TECHNOLEASE
NIEUWS &
ACHTERGRONDEN
DISCUSSIE & OPINIE
KAMERSTUKKEN
Artikelen:
1997
1996
1995
1994
|
1997
15 - 6 februari
1997
6 - 4 februari 1997
4
februari- 31 januari 1997
DATUM: 06 Febuari 1997
PAGINA: vp 1,2
OPMERKINGEN: Pagina 2: WHODUNNIT
KOP: EU-commissaris vraagt opheldering over
technolease
AUTEUR: Door een onzer redacteuren
TEKST: BRUSSEL/DEN HAAG, 6 FEBR. Europees commissaris Van Miert
(mededinging) heeft gisteren officieel besloten de Nederlandse regering
opheldering te vragen over de toepassing van de technolease-constructie
bij Philips. Van Miert zet deze stap naar aanleiding van publicaties in
deze krant vorige week. Hij vermoedt dat Nederland door toepassing van
technolease een vorm van verboden staatssteun heeft toegepast.
De Europees commissaris is er met name over gevallen dat het toenmalige
kabinet-Lubbers/Kok de verlening van de fiscale faciliteit aan Philips
en de Rabobank niet aan Brussel heeft voorgelegd voor een toets op de
staatssteunregels die concurrentievervalsing beogen tegen te gaan.
,,Die zaak had destijds moeten worden aangemeld'', aldus Van Miert
vanochtend op Radio 1. Het besluit Philips en de Rabobank een
technolease-constructie te gunnen werd in de zomer van 1993 in het
diepste geheim genomen. Enkele maanden later lekten enkele globale
gegevens uit over de constructie. Vorige week werd duidelijk dat met de
technolease 2,8 miljard gulden aan technologische kennis was gemoeid,
waarvoor Philips in het eerste jaar van het voor tien jaar gesloten
contract 680 miljoen gulden van de Rabobank ontving. Philips kwam
daarmee uit de acute financiële problemen. De Rabobank had als
voordeel van de transactie dat ze 2,8 miljard gulden over tien jaar van
de winstbelasting kan aftrekken. Volgens ambtelijke prognoses verwierf
de Rabobank daarmee een fiscaal voordeel van 1,1 miljard. Een werkgroep
van de Tweede Kamer, voorgezeten door middag had de werkgroep nog geen
besluit genomen of ook Tweede-Kamerleden moeten worden gehoord. Volgens
voorzitter Van Rey zouden hijzelf en de Kamerleden Mateman (CDA) en
Rabbae (GroenLinks) in dat geval uit de werkgroep moeten stappen omdat
ze destijds woordvoerder waren voor hun fractie. Op korte termijn
hoopt de werkgroep de antwoorden binnen te hebben. Onder meer op basis
van deze informatie wordt besloten of er een parlementair onderzoek
komt. Pagina 2: EC kan alle staatssteun terugeisen Met het vragen van
inlichtingen aan de Nederlandse regering zet Van Miert een eerste stap
in een procedure die grote consequenties voor Philips, de Rabobank en de
overheid kan hebben. Na afronding van de informatie-inwinning kan de
Europees commissaris formeel een onderzoek naar verboden staatssteun
starten. Dit is eerder inzake de Fokker-technolease gebeurd, maar dat
onderzoek is gestaakt na het faillisement van Fokker begin vorig jaar.
De sanctie die de Europese commissie kan opleggen is terugvordering van
de verstrekte staatssteun, inclusief rente over de periode dat de steun
volgens de commissie illegaal was. ,,Daar hebben we tientallen gevallen
van'', aldus Van Miert. ,,Renault heeft destijds bijvoorbeeld vele
miljarden moeten terugbetalen. Hetzelfde geldt voor de autoindustrie in
Groot-Brittannië.'' Een eventueel negatief oordeel van de commissie
biedt concurrenten van Philips en de Rabobank de mogelijkheid door hen
geleden schade wegens concurrentievervalsing te verhalen op de
Nederlandse overheid. Sinds juli vorig jaar bestaat daarover
jurisprudentie bij het Europees Hof van Justitie. In een uitspraak over
enkele gevallen van Franse staatssteun bepaalde het Hof dat de bedrijven
de staatssteun moesten terugbetalen. Daarnaast stelde het Hof dat de
concurrenten van de gesteunde bedrijven die menen benadeeld te zijn hun
schade kunnen verhalen op de overheid. ,,Dit kan voor de Staat der
Nederlanden een héél dure affaire worden'', zei de Britse
L. Hancher, hoogleraar Europees recht aan de Erasmusuniversiteit in
Rotterdam zaterdag in deze krant.
