U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

HMG stuurt ook rest van directie weg
Na het ontslag van topman Huib Boermans en Henri Roemer bij de Holland Media Groep (HMG), het bedrijf achter RTL4, RTL5 en Veronica, verdwijnen nu ook de overgebleven twee directieleden, Patrick Tillieux en Willem van der Meer de Walcheren.



VNU troefde vier telecomgiganten af.
Met Operatie Phoenix troefde uitgever VNU vier internationale telecomgiganten af. Het finest hour van bestuursvoorzitter Joep Brentjens? Met de geheime 'Operatie Phoenix' was donderdagmiddag een laatste transatlantische conference call succesvol afgerond. Haast was geboden. Het nieuws lag via deze krant al op straat. Operatie Phoenix? Vernoemd naar de mythische vogel die uit zijn as herrees? ,,Nee'', zegt Brentjen. ,,Phoenix is een van de hoofdplaatsen waar Starwood, de verkopende partij, in Amerika is gevestigd.''



Televisie-komiek Chris Farley (33) overleden
In de flat van zijn broer in Chicago is donderdag de Amerikaanse komiek Chris Farley dood aangetroffen. De politie neemt aan dat Farley, die 130 kilo woog, aan een hartaanval is overleden. Net als zijn grote voorbeelden, de eveneens corpulente en jong gestorven komieken John Belushi en John Candy, werd Farley vooral bekend door het satirische televisieprogramma Saturday Night Live.



Nederland is te klein voor PSV
Harrij van Raaij maakt de balans op van zijn eerste jaar als voorzitter van PSV. Tijdens zijn regime wil Van Raaij wel een richting aangeven. De voorzitter van de Philips Sport Vereniging kijkt al verder dan de Nederlandse grenzen. Een Europese competitie, geschraagd door een technologische revolutie op Internet. Want het draait straks om de miljoenen achter het televisiescherm en de miljoenen op Internet. Maar om een interessant produkt te kunnen leveren, moet je competitie aantrekkelijk zijn. Iemand uit Hongkong kijkt via Internet eerder naar Arsenal-Blackburn Rovers dan naar De Graafschap-Ajax. ,,Voetbal wordt via Internet een miljardenmarkt. Canal+ is een locale aangelegenheid, terwijl Internet een global approach heeft. Dat is een essentieel verschil''.



Kroeskes 2 meter sessies verdwijnt per september 1998
Jan Douwe Kroeske (41) is al vele jaren een van de gezichtsbepalende deejays van de publieke omroep. Hij schrok toen hij via de krant van de plannen vernam. Twee weken geleden kwam een Hilversumse commissie met ingrijpende plannen en aanbevelingen voor de radio waarover het dagelijks bestuur van de NOS nog voor 1 januari een besluit moet nemen. De werkgroep bepaalde dat 2 Meter in september 1998 van de zender verdwijnt. ,, Er is niet met mij gesproken. Ik weet officieel van niets. Dit plan komt niet van de mensen die de programma's op Radio 3 maken.





Softporno en dan het liefst Tiroler of uit de jaren 70. Herders en herderinnen die gezellige schlagers zingen met op de achtergrond een foto van besneeuwde bergtoppen of koekoeksklokken. Veel sensatieverhalen en een eeuwige, gezellige kerstsfeer. Kortom: RTL+.

De Duitse commerciële zender waar iedereen die van kitsch houdt dag en nacht terecht kan, is niet meer overal in Nederland te bereiken. Gelukkig is er een website van het station.

Met de sensatie en de kerstsfeer zit het op de site wel goed: met rode letters wordt er aangekondigd dat 'een kindermoordenaar levenslang krijgt!' en bij het binnenkomen wordt de bezoeker geconfronteerd met de aankondiging van het programma 'Weihnachten in Schneesturm'. Bovendien heeft RTL+ een virtuele adventkalender, waar allerlei prijzen zijn te winnen (bijvoorbeeld een weekeindje weg). Met de vermakelijke kitsch is het echter veel minder gesteld. De site ziet er, behalve de beginpagina dan, over het algemeen zakelijk uit en er is voornamelijk veel droge informatie te vinden: over de programma's (Greenpeace-tv), over voetbal en de geschiedenis van de zender: ,,In 1984 was het bereik 200.000.'' Zelfs in de online-winkel zijn alleen slechts gewone dingen te koop, zoals fietsen. Schlagers en softporno ten slotte, dé ingrediënten van een avondje RTL+, lijken helemaal niet op de site voor te komen. Kortom: iedereen die graag naar RTL+ kijkt, maar de zender niet meer kan ontvangen, heeft aan de website geen goede vervanger. Logeren bij iemand die RTL+ wél ontvangt is een betere oplossing.

(www.rtl.de)

NRC Webpagina's
20 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)