M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Nederlanders kijken fractie minder tv
Door een onzer redacteuren
Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek. De reportage over de Elstedentocht op 4 januari 1997 vestigde met een gemiddelde kijktijd van 6 uur en 54 minuten een dagrecord. Ook het marktaandeel van deze uitzending (94 procent) en de waardering (8,5) bleven het afgelopen jaar ongeëvenaard. Bij de meest bekeken programma's overtroffen op sportgebied alleen de wedstrijden van Ajax tegen Atletico Madrid en Feyenoord de Elfstedentocht in kijkdichtheid. Het populairst bleven echter de NOS-Journaals met een marktaandeel van 69 procent, als de kijkcijfers van Nederland 1 en 2 worden opgeteld. Op plaats twaalf staat Veronica als hoogste commerciële omroep geklasseerd met de voetbalwedstrijd Nederland-België (6 september). De Dodenherdenking (4 mei, NOS) is goed voor de dertiende plaats. Opmerkelijk is de relatief lage 29ste plaats van de NOS-uitzending van de begrafenis van Diana (6 september). Het Eurovisie Songfestival (3 mei) staat een plaatsje hoger op de ranglijst. RTL4 behaalde in 1997 een marktaandeel van 20,2 procent en is daarmee de populairste zender. De drie publieke netten behaalden samen een marktaandeel van 38,8 procent. De landelijke commerciële omroepen hebben samen een marktaandeel van 44,9 procent.
|
NRC Webpagina's
3 JANUARI 1998
|
Bovenkant pagina |