DATUM: 05 Febuari 1997
PAGINA: bin 2
OPMERKINGEN: Foto: Een griffier maakt aantekeningen bij het overleg
gistermiddag van de gecombineerde Kamercommissie voor Economische Zaken
en Rijksfinanciën. (Foto Roel Rozenburg)
KOP: Kamer zeer omzichtig bij onderzoek technolease
AUTEUR: Door onze redacteuren CEES BANNING en TOM-JAN
MEEUS
TEKST: De VVD haalt de druk van de ketel, terwijl het CDA de
pressie opvoert. Is de technolease-werkgroep die de Kamer gisteren
vormde opmaat voor een eigen onderzoek of een paarse
bezweringsformule?
DEN HAAG, 5 FEBR. Het wordt spitsroeden lopen. Vijf Tweede-Kamerleden
onder voorzitterschap van Jos van Rey (VVD) gaan aan de slag met het
opstellen van een vragenlijst naar aanleiding van recente publicaties in
deze krant over de technolease-constructie tussen de Rabobank en
Philips. Door technologische kennis aan de Rabobank te verkopen en die
vervolgens weer terug te huren, kreeg Philips in 1993 direct een bedrag
van 680 miljoen gulden. De steunoperatie verschafte de Rabobank volgens
ambtelijke notities een fiscaal voordeel van 1,1 miljard gulden. Uit
een eerste reactie van parlementariërs bleek dat ze niet op de
hoogte zijn geweest van de toen voorspelde financiële gevolgen. Is
de Kamer in 1993 voldoende genformeerd, zo vragen de
parlementariërs zich af. Dezelfde vraag die ook over de
Fokker-technolease van 1994 is opgeroepen. Daarbij ontving het Fokker
411 miljoen gulden van de Rabo en liep de schatkist 770 miljoen gulden
aan belastinginkomsten mis; ambtelijke kostenramingen werden volgens
vele betrokkenen evenmin aan de Kamer voorgelegd. De voormalige
oppositiepartijen, VVD en D66, drongen eind vorige week direct aan op
een onderzoek. De VVD'er Van Rey pleitte voor een parlementair
onderzoek, zijn D66-collega Gerrit Ybema wil een aanvullend onderzoek
door de Algemene Rekenkamer. Die heeft ervaring met het onderwerp, want
vorig jaar bracht ze een, door het kabinet bestreden, rapport uit over
de technolease-constructie tussen de Rabobank en Fokker. De 'oude'
regeringspartijen CDA en PvdA reageerden in eerste instantie afwachtend.
De christen-democraten worstelen met hun bestuurlijke erfenis. Gebleken
is dat oud-premier Ruud Lubbers de fiscale constructie voor Philips en
Fokker heeft afgedwongen. Ook minister van Economische Zaken Koos
Andriessen toonde zich een groot voorstander van de regeling. Het feit
dat Van Rey direct om een parlementair onderzoek riep, wekte wrevel op
bij de CDA'ers. ,,Op welke CDA-bijeenkomst is deze deal nu weer
geregeld'', vroeg de VVD'er in 1993 aan de CDA-bewindslieden Andriessen
en Marius van Amelsvoort (Financiën) nadat de minister van
Economische Zaken voor de VPRO-radio had uitgelegd wie de ware redder
van Philips was geweest. Ook de PvdA behandelt de kwestie met fluwelen
handschoenen. Toenmalig minister van Financiën Wim Kok was formeel
verantwoordelijk voor de toepassing van de technolease. ,,Een onzettend
opgeklopt verhaal'', zei Kamerlid Wim van Gelder (PvdA) zaterdag in het
PvdA-Vlugschrift over de stukken in deze krant. ,,Het enige waar je
over verbaasd kan zijn is over de hoogte van het bedrag dat ermee
gemoeid blijkt te zijn.'' Zijn fractiegenote Tineke Witteveen sloot
zich echter vrijdag al aan bij het verzoek van D66 voor een aanvullend
onderzoek door de Rekenkamer. De Kamerleden Van Rey, Witteveen, Wim
Mateman (CDA), Jan van Walsem (D66) en Mohamed Rabbae (GroenLinks) gaan
de vragen van hun collega's inventariseren en trekken na welke
instantie die vragen het best kan beantwoorden. Saillant is dat het
onderwerp gisteren al met het presidium van de Algemene Rekenkamer is
besproken. Twee keer per jaar neemt een delegatie van de Tweede Kamer
met het presidium de onderzoeksagenda door. Bij de rondvraag is de
Philips-technolease aan de orde gesteld. Rekenkamer-voorzitter Henk
Koning wees er direct op dat de financiële relatie tussen de
overheid en Philips minder intensief is dan met Fokker. Het verkrijgen
van informatie zal voor de Rekenkamer formeel daarom moeilijker zijn.
