NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 





WEBWINKELEN
MACHT
AANBOD
EIGEN WINKEL
BEDRIJVEN
JARGON
WEBWINKELS
KLACHTEN
ERGERNISSEN
BELASTING
PER OPBOD
GEDRAGSCODE
OPLEIDING
CIJFERS



Overzicht eerdere
afleveringen Profiel

Webwinkelen houdt iedereen in zijn greep. Bedrijven en consumenten zijn op Internet naarstig naar elkaar op zoek. E-commerce is de hype voorbij, maar niemand weet hoe het wereldwijde winkelcentrum er werkelijk gaat uitzien. Ervaren Internet-gebruikers roemen de vele keuzes, beginnelingen raken de weg kwijt en haken vaak af. "Winkelen is ook een sociale bezigheid."


Klik op het plaatje om de stappen te zien


Achter het scherm

Bestellen via Internet lijkt het gemakkelijkste wat er is. Vanachter het computerscherm, thuis of op het werk, hoeft alleen een druk op de knop te worden gegeven. Vervolgens is het een kwestie van rustig afwachten tot de postbode een dag of een paar weken later voor de deur staat. Voor de webwinkeliers begint het echte werk pas nadat de bestelling binnen is. Want al lijkt de Nieuwe Economie de Oude Economie volledig te overvleugelen, om de virtuele winkels te laten draaien is nog veel klassiek handwerk nodig. Zonder magazijnen, vrachtauto's en vliegtuigen kom je ook op de elektronische snelweg niet ver. De Amerikaanse boekwinkel Amazon is een van de bekendste en tot dusverre succesvolste pioniers op Internet. Het bedrijf gebruikt zijn dienstverlening om zich te onderscheiden van andere webwinkeliers. Een snelle en accurate afhandeling van een bestelling is dan essentieel. De bijgaande illustratie maakt duidelijk hoeveel werk daarvoor achter de schermen nodig is.

NRC Webpagina's
13 APRIL 2000


   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 2000