|
KANTOREN
|
Gemeenten stimuleren deze ontwikkeling. Kanto ren zijn prestigesymbolen, de vestiging van een multi national is een unique selling point van een moderne stad. Het zijn de magazijnen van werkgelegenheid voor de stedelijke bevolking. En hoe meer kantoren er zijn, des te meer er bijkomen. Kantoren zoeken elkaar op. Zo ontstaan grote locaties: kantorenboulevards die de grootstedelijke infrastructuur benutten, maar ook dichtbij de uitvalswegen zitten. De auto bepaalt de keuze voor een locatie. Volgens onderzoek zullen in de jaren tot 2005 vooral de bedrijven groeien met "ambulante" werkgelegenheid. Bedrijven dus die de klanten opzoeken - en bijvoorbeeld niet de banken en overheden, waar het baliepersoneel op de cliënt wacht. Veel gemeenten proberen deze ontwikkeling een halt toe te roepen. Den Haag bijvoorbeeld, dat alleen bij de stations nieuwe kantoren wil. En Eindhoven, waar naast nieuwbouw slechts een zeer beperkt aantal parkeerplaatsen mag komen. Maar wie een ondernemer vraagt wat onontbeerlijk is voor zijn kantoor krijgt als antwoord: de bereikbaarheid per auto. Op de tweede plaats komt parkeerruimte. Bijna alle onderzoeken en beleidsplannen richten zich op de grootverbruikers met meer dan vijfhonderd vierkante meter. Maar van alle kantoorvestigingen is 85 procent kleiner. En de helft van alle kantoorwerkers werkt in een pand dat niet als kantoor is gebouwd, maar bijvoorbeeld als winkel of huis. Voor deze kleine gebruikers wordt nauwelijks gebouwd. Zij blijven onbekend, komen nauwelijks voor in de statistieken.
|
NRC Webpagina's
24 april 1997
|
Bovenkant pagina |