|
SCHEEPSBOUW OVERLEVEN HISTORIE JAPAN EN KOREA CONOSHIP JACHTEN ONDERWIJS STAATSSTEUN CIJFERS NEDERLANDSE WERVEN SOAP EXPOSITIE MUSEA Overzicht eerdere afleveringen Profiel
|
Baggerboten
Naam: IHC Wie van bagger houdt, houdt van IHC. Geen scheepswerf in Nederland weet beter raad met het echte slijk der aarde dan deze in Sliedrecht gevestigde firma. IHC bouwt niet alleen schepen, maar levert ook onderdelen (pompen, heihamers, zuigkoppen) en knowhow aan tientallen Nederlandse en buitenlandse bedrijven, rederijen en scheepswerven. Iedere bewoner van Sliedrecht kent wel iemand die op de loonlijst van IHC staat. De Industrieele Handels Combinatie Holland werd in 1943 opgericht. In dat jaar sloten de werven Conrad-Stork (Haarlem), Gusto (Schiedam), De Klop (Sliedrecht), Verschure (Amsterdam) en J.& K. Smit en L. Smit & Zn in Kinderdijk een - zeker voor die tijd - uniek verbond. De samenwerking van deze scheepswerven lag niet erg voor de hand; ze beconcurreerden elkaar jarenlang op leven en dood. Maar door de economische crisis van de jaren dertig zat de schrik er flink in. Er moest iets gebeuren, daar waren de baggerbotenbouwers het over eens. Bij het vijftigjarig jubileum, in 1993, keken de voormalige concurrenten met gepaste trots terug op de verrichtingen sindsdien. IHC Holland heeft nu duizend werknemers in dienst en bemant vestigingen in Brazilië, China, India en de Verenigde Staten. Van de jaarlijkse omzet (450 miljoen) is zo'n 80 procent bestemd voor de buitenlandse markt. Een van de paradepaardjes van IHC is de Queen of Penta Ocean, een sleephopperzuiger van 20.000 kubieke meter, nu in het bezit van de Japanse opdrachtgever. Het IHC-jaarverslag meldt dat in 1998 zes cutterzuigers, een wielzuiger, een surveyboot, een duwboot en een sleepboot werden afgeleverd aan opdrachtgevers in negen verschillende landen. De drie IHC-werven - twee in Sliedrecht, een in Kinderdijk - hadden, ondanks de Azië-crisis, hun handen vol. Daniëlle Pinedo
|
Bovenkant pagina |