv-sites doen om bezoekers te blijven trekken en hoe ze een saaie, statische site levendig en boeiend maken. Verder zijn er artikelen over adverteren op tv-websites en het gegeven dat tv-stations tegenwoordig winst maken op hun Internetactiviteiten.

De website van The Antenna geeft een interessant beeld van de digitale avonturen van Amerikaanse tv-stations. Jammer is dat de oude nummers niet zonder meer te raadplegen zijn. Je moet je ervoor registreren. Alleen staat nergens waar dat kan.

(www.theantenna.com)

NRC Webpagina's
3 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)