U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Newconomy moet zuinig zijn


De koers van Newconomy, dat participeert in internetbedrijven, is sinds een piek in het voorjaar met 87 procent daalt. De groei- curves van de zes grootste participaties lopen hard omhoog. Directievoorzitter De Hond over waarde en opportunisme.

Door onze redacteuren MICHIEL VAN NIEUWSTADT en MENNO TAMMINGA

AMSTERDAM, 11 JAN. Meer beheren, minder participeren. Vorig jaar kon Newconomy dankzij de geslaagde beursgang bijna 70 miljoen euro in zijn netwerk van internetbedrijven investeren, dit jaar is maar 5 6 miljoen euro beschikbaar. Internetbedrijven zijn van populaire prinsen opeens paria's geworden op de kapitaalmarkten. Zit Newconomy negen maanden na de beursgang (koers toen: 10, 50 euro, nu 3,30) noodgedwongen in een stabilisatiefase? "In beperkte mate", vindt directievoorzitter Maurice de Hond. Hij mikte vorig jaar op 30 40 participaties, dat zijn er nu 30 en veel meer wordt het niet. Investeringsgeld zal vooral naar bestaande participaties gaan, en die moeten op hun beurt harder werken om winstgevend te worden, bijvoorbeeld door (internationale) expansieplannen te temperen. "Zij hebben ook minder geld nodig", relativeert De Hond de lagere investeringsbedragen.

Hij is geïrriteerd over het gemak waarmee Amerikaanse toestanden, zoals massa-ontslagen bij internetbedrijven, op Nederland van toepassing worden verklaard. Gevolg: roddels en geruchten dat bij Newconomy's participaties een slachting voor de deur staat.

De Hond: "Wij hebben hier geen fase gehad waarin iemand met een bedrijfsplan van twee A-viertjes in een mum van tijd drie miljoen euro op zijn rekening had staan. Dat was in de Verenigde Staten. Wij hebben dus ook geen bedrijven die erop zijn ingericht een bedrag van tientallen miljoenen dollars in zes tot negen maanden op te maken."

In het afgelopen jaar heeft Newconomy 21 miljoen euro overgehouden aan dividenden en aan de verkoop van belangen in Net Effect, Info Agent, NetLinq en zoekmachine Ilse, een kroonjuweel. Het geld voor Ilse moet nog binnenkomen, maar wordt al geïnvesteerd. Met uitgever VNU is een "keiharde afspraak" gemaakt dat die het belang van 6 procent overneemt. Dat verandert niet nu VNU zijn tijdschriftendivisie, inclusief Ilse, te koop heeft aangeboden. Op basis van de verkoop aan VNU heeft huisbank ABN Amro aan Newconomy een lening verstrekt van 12 miljoen euro. Dat krediet zal in de loop van volgend jaar worden afgelost als VNU over de brug komt met zijn betaling.

Dankzij deze lening had Newconomy eind vorig jaar nog 6,5 miljoen euro in kas. Dit jaar verwacht De Hond voor ten minste 10 miljoen euro participaties te verkopen. Dat is de helft van afgelopen jaar. Die 10 miljoen is ook wel nodig, wil Newconomy genoeg investeringsgeld hebben. Ook een pakket aandelen Tie (waarde: 4 miljoen euro) kan verkocht worden.

Volgens de directievoorzitter zal Newconomy geen nieuwe leningen hoeven af te sluiten tenzij zich internationaal een grootse kans voor expansie aandient. De Hond: "Er zijn zeven tot acht ondernemingen in Europa [andere participatiemaatschappijen] met activiteiten die op de onze aanluiten." Of Newconomy zich zal manifesteren als roofdier of overnameprooi wil hij niet zeggen. "Je zit in een opportunistische wereld, dan zal dit ook een opportunistische keuze zijn."

Newconomy zelf moet, net als zijn participaties, de tering naar de nering zetten. Dit jaar verwacht De Hond maximaal 5 miljoen euro aan operationele kosten te maken om het netwerk van participaties te beheren. Het nieuwe kostenniveau is een forse stap terug in vergelijking met de 1,5 tot 2 miljoen euro per maand die Newconomy in het afgelopen jaar opmaakte. De Hond relativeert de teruggang: in de maanden rond de beursgang is relatief veel geld uitgegeven, bijvoorbeeld aan marketing om meer naamsbekendheid te krijgen.

Menige onderneming in het netwerk van Newconomy zal financiers van buiten moeten vinden voor verdere expansie. "Het zou ook te gek voor woorden zijn als wij nog steeds enorme bedragen in deze bedrijven zouden moeten steken." Ook in Newconomy's netwerk zullen dit jaar bedrijven het loodje leggen, verwacht De Hond.

Beleggers op de effectenbeurs verwachten geen waardegroei meer van de participaties, zo blijkt uit het koersniveau van Newconomy. "Volkomen ten onrechte", vindt De Hond. De zes grootste bedrijven zitten inmiddels samen op 60 miljoen euro omzet, en drie daarvan bestaan nog maar twee jaar. "Dat zegt iets over de groeicurves en over de snelheid waarmee winst dichterbij komt." De curve van de beurskoers is echter neerwaarts: van een (tussentijdse) koerspiek van bijna 27 naar ruim 3 euro. Directeur Th. Raman van participatie Tie heeft al wat aandelen verkocht. Ook andere grote pakketten hangen boven de markt nu de bevriezingsperiode voor de meeste grootaandeelhouders is afgelopen. Verder moet Newconomy nog een nabetaling doen aan de voormalig eigenaar van internetaanbieder Wish, waarschijnlijk in aandelen, die vervolgens in de verkoop gaan. De Hond heeft zijn grote beleggers aangeraden met elkaar en ABN Amro in overleg te treden als zij willen verkopen. "Maar over de uitwerking houden wij ons als directie verre."

NRC Webpagina's
11 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad