U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Lux

Profiel

Boeken

Cultureel Supplement

Wetenschap en Onderwijs

Zaterdags Bijvoegsel

Magazine

De Dolste Dwaze Dag
Wie het Nederlandse volk wil leren kennen, moet op Koninginnedag naar Amsterdam gaan. Alles wat aan gekte in het land losbreekt, vindt daar in het kwadraat plaats. Buitenlanders reageren met wisselend enthousiasme op dit fenomeen.
(26 april 2001)

Een tipje van de sluier
Topstukken die te broos zijn om te tonen. Archieven die nog niet zijn geordend. Musea tonen de bezoekers doorgaans maar een fractie van hun bezit. Tijdens het komende museumweekeinde gaan de deuren van de depots op een kiertje.
(19 april 2001)

Ranja met gouden rietjes
Welk tweeverdienend ouderpaar durft zijn jarige kind nog thuis te laten koekhappen of ezeltje prikken? Het jarig Jetje moet in de zon worden gezet en dat mag wat kosten. De opkomst van de verwenindustrie.
(12 april 2001)

Vertraging in Nigeria
Toeristen kunnen Nigeria beter mijden. Avonturiers die het land toch willen bereizen, kunnen daarvoor beter de bus nemen, het vliegtuig desnoods, dan de trein. Tenzij ze héél véél geduld hebben. Een reisverslag.
(5 april 2001)

Concurreren met Ikea
's Avonds naar het museum, liefst voorafgegaan door een lezing en gevolgd door Egyptische, Griekse of andere, bijpassende hapjes, is wel het minste dat een hedendaags museum in de aanbieding moet hebben. Textiel verven, picknicken, een popconcert of een cursus verhalen vertellen, de museumbezoeker anno 2001 moet geprikkeld worden. Een museum dat niet meedoet aan de 'belevingseconomie' is ouderwets.
(29 maart 2001)

Bultenjurken en eskimorokken
In het Centraal Museum in Utrecht gaat deze week de expositie Made in Japan van start. Een tentoonstelling waarin een nieuwe generatie Japanse mode-ontwerpers centraal staat, zoals Watanabe en Ohya. Maar ook grote, reeds lang gevestigde namen als Issey Miyake en Comme des Garçons zijn aanwezig. Op de expositie zijn ook foto's te zien van Maurice Boyer, die bekende en minder bekende Nederlanders portretteerde, gehuld in hun favoriete Japanse kledingstuk. Over een modebeeld dat allesbehalve Westers is.
(22 maart 2001)

De glasbak voorbij
Recycling was lange tijd een non-onderwerp in de designwereld. Maar inmiddels denken ook de meeste ontwerpers milieuvriendelijk en raakt duurzaam design ingeburgerd. Eco- design is niet langer een kwestie van 'hoe lang iets meegaat', ook dienstverlening kan duurzaam zijn. In Arnhem is een expositie te zien over gerecyclede snowboards, lease-fietsen, horloges van stukjes regenpijp en een met de hand oplaadbare telefoon. Eco-design als levensstijl.
(15 maart 2001)

Bouwput 2001
Porto is, samen met Rotterdam, uitgeroepen tot culturele hoofdstad van Europa 2001. De tweede stad van Portugal is het decor geweest van belegeringen, invasies en catastrofes. Een rijke historie kan de stad niet worden ontzegd, maar is het gerechtvaardigd dat Porto zich tooit met het predikaat 'culturele hoofdstad'? Een verkenning.
(8 maart 2001)

De verschrikkelijke voorpret
In menig gezin is de tijd aangebroken om de zomervakantie te gaan plannen. Wordt het een Franse camping, een wandelvakantie in Zwitserland of een Grieks eiland? Dankzij internet hoef je niet meer uren bij het reisbureau te zitten om iets uit te zoeken en te boeken. Tientallen sites geven zeer uitgebreide informatie over vliegreizen, appartementen, campings, autoverhuur en last but not least, of er iets te doen is voor de kinderen.
(1 maart 2001)

Wereldreiziger in Parijs
Laat de Eiffeltoren voor wat zij is, vergeet het Centre Pompidou en durf het Louvre een keer over te slaan als u in Parijs bent. Want de Franse hoofdstad heeft spannender dingen te bieden: Oosterse markten, little India, cafés waar je een waterpijp kunt roken en een Marokkaans restaurant op een dak langs de Seine. Maak een culturele en culinaire wereldreis door Parijs en kom eens thuis met een ander verhaal.
(22 februari 2001)

Restaurant aan huis
Gemak dient de mens. En wie geen tijd, zin of talent heeft om zelf te koken, kan het zich tegenwoordig steeds gemakkelijker maken. Een uitdijende variëteit aan bestellijnen maakt het de moderne mens mogelijk niet te koken en toch thuis te eten. Over de hausse aan bestellijnen.
(15 februari 2001)

Welk een heerlijk land!
Het reisdagboek Nederland in den goeden ouden tijd van Jacob van Lennep heeft, dankzij het boek en de televisie- serie van Geert Mak, een bekende klank gekregen. Maar er waren in het verleden meer wandelaars die Nederland op boeiende wijze beschreven. Een van hen is dominee Craandijk (1834-1912), die welbeschouwd veel meer van de natuur hield dan de nu zo gevierde Van Lennep.
(8 februari 2001)

Het chique hangen
Loungen is hot èn cool. Iedereen, van twintig tot vijftig, bedient zich tegenwoordig van dit werkwoord. Het is zoiets als je in een sfeervolle uitgaansgelegenheid neervlijen op een makkelijke bank met een glaasje martini. Maar de nieuwste trend is alweer voorbij: de allernieuwste trend is thuis loungen. Op de bank hangen, zeg maar.
(1 februari 2001)

Het decennium van de wansmaak
De jaren tachtig herleven. In de mode, het uitgaansleven en op internet zijn de jaren 1980-'90 helemaal terug. Schoudervullingen, paardenstaarten, hits van Lionel Ritchie en de Lambada, het mag allemaal weer. Maar of het blijvertjes zijn? Waren de jaren tachtig wel happy genoeg voor een echte revival?
(25 januari 2001)

Groenmans & co
Met het voorjaar in aantocht gaat menig huishouden weer nadenken over de inrichting van de tuin. Belangrijke vraag: gaan we zelf klussen, laten we buurvrouw-met-de- groene-vingers erop los of huren we een echte tuinarchitect in? Maar: hoe echt is eigenlijk zo'n tuinarchitect en wat is zijn meerwaarde? Advies: huur geen dure 'groenvormgever' of 'landschapsinrichter' in als je alleen maar wilt weten waar de floxen en de zandbak moeten komen.
(18 januari 2001)

Rare jongens, die Fransen...
In het stripalbum De Ronde van Gallia reizen Asterix en Obelix omwille van een weddenschap met de Romeinen langs elf Franse steden om delicatessen te vergaren. De 20ste-eeuwse reiziger kan een moderne variant van de tocht maken: drieduizend kilometer langs worst, wijn, oesters en salade.
(11 januari 2001)

De Beursmens
Elke beurs heeft een eigen publiek: boeren op de Landbouw RAI, macho's op de race-autobeurs en schoonheden bij de Beauty Salon. Al die publieken bij elkaar geven een aardig beeld van Nederland. Wie toerist in eigen land wil spelen, zou eens wat beurzen moeten bezoeken. Snuffelen aan inheemse culturen aan de vooravond van de Vakantiebeurs.
(4 januari 2001)

NRC Webpagina's
26 APRIL 2001

Archief
2001
2000

ARCHIEF AGENDA 

Wijnspreekuur
Wijnspreekuur 


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad