Oproer in VS om 'Verleiding Eiland'
Een nieuw tv-programma van de commerciële omroep Fox dat de trouw
van paren op de proef stelt, heeft een storm van kritiek veroorzaakt in
Amerika.
Computer biedt hoofdhaar waar hoofddoekje niet
mag
In Turkije is op pasfoto's de hoofddoek verboden, maar
gelovige vrouwen willen niet op de foto zónder. De computer
biedt uitkomst in een strijd die al decennia woedt.
Newconomy moet zuinig zijn
De koers van Newconomy, dat participeert in internetbedrijven, is sinds
een piek in het voorjaar met 87 procent daalt. De groei- curves van de
zes grootste participaties lopen hard omhoog. Directievoorzitter De
Hond over waarde en opportunisme.
Yahoo! en Motorola pessimistisch
Internetgigant Yahoo! heeft in het vierde kwartaal financieel naar
verwachting gepresteerd, maar ziet 2001 somber in. Technologiebedrijf
Motorola heeft goede cijfers, maar verwacht ook last te zullen hebben
van de scherpe daling in de economische groei.
Vriendelijke mannen
Geleerde en vriendelijke mannen opgelet: mocht u benaderd worden door
HN voor een grensverleggend interview, zeg dan meteen ja.
Waarom? Omdat u niet door de interviewer wordt onderbroken, u praat
maar raak, niks aan de hand. Zie bijvoorbeeld het interview met rabbijn
Tzvi Marx ("Wie is deze geleerde en vriendelijke man?")
Hitlerposters afgedekt
Het Amsterdamse theater De Balie heeft de posters van het toneelstuk
'Adolf' van de Brit P. Utton aangepast. Over de affiches, met een halve
afbeelding van Hitler en hakenkruizen, ontstond gisteren commotie na
klachten van verontruste burgers. De posters zijn nu gedeeltelijk
afgedekt. (ANP)
Opgelicht
In Duitsland wordt geen nieuw deel uitgezonden van het populaire RTL-
programma 'Trouw met een miljonair'. Gebleken is dat de 'winnaars' van
het programma van vorige week de zaak hebben opgelicht: anders dan ze
het deden voorkomen hadden de betrokken miljonair en de vrouw op wie
hij zijn keuze liet vallen al vóór de uitzending een
relatie. (Reuters)
Elsevier-directeur Visscher stapt op
Algemeen directeur F. Visscher van Elsevier Bedrijfsinformatie Nederland
is dinsdag per onmiddellijke ingang opgestapt. Volgens een woordvoerder
van Elsevier liggen persoonlijke redenen ten grondslag aan zijn
vertrek. Visscher was als uitgever verantwoordelijk voor een reeks
bladen waaronder Elsevier, Nieuwsblad Transport, Fem De Week en het
Agrarisch Dagblad. De taken van Visscher worden voorlopig waargenomen
door G. van de Aast, lid van de raad van bestuur van Reed Elsevier.
(ANP)
Nieuwe directeur UPC Nederland
Algemeen directeur H. Koning van UPC Nederland is per 1 januari van dit
jaar opgestapt. Aan zijn vertrek liggen persoonlijke redenen ten
grondslag, zo meldde de kabelmaatschappij gisteren. Koning was
betrokken bij de integratie van A2000, Telekabel en Gelrevision, die
opgingen in UPC. Hij wordt opgevolgd door B. Wilson. De Amerikaan
maakte sinds september vorig jaar deel uit van het bestuur van UPC.
(ANP)
'CNN zet mes in personeelsbestand'
CNN gaat zijn televisie- en internetactiviteiten reorganiseren. Daarbij
zal een fors aantal banen verdwijnen, zo meldt The Wall Street Journal
vandaag. Volgens de Amerikaanse zakenkrant hebben de 4.000 werknemers
al in december een memo gekregen waarin ingrijpende veranderingen
werden aangekondigd. De eerste ontslagen zouden al komende weken kunnen
vallen. Het gaat daarbij om 500 tot 1.000 banen, waarvan de meeste
worden geschrapt bij de
internetactiviteiten van CNN. Daar werken ongeveer 750 mensen. CNN is
onderdeel van het mediaconcern Time Warner, dat bezig is te fuseren met
internetaanbieder America Online. (Reuters)
Lego en Microsoft gaan samenwerken
Lego en het Amerikaanse softwareconcern Microsoft gaan samenwerken. De
Deense speelgoedfabrikant, bekend van de plastic bouwstenen, zal onder
meer spelletjes ontwikkelen voor de nieuwe spelcomputer van Microsoft,
de X-Box. Ook kondigden de bedrijven gisteren allerlei gezamenlijke
activiteiten op het internet aan. Met de samenwerking hoopt Lego
verloren terrein terug te winnen. Het familiebedrijf is verlieslijdend
door een afnemende vraag naar zijn speelgoed. (ANP, AP)
De Fabeltjeskrant is terug van weggeweest. Op internet beleven de
bewoners van het grote dierenbos weer dagelijks avonturen, al moet er
wel voor betaald worden. Voor ruim honderd gulden per jaar is iedere
dag een verse aflevering in streaming video te zien. Als extraatje
kunnen de surfers meezingen met liedjes en spelletjes spelen. Het
bedrijf achter de site noemt de serie 'een rustpunt in de overactieve
kinderprogrammering'.
(www.fabeltjeskrant.tv)