Ad 6 Individuele belastingheffing
In het nieuwe belastingstelsel is elke partner belast voor het eigen inkomen. Als partner worden aangemerkt gehuwden en geregistreerde partners. Ongehuwd samenwonenden kunnen onder bepaalde voorwaarden ook als partner worden aangemerkt.
Gehuwden moeten nu bepaalde inkomsten en aftrekposten toerekenen aan de echtgenoot met het hoogste persoonlijke inkomen. Deze verplichting vervalt. Voor bepaalde gemeenschappelijke inkomensbestanddelen en aftrekposten bestaat straks een keuzemogelijkheid: partners kunnen kiezen wie voor welk deel wordt belast. Elke gewenste verdeling is mogelijk, als er in totaal maar 100 procent wordt aangegeven. De keuzemogelijkheid geldt onder andere voor: inkomsten uit eigen woning, voordelen uit sparen en beleggen, uitgaven voor kinderopvang, giften en buitengewone uitgaven.
De heffingskorting zorgt voor een vergroting van de economische zelfstandigheid. Iedere partner heeft namelijk zelf recht op de algemene heffingskorting, ook als hij of zij geen of weinig inkomen heeft. In dat geval wordt (een deel van) het bedrag van de algemene heffingskorting aan de minstverdienende partner uitbetaald, bijvoorbeeld in de vorm van een voorlopige teruggaaf. Het uit te betalen bedrag bedraagt maximaal het bedrag dat de meestverdienende partner aan belasting is verschuldigd. De heffingskorting kan dus nooit meer bedragen dan de gezamenlijke verschuldigde belasting.
Zie ook:
Prelude op fiscale regels
(4 maart 2000)
Op 1 januari 2001 treedt een al
veel besproken nieuw belastingstelsel in werking. Een belangrijk deel
daarvan is de vermogensrendements- heffing die vermogen met 1,2
procent belast. De inkomsten- belasting op rente en dividend wordt
afgeschaft, evenals de vermogensbelasting. Het nieuwe belastingsysteem
kan het nodig maken de beleggingsstrategie te herzien.
Hoofdpunten belastingplan
(4 februari 2000)
De Tweede Kamer is gisteren met
een ruime meederheid akkoord gegaan met de Belastingherziening 2001.
Naast de coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 steunden ook het CDA en
GPV/RPF het plan van minister Zalm en staatssecretaris Vermeend
(Financiën).
Fiscale korting kinderen gehalveerd
(26 januari 2000)
Door een rekenfout van het ministerie van Financiën moet een
belastingvoordeel voor werkende ouders met kinderen tot 12 jaar worden
gehalveerd.
Fiscale korting voor kind
(25 januari 2000)
Er liggen vijf voorstellen om
kinderen met gezinnen fiscaal te ontlasten. Voer voor het debat over de
Belastingherziening 2001.
Extra fiscale korting gezinnen
(21 januari 2000)
Gezinnen met jonge kinderen tot 12 jaar krijgen volgend jaar een extra fiscale
korting van ongeveer 400 gulden per kind per jaar. Het plan kost
ongeveer 400 miljoen gulden. Dat kan binnen de begroting van de
belastinherziening worden opgelost.
Vermeend komt met extraatje
(17 januari 2000)
Gezinnen met kinderen tot 16 jaar en met een jaarinkomen tot ongeveer 80.000 gulden,
kunnen vanaf volgend jaar rekenen op een zogenoemde kinderaftrek van
gemiddeld 200 gulden per huishouden per jaar. Ook komt er een
'kindervrijstelling' voor spaargelden tot 5.000 gulden. Gehandicapten en
chronisch zieken kunnen ook op extra belastingaftrek rekenen.
Belastingplan gunstig voor alle inkomens
(12 januari 2000)
Staatssecretaris Vermeend en minister Zalm (Financiën) hebben gisteren wijzigingen van hun
belastingplan naar de Tweede Kamer gezonden.
Premies WW met 1 miljard omlaag
(10 januari 2000)
De premies voor de Werkloosheidswet worden per 1 januari 2001 met
één miljard gulden verlaagd. Hierdoor worden vooral de
inkomens van de middengroepen verhoogd.
Belasting op ongebruikte vrije dagen
(30 december 1999)
Werknemers die door weinig vakantie of veel overwerk jaarlijks veel vrije dagen
overhouden, moeten vanaf volgend jaar over de extra vakantiedagen
belasting afdragen.
Aanpak hypotheek vrij van aflossing
(9 december 1999)
De aflossingsvrije hypotheek met onbeperkte looptijd zal worden aangepakt.
Kok: modaal inkomen iets meer steunen
(18 september 1999)
Het kabinet wil bij de invoering van het nieuwe belastingstelsel, over twee jaar, ,,iets meer' doen voor de middeninkomens dan nu is voorzien.
Vanaf 2001 nieuw belastingstelsel
(14 september 1999)
Nederland krijgt een nieuw belastingstelsel, met ingang van 1 januari 2001. Minister Zalm (Financiën) en staatssecretaris Vermeend hebben vanmiddag de Belastingherziening 2001 gepresenteerd,
die onder meer voorziet in een lastenverlichting van 5 miljard gulden.
Arbeid goedkoper, consumptie duurder
(14 september 1999)
De belastingbetaler krijgt door het Belastingplan 2001 te maken met enkele drastische wijzigingen. Minister Zalm en staatssecretaris Vermeend introduceren drie zogeheten boxen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt naar het soort inkomsten dat de belastingplichtige ontvangt. En er komt een internationaal unieke vermogensrendementsheffing. Mensen met een laag inkomen gaan er relatief flink op vooruit, alleenverdieners profiteren van de belastingherziening naar verhouding het minst.
Fiscaal plan biedt 65.000 banen extra
(7 september 1999)
De herziening van het belastingstelsel, voorzien voor het jaar 2001, levert ongeveer 65.000 banen extra op. De belastingverlaging van 4,6 miljard gulden betekent een extra impuls voor de Nederlandse economie.