|
afleveringen OUDE VREES PROBLEEM EN OORZAAK CRUCIALE DATA SCHRIKKELJAAR ECONOMIE (SEMI-)OVERHEID BANKEN LUCHTVAART INTERVIEWS HANDLEIDING VOOR PC'S LABEL AANSPRAKELIJKHEID VERZEKERINGEN LINKS |
Luchtvaart
Het luchtverkeer is afhankelijk van zeer gecompliceerde computersystemen. Niet alleen zijn er tientallen tot honderden computers aan boord van vliegtuigen, ook het verkeer rondom vliegvelden is sterk van computers afhankelijk. In het vliegtuig Fouten in de computers in vliegtuigen zouden dodelijke ongelukken tot gevolg kunnen hebben. Maar zo ver zal het hoogstwaarschijnlijk niet komen. Ieder type vliegtuig wordt door de fabrikant in zijn geheel getest op millenniumbestendigheid. Dus niet alleen de systemen zelf, maar ook hun onderlinge samenhang. Daarna krijgen de toestellen een certificaat van 2000-bestendigheid. Dit gebeurt onder toezicht van de luchtvaartautoriteiten van de landen waar de toestellen gemaakt of geregistreerd zijn. In Nederland is dat de Rijksluchtvaartdienst. Komt een bepaald type toestel niet door de test, dan mag er niet mee worden gevlogen. Op de grond Anders zit het met de systemen op de grond. Deze vallen onder verantwoordelijkheid van de luchthavens zelf. De IATA, de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen, heeft in april een project opgezet om een inventarisatie te maken van alle luchtverkeerssystemen die mogelijk niet gereed zijn voor 2000. Als een vliegtuig wel vliegt maar de luchtverkeersleiding is uitgevallen, hoeft er geen probleem te zijn. Een toestal kan altijd op zijn eigen instrumenten vliegen en landen. Het gaat alleen minder makkelijk. Zeker op drukke routes en luchthavens kan dit voor vertragingen zorgen. Want het is juist de geavanceerde luchtverkeersleiding die het mogelijk maakt veel toestellen binnen korte tijd te laten landen en starten. Risico Het is nu nog niet te zeggen hoe groot het probleem in de luchtvaart eind 1999 zal zijn. De KLM zal mogelijk in de loop van volgend jaar een gewijzigde, beperkte dienstregeling presenteren voor de periode rondom de eeuwwisseling. Desondanks durven ook vele deskundigen niet in een vliegtuig te zitten in de nacht van de jaarwisseling. Bij een enquête van een Amerikaans informaticatijdschrift verklaarde een fors deel van de ondervraagde informatiseringsmanagers dat zij uit angst niet zullen vliegen tijdens de millenniumwisseling. Maar de topman van de FAA heeft nu al een vlucht gepland op het tijdstip dat Greenwich Mean Time het jaar 2000 bereikt. Wie hoe dan ook wil vliegen, kan waarschijnlijk het best kiezen voor een Westerse maatschappij op een route tussen Westerse luchthavens.
|
NRC
Webpagina's
|