Daarnaast is de verhouding van de Rekenkamer met het kabinet-Kok ernstig
verstoord door de publicatie van het eerdere Fokker-rapport. De
Rekenkamer typeert de technolease als staatssteun - een analyse die het
kabinet bestrijdt, maar die bij de Europese Commissie in Brussel ook
weerklank vindt. Aan het einde van het gesprek heeft Koning laten weten
dat de Tweede Kamer de zaak beter zelf kan uitzoeken: immers het gaat om
de vraag of de parlementariërs wel voldoende waren genformeerd.
Morgen zal de commissie-Van Rey het plan de campagne presenteren. De
vragen zullen worden voorgelegd aan het kabinet, de Algemene Rekenkamer
en eventueel verantwoordelijke bewindslieden. Onduidelijk is of daarmee
de Kamer serieus van plan is de tanden in de zaak te zetten, dan wel
aanstuurt op een subtiele afwending van een onderzoek om de paarse
coalitie niet te belasten. De bal wordt neergelegd bij het kabinet:
wanneer de beantwoording van de vragen volgens de regeringsfracties
voldoende is, lijkt een parlementair onderzoek afgewend. De VVD haalt
enige druk van de ketel, terwijl het CDA de druk juist opvoert. De
christen-democraten maakten gisteren namelijk een verrassende ommezwaai.
Nadat financieel woordvoerder Gerrit Terpstra afgelopen weekeinde
weinig enthousiasme voor een onderzoek toonde, nam de fractie
gistermorgen een ander besluit: aansluiting bij de voorkeur van VVD en
GroenLinks voor een parlementair onderzoek. Een aantrekkelijke optie in
de aanloop naar de Tweede-Kamerverkiezingen volgend jaar. ,,Mateman
loopt zich al warm om premier-Kok te ondervragen'', zegt een Kamerlid
van het CDA. Premier Kok kan tegen een stootje, weet Mateman, die vorig
jaar nog om een parlementair onderzoek vroeg naar de deconfiture van
Fokker. ,,Hij heeft veel verantwoordelijkheid gedragen in het verleden
en ik ben ervan overtuigd dat ook Kok zelf zal willen getuigen.''
DATUM: 05 Febuari 1997
PAGINA: vp 1
OPMERKINGEN: Pagina 2 KAMER OMZICHTIG
KOP: Tweede Kamer stelt vragen op over technolease
AUTEUR: Door een onzer redacteuren
TEKST: DEN HAAG/BRUSSEL, 5 FEBR. De Tweede Kamer heeft gisteren
een werkgroep geformeerd die in kaart zal brengen welke vragen in het
parlement leven over de technolease aan Philips en Fokker in 1993 en
1994. In Brussel werd vandaag rond het middaguur vergaderd door
Europees commissaris Van Miert (mededinging) over mogelijke stappen
tegen de Nederlandse regering wegens de technolease.
