NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





SCHEEPSBOUW
OVERLEVEN
HISTORIE
JAPAN EN KOREA
CONOSHIP
JACHTEN
ONDERWIJS
STAATSSTEUN
CIJFERS
NEDERLANDSE WERVEN
SOAP
EXPOSITIE
MUSEA




Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Cijfers

Grootste werven

Nederland telt 42 scheepswerven, die in 1998 voor 521.000 compensated gross ton aan nieuwe schepen hebben opgeleverd. Zestien werven zijn volgens de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) in staat schepen te bouwen groter dan 5.000 ton. In 1976 telde Nederland nog 63 werven, waarvan 21 voor schepen van meer dan 5.000 ton. De grootste werven, in volgorde van maximale omvang per schip (sommige werven kunnen twee grote schepen tegelijk bouwen):

  • Van der Giessen-De Noord (Krimpen aan den IJssel) 55.000 en 45.000 gross ton
  • Frisian Shipyard (Harlingen) 30.000 en 5.000 ton
  • Verolme Shipyard (Botlek) 25.000 en 22.000 ton Merwede Shipyard (Hardinxveld-Giessendam) 25.000 ton
  • IHC Holland (Sliedrecht) 15.000 en 8.000 ton
  • De Hoop Lobith (Tolkamer) 20.000 ton
  • Schelde Scheepsbouw (Vlissingen) 20.000 ton
  • Niestern Sander (Farmsum/Delfzijl) 12.000 ton
  • De Biesbosch (Dordrecht) 11.000 ton
  • YVC Ysselwerf (Groot-Ammers) 10.000 ton
  • Ferus Smit (Westerbroek) 7.000 ton
  • Scheepswerf Bijlsma (Wartena) 6.500 ton
  • Van Diepen (Waterhuizen) 6.000 ton
  • Pattje Shipyard (Waterhuizen) 6.000 ton
  • Bodewes Volharding (Foxhol) 6.000 ton
  • Damen Hoogezand (Foxhol) 6.000 ton
  • Amels (Makkum) 5.000 ton

De grootste scheepsbouwnatie in de Europese Unie is Duitsland, met een totale capaciteit van 1.100.000 cgt - het dubbele van Nederland. De grootste Duitse scheepsbouwer is Howaldtswerke-Deutsche Werft AG, met twee dokken in Kiel met een totale capaciteit van 470.000 gross ton. Daarna komen Blohm + Voss uit Hamburg (totaal 140.000 ton) en Jos. L. Meyer uit Papenburg (140.000 ton).

NRC Webpagina's
21 APRIL 2000


   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000