U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nederlanders kijken fractie minder tv

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 JAN. De Nederlandse televisiekijker zat vorig jaar gemiddeld 2 uur en 35 minuten per dag voor de buis. Dat is twee minuten minder dan in 1996. Als er geen Elfstedentocht was geweest, zou dit gemiddelde nog iets verder zijn gedaald.

Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek. De reportage over de Elstedentocht op 4 januari 1997 vestigde met een gemiddelde kijktijd van 6 uur en 54 minuten een dagrecord. Ook het marktaandeel van deze uitzending (94 procent) en de waardering (8,5) bleven het afgelopen jaar ongeëvenaard.

Bij de meest bekeken programma's overtroffen op sportgebied alleen de wedstrijden van Ajax tegen Atletico Madrid en Feyenoord de Elfstedentocht in kijkdichtheid. Het populairst bleven echter de NOS-Journaals met een marktaandeel van 69 procent, als de kijkcijfers van Nederland 1 en 2 worden opgeteld. Op plaats twaalf staat Veronica als hoogste commerciële omroep geklasseerd met de voetbalwedstrijd Nederland-België (6 september). De Dodenherdenking (4 mei, NOS) is goed voor de dertiende plaats. Opmerkelijk is de relatief lage 29ste plaats van de NOS-uitzending van de begrafenis van Diana (6 september). Het Eurovisie Songfestival (3 mei) staat een plaatsje hoger op de ranglijst. RTL4 behaalde in 1997 een marktaandeel van 20,2 procent en is daarmee de populairste zender. De drie publieke netten behaalden samen een marktaandeel van 38,8 procent. De landelijke commerciële omroepen hebben samen een marktaandeel van 44,9 procent.

NRC Webpagina's
3 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)