S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de twaalfde aflevering.

E-commerce en Internetaandelen
Time zet de comeback van Apple (met de succesvolle produktie van de iMac computer) op nummer één van technologienieuws van 1998, gevolgd door de doorbraak van e-commerce. Zoals eerder deze week al in de rubriek De Draad werd gemeld, zijn zelfs de meest optimistische voorspellingen rond e-commerce en kerst uitgekomen. Online shoppen is in 1998 de gewoonste zaak van de wereld. E-commerce wordt in het lijstje van Time gevolgd door "Net Stock Mania", een fenomeen dat na afwezigheid van enkele maanden, de laatste weken weer weer helemaal terug is. Time vergelijkt de enorme interesse in Internet aandelen zelfs met de zeventiende eeuwse tulpenmanie in Nederland. De idioot hoge prijzen die destijds voor tulpebollen werden betaald, verschillen niet zoveel van de honderden dollars die neergelegd moeten worden voor aandelen van Amazon.com, Yahoo! of eBay. Elk bedrijf dat in 1998 .com in zijn naam had, was gegarandeerd goed voor een succesvolle beursgang. Of bedrijven ook reële winstverwachtingen hadden, leek nauwelijks van belang.

Portal sites
Een ander belangrijke Internetontwikkeling was "The Rise of the Portals", zoals Time het noemt. De meeste succesvolle websites van dit jaar waren bijna allemaal 'portalen': websites die zoekdiensten leveren, alsmede gratis e-mail, nieuwsberichten, aandelenkoersen, agenda's, telefoonboeken en wie weet wat nog meer. Yahoo, Excite, Netcenter en Infoseek zijn de bekendste en staan alle vier in de top tien van best bezochte websites van 1998. Ook Salon rekent de opkomst van de portal sites tot een belangrijke ontwikkeling, maar hoopt dat de trend net zo snel verdwijnt als de push technologie van vorig jaar. "Portalen zien er allemaal hetzelfde uit en leveren dezelfde diensten. In 1998 was er niets deprimerender dan het aanschouwen van de institutionalisering van de portaal monotonie", aldus Salon.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
31 DECEMBER 1998

Archief:
Digitale bloemetjeswei in You've Got Mail  
(21 december 1998)

Websites omarmen oude media  
(9 december 1998)

De leukste winkels van Internet  
(2 december 1998)

Kerstkopen op Internet  
(25 november 1998)

Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)