Nadat vorige week regeringspartij VVD en GroenLinks een parlementair
onderzoek naar de technolease bepleitten, toonde gisteren ook
oppositiepartij CDA zich hier voorstander van. In de regeringspartijen
PvdA, D66 en VVD bestaat echter inmiddels de vrees dat de paarse
coalitie te zeer wordt belast met zo'n onderzoek. Premier Kok was in
het vorige kabinet als minister van Financiën verantwoordelijk voor
de technolease. De werkgroep, voorgezeten door Van Rey (VVD),
rapporteert morgen aan de Kaelde misgelopen belastinginkomsten zijn
volgens diverse parlementariërs in 1993 en 1994 niet aan de Kamer
voorgelegd. De technolease bij Philips en Fokker - een constructie
waarmee de overheid via fiscale faciliteiten een bank in staat stelt een
bedrijf te steunen - is door de Nederlandse regering niet aangemeld in
Brussel voor een toets wegens mogelijk verboden staatssteun.
EU-commissaris Van Miert gaf begin deze week zijn staf opdracht te
onderzoeken welke stappen hij tegen de Nederlandse regering kan zetten,
aldus verklaren Brusselse ambtenaren. Van Miert heeft in Brussel een
reputatie als strijder voor vrije concurrentie binnen de Europese Unie.
Hij besloot eerder een onderzoek wegens mogelijk verboden staatssteun in
te stellen naar de technolease van Fokker uit 1994. Dit onderzoek staat
op een laag pitje sinds Fokker begin vorig jaar failliet ging.
DATUM: 04 Febuari 1997
PAGINA: eco 17
KOP: Concurrenten zwijgen over technolease-truc laatste vijftien
jaar doortastend geëxpandeerd in het midden- en kleinbedrijf en in
bankdiensten voor de Nederlandse multinationals. Precies de markten
waar ook ABN Amro en ING actief zijn. De grote concurrenten die het
fiscale douceurtje missen en ook niet in staat werden gesteld te
'bieden' op de omstreden financieringsconstructies vinden het niet op
hun weg liggen op de gevolgen van de fiscale vrijgevigheid te reageren.
De Rabobank kocht van de financiële kwakkelaars Philips en Fokker
technische kennis, zodat de twee bedrijven een broodnodige geldinjectie
kregen, terwijl de Rabobank gedurende tien jaar haar investering kon
afschrijven ten laste van haar fiscale winst. ,,Zij hadden iets nieuws
bedacht, dat soort slimmigheidjes drijft de concurrentie'', zegt een
woordvoerder van ABN ent van de aandelen bezit. De vergelijking met de
controversiële steun die de Franse overheid de afgelopen jaren aan
de noodlijdende staatsbank Crédit Lyonnais heeft verstrekt, gaat
niet op wil de woordvoerder van ABN Amro nog wel kwijt. Franse bankiers
reageerden vorig jaar ontevreden over de miljarden staatssteun aan een
grote concurrent, zonder dat aan de activiteiten van Crédit
lyonnais vergaande restricties werden gesteld. Crédit Lyonnais
werd geholpen omdat het de bank slecht ging, dat is bij de Rabobank niet
het geval. Dat de Rabobank nu de fiscale lusten kan genieten van een
unieke vorm van privatisering van overheidssteun noemt een topbankier
,,de ironie van het noodlot''. Hij herinnert eraan dat de Rabobank tot
ver in de jaren tachtig een lagere vennootschapsbelasting betaalde omdat
de bank kon profiteren van de zogeheten vrijstelling voor spaarbanken.
Deze fiscale regeling was bedoeld voor de traditionele spaarbanken. De
Rabobank had als grootste partij op de spaarmarkt ook een gedeeltelijke
belastingvrijstelling voor het spaarbedrijf. Toen de spaarbanken zich
ook buiten de afzet van spaarbankboekjes gingen bewegen moesten zij de
fiscale vrijstelling na een overgangsfase inleveren. ,,Het nadeel van
veel belasting moeten betalen is nu opeens een groot voordeel
geworden'', zegt eerder genoemde bankier. Het is een publiek geheim dat
de Rabobank een van de grootste, zo niet de grootste betaler van
vennootschapsbelasting in Nederland is. Dat heeft er mee te maken dat
de Rabobank een groot eigen vermogen plus geheime stille reserves heeft
en goed winstgevend is. De fiscale jaarrekening van de bank is
overigens geheim. Het openbare jaarverslag van de Rabo over 1995 meldt
een zichtbaar eigen vermogen van 17,6 miljard gulden en een
belastingpost van 636 miljoen gulden. De netto winst was toen 1,43
miljard gulden. Als de Rabobank de fiscale aftrekpost niet in de
concurrentieslag met andere banken inzet, komt het de positie van de
bank in de internationale haute finance nog goed van pas. De Rabo is de
laatste particuliere bank (zonder overheidsgarantie) met het superieure
financiële rapportcijfer voor kredietwaardigheid. De bank heeft de
zogeheten triple A rating van de drie toonaangevende instellingen die
zulke opinies afgeven. Om dit rapportcijfer te behouden moet de Rabobank
goed winstgevend blijven: als ledencoöperatie wil zij geen
aandelen uitgeven. Toen de Rabo concurrenten als Deutsche Bank en UBS
de triple A zag verliezen, vreesde zij met grote vreze. Maar vorig jaar
kreeg werd zij gerust gesteld.
