IDFA december 1995
Bezwijken onder de schoonheid van Haïti
Het oeuvre van de Deense documentarist Jörgen Leth
wordt gedomineerd door de wielersport en Haïti. In zijn films over
Haïti laat hij een overgang vaak begeleiden door een akelig geluid
of beeldruis. Daardoor ontstaat het beeld van een Europeaan in crisis,
die niet bang is om zijn zekerheden los te laten.
Jörgen Leth
Door HANS BEEREKAMP
Jörgen Leth is blij dat
voetbal zijn sport niet is. ,,Veel te onvoorspelbaar,'' mompelt de Deense
filmmaker, dichter en journalist tijdens de opnamen voor zijn portret van
landgenoot Michael Laudrup, vedette van FC Barcelona. Hij is gewend zijn
emoties onder controle te houden en de bloedstollende spanning van een
topwedstrijd in het Camp Nou-stadion vergt veel van zijn zenuwen. Het
resultaat van Leths inspanningen is dan ook een bijna academische poging
om de magie van het voetbalspel op hoog niveau te analyseren.
Michael Laudrup - En fotboldspiller (Michael Laudrup - A Football Player)
(1993) wisselt droog becommentarieerde acties van Laudrup in
verschillende wedstrijden af met tactisch voetballatijn van trainer Johan
Cruyff en bloedmooie beelden van zonsondergangen in Barcelona.
De film is een curiosum, dat nog wel eens zal opduiken in een
retrospectief van Jörgen Leth (1937), die al vanaf 1967
documentaires maakt. Er zijn niet zo veel documentaristen die je herkent
aan een persoonlijke stijl, aan de signatuur van een filmauteur: Chris
Marker, Johan van der Keuken, Frederick Wiseman, Bert Haanstra, en ook
Jörgen Leth. Dit jaar is Leth voor het eerst vertegenwoordigd op het
International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA), met als
openingsfilm in wereldpremière Haïti. Uden titel (Haiti.
Untitled) (1995) en met de documentaire die Tomas Gislason over Leth
maakte, getiteld Fra hjertet til haanden (Heart and Soul) (1994).
Twee onderwerpen domineren het oeuvre van Leth, dat zo'n twintig titels
beslaat: de wielersport en Haïti. Ze staan voor de uitersten in zijn
universum, zoals Gislason duidelijk maakt in zijn mooie, in de trant van
Leth gedraaide portret van de filmmaker.
Leth groeide op in een huis met
uitzicht op een wielerbaan en won op jeugdige leeftijd enkele
amateurkoersen. Vijfentwintig jaar volgde hij, veelal als commentator
voor de Deense televisie, de Tour de France en schreef daar een boek
over. Hij filmde de nationale kampioen Peder Pedersen voor een
documentaire over de Denen, volgde Ole Ritter tijdens zijn poging het
werelduurrecord te verbeteren, draaide in 1973 de documentaire Stjernerne
og vanbaererne (Sterren en waterdragers), over de Giro d'Italia, en
maakte in 1976 de klassieke wielerdocumentaire En foraarsdag i helvede
(Een zondag in de hel) over de heroïsche koers Parijs-Roubaix,
gevolgd door 27 camera's.
Zoals vele intellectuelen spreekt wielrennen Leth aan, omdat het een
sport is waar je het hoofd koel bij moet houden; de winnaar is niet per
se de grootste atleet of de man in vorm, maar degene die het slimst
opereert, onderhandelt, weet te geven en nemen. In Heart and Soul vertelt
Leth over zijn depressies, die te maken hebben met de onbevredigde
behoefte om zijn zelfcontrole los te laten. Sinds enige tijd woont de
filmer op Haïti, waar dat beter lijkt te lukken. Na het maken van de
film Haïti Express (1983) heeft Leth een tomeloze liefde opgevat
voor het halve eiland en heeft zich min of meer blind gestort in een
maalstroom van geweld, erotiek en irrationaliteit. Haïti. Untitled
is een hommage aan dat levensgevoel, dat ook de vorm van de film bepaalt.
