U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    C U L T U R E E L  S U P P L E M E N T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


Dennis Adams: Coda (1995)


Marijke van Warmerdam: Douche (1995)


Marien Schouten: Lampen (1993)


Sol LeWitt: Eight columns in a row (1995)


Mark Brusse: I meet you (1993)

Achtergrondartikelen:

25-10-95 Niek Kemps plaatst in Washington éénmans-musea
In de statige Corcoran Gallery of Art in Washington, schuin tegenover het Witte Huis, heeft de Nederlandse beeldend kunstenaar Niek Kemps een aantal huisjes, nissen en zelfs een kraampje neergezet. Tussen de portretten van rijke negentiende-eeuwse dames en de woeste natuurgezichten met drinkende beren of stervende buffels, staan Kemps' eigenzinnige constructies van polyester, hout en glas.
11-08-95 Moderne kunstenaars en het stuurse glas-in-lood
Het glas-in-lood, en ook het albast-in-lood, lijkt in opmars als trendy 'schilderkunstig' medium. Moderne kunstenaars als Marien Schouten en Berend Strik ontwerpen ramen voor romaanse en gotische kerken en de Amsterdamse poptempel Paradiso. ,,Over een schilderij ben ik heer en meester,'' zegt Toon Verhoef, die een raam maakte voor de Nieuwe Kerk. ,,Over het raam niet.''
11-11-94 Art kitchen
De vorig jaar opgeheven galerie The Living Room liet een lacune na voor die kunstenaars uit de 'stal' die zich met de geschiedenis van de als kunstenaarsinitiatief begonnen galerie verbonden voelden. Hugo Kaagman, één van de ex-Living Room-kunstenaars, opende deze week samen met kunsthistorica Jeanette Dekeukeleire Gallery Art Kitchen. Onder de exposanten bevinden zich de Living Room-kunstenaars Ton van Summeren, Tim Benjamin en Martin van Vreden. Kaagman hoopt hier de oude teamgeest nieuw leven in te blazen, en daarnaast jong talent te tonen.
17-06-94 Carel Visser over god, toeval, Rietveld en Brancusi
,,Kunst mag wel mooi zijn, maar niet al te aangenaam,'' zegt Carel Visser, die beelden maakt van sneeuw zonder boom en koeiehoorns combineert met camera's. Van idealistische kunst moet Visser niets hebben. ,,Ik hoop wel dat je aan mijn beelden kunt zien wanneer ze gemaakt zijn. Ik sta op de oever van de grote rivier van de tijd en geef vorm wat voorbijkomt.''

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) 27 JULI 1996