U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Unilever

World Online


Belegger keert terug naar oude economie

Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 16 MAART. Beleggers hebben zich vanmorgen op de Amsterdamse effectenbeurs massaal gestort op de aandelen van de 'oude economie'. De grootste stijger was het lang versmade Unilever met een koerswinst van 11 procent.

Aan de vooravond van de beursgang van het Internetbedrijf World Online verkochten beleggers massaal de aandelen in de Nieuwe Economie en verruilden die voor 'ouderwetse' aandelen in de voedings- en transportsector. Daarmee volgde Amsterdam net als de andere Europese beurzen de verschuiving gisteravond in New York. Daar kreeg de Nasdaq, waaraan veel New Economy bedrijven zijn genoteerd, een forse dreun en schoof de Dow-Jonesindex flink omhoog.

Per saldo gingen de koersen in Amsterdam wel omhoog. Rondom het middaguur stond de AEX-index, de toonaangevende graadmeter van de beurs, 9,8 punten hoger op 653,8 punten. Of de verschuiving van de aandacht van waarden van de 'nieuwe economie' naar de defensieve fondsen beklijft durfden handelaren in Amsterdam niet te voorspellen. Ook in januari heeft zich zo'n beweging voorgedaan, maar die hield maar kort aan. "En de huidige teruggang van de hightechwaarden lijkt me wat overdreven", aldus een commissionair. Unilever, dat onlangs aankondigde 25.000 banen te schrappen, steeg 11 procent tot 48,03 euro. Voeding geldt traditioneel als een degelijke, niet spectaculaire belegging. Dat gaat ook op voor de detailhandel. Vendex steeg dan ook met 7 procent tot 20,20 euro. De financiële sector deed het eveneens goed vanmorgen, met Aegon als grootste uitschieter op 74,25 euro, een winst van ruim 7 procent. Fortis ging 2,31 euro omhoog naar 28,57. ING steeg met 5 procent tot 51,68 euro. De aandeelhouders leken vooral te reageren op de Internetinitiatieven van ING, want de winstcijfers waren vorige maand al bekendgemaakt. Het concern maakte vanmiddag bekend 2 miljard euro in e-commerce te steken. Verder kondigde ING aan om ING- Direct (bankieren via telefoon of Internet), na "het succes" in Canada en Duitsland, ook in Frankrijk, Verenigde Staten en Italië te introduceren. De operationele nettowinst van ING steeg met 54 procent tot 3,2 miljard euro. De verzekeringactiviteiten waren in het afgelopen jaar goed voor 1,95 miljard euro (plus 20 procent), terwijl het bankonderdeel de winst met 170 procent zag stijgen tot 1,28 miljard euro.

DSM won 1,75 euro op 76,70 en Heineken 2,60 op 53,55 euro. Zelfs transportonderneming Nedlloyd, die vorig jaar het verlies zag toenemen, mocht 35 eurocent vooruit naar 25,15. UPC echter denderde 19,70 euro omlaag naar 189, 50. CMG moest 3,50 euro inleveren op 86 euro en Getronics 3,20 euro op 85,50. Versatel moest 2,50 euro omlaag naar 57.30.

Enkele fondsen bleven overeind. KPN noteerde 1,05 euro op 125,05. Deelneming KPNQwest was 2,15 euro beter op 66,75.


Zie ook:

World Online is een zeepbel (16 maart 2000)
World Online scoort slecht (16 maart 2000)
Hot.com (16 maart 2000)
Lucht betrekt boven tech-sector (15 maart 2000)
Eigenaar World Online bouwde een bedrijf op basis van lucht (13 maart 2000)
Internet-goud moeilijk grijpbaar (9 maart 2000)
De macht van het idee (8 maart 2000)
Abonnee op Internet steeds minder waard (7 maart 2000)
Internet-rijken verslaan oud geld met gemak (4 maart 2000)
World Online 12 mld euro waard (2 maart 2000)
World Online op zoek naar waardering (1 maart 2000)
World Online verliest 200 miljoen (25 februari 2000)
Grootste beursgang ooit (25 februari 2000)
Beurs zet deur open voor Internetfonds (30 december 1999)
Een nieuw bakje Japanse zoutjes (5 februari 2000)

NRC Webpagina's
16 MAART 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)