Brandhaard
Hoewel Haïti de laatste jaren
een soort van internationale brandhaard geworden is, negeert Leth in zijn
film grotendeels de politieke factor.
Associatief monteert hij wel beelden van politici,
politiefunctionarissen, Amerikaanse mariniers en slachtoffers van
moordpartijen door elkaar, maar de beelden vertellen nauwelijks een
verhaal. De rode draad in Leths filmpoëzie is eerder zijn behoefte
aan liefde, die vooral gerepresenteerd wordt door jonge, zwarte vrouwen.
De bijna koloniale manier waarop hij een van hen mainteneert en, soms
naakt, voor zijn camera laat poseren is politiek hoogst incorrect. Maar
Leths film en de documentaire over de totstandkoming ervan zijn beide zo
zuiver en radicaal dat ik er geen enkel moment een vieze smaak aan
overhield.
Beide films bedienen zich veelvuldig van een opmerkelijke montagetruc,
namelijk het laten begeleiden van een `Schnitt' door een akelig geluid,
een polaroidfoto, een stukje beeldruis. Die pijnlijke, ongemakkelijke
overgangen versterken het beeld van een verscheurd gemoed, van een
Europeaan in crisis, die niet bang is om zijn zekerheden los te laten en
werkelijk onbevangen om zich heen te kijken.
De stijl van met name Haïti. Untitled laat zich moeilijk anders
beschrijven dan in ontoereikende clichés als meeslepend,
persoonlijk, schokkend en exhibitionistisch. Ik zag de film over de film
eerder, en kan dus moeilijk meer beoordelen wat het effect is als je niet
eerst kennis gemaakt hebt met de achtergrond van de filmmaker: een
magnetische persoonlijkheid, die onmiddellijk sterke gevoelens pro of
contra oproept: een ijdele, hypergevoelige en overwegend onzekere man die
ook om therapeutische redenen ons deelgenoot lijkt te willen maken van
zijn impressies. Hij bewondert Jean-Luc Godard en Sergio Leone en
bescheidenheid is niet z'n sterkste kant. Vanaf het eerste moment dat ik
Leth in beeld zag verschijnen biologeerde hij me.
Wat nog meer telt is het resultaat van Leths onorthodoxe aanpak van een
documentaire, een woord dat hij, net als bij voorbeeld Van der Keuken en
Marker, niet onvoorwaardelijk als etiket accepteert. In Haïti.
Untitled komen veel intrigerende en onvergetelijke momenten voor.
Bijzonder is bij voorbeeld de blik van Leth op de leden van de
Amerikaanse vredesmacht, betonnen mannen in camouflagepakken die weinig
oog lijken te hebben voor de perverse schoonheid van de Haïtiaanse
cultuur. Het lijkt een gemakkelijk contrast, maar de hele film werkt toe
naar een lange scène aan het slot, waarin zo'n kortgeknipte en
besnorde reus mentaal instort aan de telefoon, in gesprek met zijn thuis
naar hem verlangende vrouw. Een vertraging in de lijnverbinding zorgt
voor een curieus trage echo, die alle woorden van de militair herhaalt.
Deze wonderlijk mooie apotheose kan op verschillende manieren
geïnterpreteerd worden, maar ik begrijp dat Haïti iets raars
doet met zelfs schijnbaar zeer stevig in hun schoenen staande
mannetjesputters. Volgens mij is het een projectie van Leths weldadige
ontreddering, de inlossing van een verlangen naar chaos, dat hij tot zijn
vertrek naar Haïti altijd had weten te beheersen. Misschien wordt
voetbal nog eens zijn sport.
Haïti. Untitled is te zien op het IDFA op 7 dec. als
openingsfilm (besloten voorstelling), op 8 dec. (22.15u) in Alfa 1 en op
13 dec. (22.30u) in Alfa 2. Heart and Soul wordt vertoond op video op 7
dec. (10.30u) en op 12 dec. (12.00u), beide in de NRC Handelsbladsalon
van De Balie.
Haïti Untitled.