Prelude op fiscale regels
AERTJAN GROTENHUIS en KEES VAN HOOFT
Op 1 januari 2001 treedt een al
veel besproken nieuw belastingstelsel in werking. Een belangrijk deel
daarvan is de vermogensrendements- heffing die vermogen met 1,2
procent belast. De inkomsten- belasting op rente en dividend wordt
afgeschaft, evenals de vermogensbelasting. Het nieuwe belastingsysteem
kan het nodig maken de beleggingsstrategie te herzien.
1
Wat doet u het lieft?
Bepaal eerst wat u het liefst met uw vermogen wilt doen. Hoe
u het wilt besteden of hoe u het wilt beleggen. Breng dan de fiscale
gevolgen in kaart, zowel voor het jaar 2000 als onder het nieuwe
stelsel vanaf 2001. Kijk pas dan naar de fiscale aspecten. Hoeveel
fiscale voordelen kunnen speciale constructies opleveren? Niet alleen
voor dit jaar, maar vooral na de belastingherziening per 1 januari
2001. Is dat fiscale voordeel het u waard van uw favoriete aanwending
af te zien en eventueel beperkingen te aanvaarden?
2
Wat te doen met constructies?
Fiscale constructies beloven beleggers vaak gouden bergen en maken
die belofte soms inderdaad waar. Vraag voor nu lopende constructies bij
degene die ze heeft aanbevolen hoe ze zich na 1 januari 2001 fiscaal
gedragen. Sommige constructies, zoals rentegroeifondsen, verliezen hun
aantrekkelijkheid. Afhankelijk van de oplossing die de financiële
instelling voor zijn beleggers zoekt, kan het zaak zijn
voóór 1 januari zelf initiatief te nemen. Informeer
daarom nu al wat de uitgevende instelling denkt te doen voor de
bestaande beleggers. Wie wacht tot de financiële instellingen zelf
een initiatief nemen, kan aan het eind van dit jaar in tijdnood komen.
3
Naar Luxemburg?
Er staat voor miljarden guldens aan zwart geld in het buitenland,
waaronder Luxemburg. De Nederlandse banken in Luxemburg ontvangen u
daar met Nederlands bankpersoneel en zonder nieuwsgierigheid naar de
herkomst van het geld. Sommige banken halen desgewenst grotere bedragen
thuis op om ze discreet op een nummerrekening te zetten. Zonder post
aan huis als men dat wil. De banken maken geen reclame voor het
dienstenpakket van hun Luxemburgse filialen om de regeringen die de
Luxemburgse maas willen dichten, niet te provoceren. Een rit naar
Luxemburg is alleen zinnig als men het bezit van vermogen wil
verheimelijken; dikwijls voor de fiscus maar dat is zeker niet altijd
het hoofdmotief. Tal van mensen willen ten behoeve van hun
financiële onafhankelijkheid een geheim potje aanhouden waar hun
partner niet van weet. Anderen willen verborgen geld achter de hand
houden in geval van een faillissement.
Wie alleen maar belasting wil besparen, kan zich afvragen of de kosten
en het ongemak opwegen tegen de 1,2 procent vermogensrendementsheffing
die men vanaf 1 januari 2001 in Nederland over zijn vermogen moet
betalen. Zwart geld geeft uit zijn aard bovendien forse beperkingen in
de aanwendingsmogelijkheden. De fiscus blijft namelijk
geïnteresseerd in kostbare transacties die uit het niets lijken te
komen. Bovendien vinden niet alle erfgenamen het elegant opgezadeld te
worden met een zwarte rekening die hen ook in het zwarte circuit
dwingt, dan wel problemen met de fiscus veroorzaakt.
4
Overheid zit niet stil.
Zowel voor gekunsteld aandoende legale constructies als voor
zwartgeldconstructies geldt dat de overheid niet stil zit. Beperkende
maatregelen kunnen zomaar uit de lucht vallen en de wetgever toont
weinig respect voor de lopende rechten van mensen die in het kader van
een constructie al verplichtingen zijn aangegaan. Op Europees niveau
worden zwartgeldbeleggingen aangepakt. Zo beëindigt Oostenrijk nog
dit jaar de mogelijkheid om geld op anonieme spaarbankboekjes aan te
houden.