U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bedrijf VS dreigt 5 miljoen e-mailadressen te onthullen

Dreigende onthulling van e-mailadressen

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
Het bedrijf National Organization of Internet Commerce in de VS dreigt vijf miljoen e-mailadressen van AOL-abonnees bekend te maken. Het wil America On Line dwingen mee te werken aan het verspreiden van marketing-informatie via e-mail.

NEW YORK, 3 JAN. Een Amerikaans bedrijfje met de naam National Organization of Internet Commerce heeft gedreigd vijf miljoen e-mailadressen van AOL-abonnees bekend te maken. Het Californische bedrijf wil AOL (America On Line), een onlinedienst met in totaal 12 miljoen abonnees, dwingen mee te werken aan het verspreiden van marketing-informatie via e-mail. AOL blokkeert op dit moment zoveel mogelijk ongevraagde e-mail van adverteerders.

De National Organization for Internet Commerce (NOIC) bestaat pas drie maanden maar zegt diverse directmailbedrijven te vertegenwoordigen. Het bedrijfje dreigde om op oudejaarsdag een lijst van 1 miljoen AOL-abonnees publiek te maken maar heeft dit niet gedaan. Nu zegt het in de loop van volgende week met vijf miljoen e-mailadressen van AOL-abonnees in het openbaar te treden als AOL geen gesprekken wil aangaan.

Ongevraagde marketing e-mail, ook wel spam geheten, wordt door onlinediensten en Internettoegangverschaffers zoveel mogelijk geweerd omdat de meeste e-mailgebruikers er niet van gediend zijn. AOL zegt op sommige dagen 2,5 miljoen e-mails van marketeers uit zijn systeem te houden. Twee weken geleden heeft AOL via de rechtbank een onbekend bedrag aan schadevergoeding gekregen van een electronische marketeer. Joseph Melle, oprichter van NOIC, vindt niet dat AOL het recht heeft om marketeers tegen te houden. ,,AOL forceert iedereen op het Internet om te doen wat zij willen'', aldus Melle. ,,Maar mensen hebben het recht om reclame uit te sturen.'' NOIC is via zijn oprichter Joseph Melle tevens gelieerd aan TSF Marketing, een electronische marketeer.

AOL noemt TSF Marketing een 'productieve junk e-mailer' en heeft het bedrijf al diverse malen verzocht zijn praktijken te staken. Veel AOL-abonnees hebben al geklaagd over ongevraagde e-mail van het bedrijf. AOL heeft nu een brief gestuurd aan NOIC om niet over te gaan tot het bekendmaken van de vijf miljoen adressen, omdat het anders overgaat tot een gerechtelijke aanklacht en een eis tot schadevergoeding.

NRC Webpagina's
3 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)