DATUM: 04 Febuari 1997
PAGINA: eco 13
KOP: De omstreden wis-truc van banden
technoleasediscussie
AUTEUR: Door onze redacteuren CEES BANNING en TOM-JAN
MEEUS
TEKST: Vandaag besluit het parlement of de Algemene Rekenkamer om
een aanvullend onderzoek wordt gevraagd naar de technolease van
Philips/Rabobank. Het eerste rapport over technolease kwam uiterst
moeizaam tot stand. Over 'gewiste tl-tapes' en andere naijver tussen
het bestuur en diens controleur.
DEN HAAG, 4 FEBR. De stem van PvdA-parlementariër Henk Vos buldert
door de telefoon. ,,Hoe kan de Algemene Rekenkamer nou weten wat er op
die banden stond? Ze waren toch geheim?'' Het gaat om een
ogenschijnlijk detail uit de historie van het 'dossier techno-lease',
maar diverse betrokkenen volgen de kwestie al een jaar vol argwaan.
Omstreeks februari vorig jaar werden in opdracht van Vos, voorzitter van
de Kamercommissie Economische Zaken, geluidsbanden gewist die volgens
de Rekenkamer konden bewijzen of de Tweede Kamer juni 1994 correct was
ingelicht over voorspelde fiscale kosten van de Fokker-technolease.
Onder meer minister van Sociale Zaken Bert de Vries kreeg na afloop van
die vergadering het signaal dat de Kamer daarover niet was genformeerd.
Nochtans waren er op Financiën ambtelijke berekeningen voorhanden
die uitkwamen op 770 miljoen gulden niet door Rabobank betaald
belastinggeld voor een transactie die Fokker 411 miljoen gulden
opleverde. Dat de Rekenkamer de banden twee jaar geleden op het spoor
kwam was een toeval in een project dat zich als een thriller
ontwikkelde. Onderzoeker Harry Kramer, beaamt een woordvoerder van de
Rekenkamer, kreeg begin 1995 bij het inventariseren van het archief van
Economische Zaken van een ambtenaar van dit departement te horen dat er
,,bandopnamen waren van het overleg tussen het kabinet en de Kamer over
Fokker''. De secretaris van de Rekenkamer, Tobias Witteveen
(oud-griffier van de Tweede Kamer), schreef daarop een vriendschappelijk
briefje aan Vos ('Beste Henk') in diens functie van voorzitter van de
Kamercommissie EZ. Vraag was of de Rekenkamer de betreffende banden
mocht afluisteren om feiten te verifiëren. Het was de voorbode van
een incidentrijke geschiedenis. Na een negatief advies van Vos wees het
presidium van de Tweede Kamer het voorstel van de Rekenkamer zomer 1995
af. Toenmalig Kamervoorzitter Wim Deetman meende dat de Rekenkamer
voldoende bevoegdheden heeft op de departementen materiaal te vinden.
Ook lag op het bureau van Deetman een advies van zijn griffier die
meende dat de Comptabiliteitswet niet voorziet in het verstrekken aan
derden van vertrouwelijk verkregen informatie. Anders bestond het
gevaar, vond de griffier, dat bewindslieden in de toekomst de Kamer
minder snel achter gesloten deuren zouden informeren. Dit hoofdstuk
leek gesloten, de research van de Rekenkamer ging voort. Tussen de
departementen van Financiën en EZ en de onderzoekers - naast Kramer
Luuk Krijnen en Govert Mellink - ontstond al snel ongemak. Medewerkers
van de Rekenkamer zijn het gewend met scepsis op ministeries te worden
begroet. ,,Meermalen'', schreef de Rekenkamer twee maanden geleden aan
het parlement, ,,werd archiefmateriaal ontdekt waarvan het bestaan in
eerste instantie was ontkend''. Het deed zich vooral bij EZ voor, waar
grote angst bestond dat door het onderzoek vertrouwelijke
bedrijfsgegevens naar buiten zouden komen. Secretaris-generaal Ad
Geelhoed van EZ kon het bloed van onderzoeker Kramer wel drinken, zo was
soms op de gangen van het departement te horen. Ook met Financiën
werden de verhoudingen allengs slechter. Lagere ambtenaren op het
departement juichten het toe dat de Rekenkamer zich in de technolease
vastbeet. Reeksen ambtelijke adviezen, waarin de fiscale constructie
als 'te duur' en 'niet Brussel-proof' was afgewezen, waren door de
politieke leiding van het departement genegeerd. Ondershands wilden
ambtenaren de onderzoekers graag ter wille zijn. Zo wezen zij erop dat
in het archief van de inspectie Belastingdienst Grote Ondernemingen in
Amsterdam een schat aan informatie over de Philips- en
Fokker-technolease was te vinden. Maar toen de onderzoekers er bij de
ambtelijke en politieke top van het ministerie om vroegen, kregen ze nul
op het rekest. Ook na ,,herhaaldelijk'' aandringen werden de documenten
geweigerd, meldde de Rekenkamer twee maanden geleden het parlement. Zo
stonden de verhoudingen al ongebruikelijk op scherp toen de laatste fase
van het onderzoek aanbrak - de ruimte voor gedachten aan bizarre
complotten was wederzijds geschapen. In december 1995 rondden de
onderzoekers hun werk af, net in een periode dat nieuwe rampberichten
over Fokker verschenen: de Duitse moeder Dasa dreigde haar lovebaby
kort na ommekomst alweer af te stoten. De gevonden feiten over de
technolease uit 1994 konden na publikatie de onderhandelingen met Dasa
onmogelijk gunstig benvloeden, stelde presidiumlid Saskia Stuiveling
vast. Zij nam de honeurs waar voor president Henk Koning die met
wintersport was en besloot in de pen te kruipen. Op 19 januari 1996
schreef ze premier Kok en gaf ,,in essentie aan welke onderwerpen de
Rekenkamer kritisch aan de orde zou stellen'', aldus het (openbare)
eindrapport van oktober vorig jaar. Eén van die onderwerpen was
de informatievoorziening aan de Kamer. Binnen vijf dagen was ook de
Kamercommissie voor de Rijksuitgaven, geleid door Konings partijgenoot
Jos van Rey (VVD), ineens weer actief. Op 24 januari heropende zij de
discussie over het verstrekken van geheime bandopnamen aan de
Rekenkamer. De commissie meende dat de Comptabiliteitswet het
wèl mogelijk maakte de tl-tapes, zoals ze worden genoemd, aan de
Rekenkamer ter beschikking te stellen. De voorzitter van de
Kamercommissie Financiën, Gerrit Ybema (D66), had een zelfde
opvatting: ,,De Rekenkamer weet goed om te gaan met het dilemma van de
vertrouwelijkheid.'' Het presidium van de Tweede Kamer werd gevraagd de
zaak opnieuw ter discussie te stellen. De Kamer is een bureaucratie als
vele anderen, dus werd een extra adviesronde ingelast. Het presidium
vroeg andermaal naar het oordeel van de Kamercommissie EZ en stelde een
zelfde vraag aan de Kamercommissie Werkwijze, die op 7 februari
bijeenkwam en zich opnieuw vond in het standpunt dat bandopnamen van
vertrouwelijk overleg niet kunnen worden afgestaan. Over de rest van de
historie lopen de lezingen ernstig uiteen. Bij brief van 17 februari
deelde de commissie EZ mee dat zij niet alleen haar standpunt handhaafde
maar ook dat de commissie, los van afwijkende opvattingen in de Kamer,
zelfstandig had besloten ,,de in haar bezit zijnde geluidsbanden van
vertrouwelijk overleg te wissen''. De Rekenkamer kon fluiten naar de
tl-tapes. Waarom moest dat ineens? ,,De griffier van de commissie
heeft de banden gewist en die handelde in mijn opdracht'', zegt Henk
Vos, net als Wim Kok oud-FNV-bestuurder en in de Kamer een van de
vurigste pleitbezorgers van de technolease bij Philips en Fokker.
,,Mijn opvatting is dat vertrouwelijke gesprekken niet met terugwerkende
kracht openbaar kunnen worden gemaakt. Zelfs de paus van Rome praat
mij dat niet uit het hoofd. Het feit dat ze er niet meer zijn, maakt
niks uit. De Rekenkamer had ze toch nooit gekregen, dat had de Kamer in
1995 al besloten.'' Dat besluit stond echter opnieuw ter discussie.
,,Maar de Kamercommissie EZ heeft opnieuw het oude standpunt
ingenomen'', zegt Vos. ,,Verder heb ik met geen commissie iets te
maken. Het waren ónze banden.'' De instemming van de commissie
EZ waarop Vos zijn wis-actie baseert, komt echter niet terug in het
besluitenlijstje van de betreffende vergadering. ,,Ik kan mij geen
consultatie in de commissie EZ herinneren'', zegt Leen van Dijke
fractievoorzitter van de RPF. ,,Ik ben uitermate verbolgen dat de
banden zijn vernietigd'', aldus Gerrit de Jong (CDA). ,,Ik had ze wel
willen afstaan voor onderzoek.'' Hella Voûte-Droste (VVD) kan zich
echter herinneren dat ,,niemand Vos tegensprak'' toen het onderwerp aan
de orde kwam maar is zij ,,er achteraf niet gelukkig mee. We hadden de
banden moeten afstaan voor onderzoek zodat een onafhankelijke instantie
kon controleren of de Tweede Kamer voldoende is ingelicht''. Vos zegt
evenwel dat ook toenmalig Kamervoorzitter Deetman zijn vernietiging van
de tl-tapes steunde. Deetman weerspreekt dat: ,,Het wissen van de
banden is de verantwoordelijkheid van de commissie EZ.'' Toen de banden
vernietigd bleken te zijn, kon men zich bij de Rekenkamer moeilijk aan
de indruk onttrekken dat Vos, die tijdens de steunacties aan Philips en
Fokker kind aan huis was op het ministerie van EZ, onderdeel was
geworden van de obstructietactiek van de twee departementen. Maar ook
aan de andere kant werden de complottheorieën steeds heftiger. Vos
zag in een recente publikatie in NRC Handelsblad over technolease
(,,kloteverhaal, klopt niks van, meer zeg ik niet'') de sturende hand
van ,,Rekenkamer-figuren die niet eens kunnen rekenen'' en zich alleen
het gemak van wijsheid-achteraf permitteren:(1977-1981) Marius van
Amelsvoort tegen het lijf liep. In een genoeglijk onderhoud van oude
'strijdmakkers' bevestigde de oud-staatssecretaris het hele verhaal -
Koning besloot zich schrap te zetten. Het was nodig. Eindeloos veel
tijd ging verloren aan overleg met het kabinet over publikatie van het
rapport en de mate waarin dat openbaar kon. Pas oktober vorig jaar,
negen maanden nadat het rapport af was, kon het stuk naar buiten.
Minister Hans Wijers (EZ) en staatssecretaris Willem Vermeend
(Financiën) veegden er de vloer mee aan. Vol fouten, betwistbare
aanbevelingen en politiek geladen conclusies stond het rapport, vonden
de bewindslieden. De ,,overtuiging'' van de Rekenkamer dat de Kamer
onvolledig over de Fokker-deal was genformeerd noemde de minister
,,kwalijk en eigenaardig'' nu het bewijsmateriaal daarvoor ontbrak. Het
zout had niet dieper in de wonden gestrooid kunnen worden. De meeste
Kamerfracties neigden er de laatste dagen toch toe een nader onderzoek
te vragen naar de Rabo/Philips-technolease aan de Rekenkamer. Vanmiddag
zouden de betrokken parlementariërs daarover een knoop doorhakken.
>> Lees
verder
|
NRC Webpagina's
februari 1997
|