U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Een nieuw bakje Japanse zoutjes

Door onze redacteur MAARTEN SCHINKEL
ROTTERDAM, 5 FEBR. Hoe maak je van duizend gulden een bijna half miljoen op papier in een paar maanden tijd? Kan niet? In de virtuele wereld van het Internet kan alles. Als je in de goede hoek zit, tenminste.

Begin april, zo wordt verwacht, gaat Internet-aanbieder World Online naar de beurs. Daarmee wordt, zo lijkt nu het geval, in een schreeuwende behoefte voorzien. De informatie- en telecommunicatiesector is het succesnummer van de beurs. Vorig jaar was, zoals in bijgaande grafiek te zien valt, deze sector verantwoordelijk voor de totale stijging van de waarde van aandelen in de eurozone. Deze week zorgde KPN eigenhandig voor de helft van de stijging van de AEX-index met 5 procent.

Binnen de ICT-sector zijn het de Internetbedrijven die de kroon spannen. Bedrijven die al op de beurs staan zijn in koers geëxplodeerd. Het Spaanse Terra Networks bijvoorbeeld is na zijn beursgang in november gestegen van een beurswaarde van 7,8 miljard euro - dat was al veel - naar 27,7 miljard euro.

De aandeelhouders van World Online kunnen schatrijk worden. Over de beursgang is nog niets bekend, maar verwacht mag worden dat slechts een klein deel van de aandelen, rond eenvijfde, daadwerkelijk wordt genoteerd. Zo is het met de meeste Internetbedrijven gegaan tot nu toe, en Deutsche Telekom heeft al gezegd dat de beursgang van Internetdochter T-Online maar 10 procent van de aandelen zal betreffen. Het 'ontsluiten van waarde' noemen zakenbankiers zo'n beursgang. Bewust creëren van schaarste is het ook. Het doet soms denken aan de hoogtijdagen van de Japanse bubble economy. Daar waren de waarderingen ook hoog, mede omdat door het systeem van vaste kruislingse deelnemingen in het Japanse bedrijfsleven het aantal daadwerkelijk verhandelbare aandelen soms maar 10 procent was.

Hoeveel wordt World Online waard? Over het bedrijf is nog niet zoveel bekend. Het emissieprospectus moet daar straks meer duidelijkheid over geven. Maar er is wel een slag naar te slaan.

Elke Internetgebruiker die bij Terra is aangesloten is volgens beleggers een kleine 60.000 (zegge: zestigduizend) gulden waard. Per abonnee van Freeserve, de beursgenoteerde Britse marktleider, wordt op dit moment 9.000 euro (20.000 gulden) neergeteld. T-Online, de Internetdochter van Deutsche telekom die straks ook naar de beurs gaat, wordt geschat op een marktwaarde van 40 miljard euro. Per abonnee is dat ruim 9.500 euro. World Online heeft zo'n 1,2 miljoen abonnees, en wie de realisatie van Freeserve en de schatting voor T-Online aanhoudt komt op ruim 10 miljard euro aan marktwaarde als het aan de beurs genoteerd is. Dat is het dubbele van eerdere schattingen. Hoe dat ooit valt terug te verdienen is irrelevant. Het gros van de Internetbedrijven maakt geen cent winst, ze kosten vooralsnog alleen maar geld. Terra verwacht de eerstvolgende drie jaar in ieder geval geen winst te maken. Voor Freeserve, de Britse marktleider, wordt positief resultaat uit bedrijfsuitoefening (dus zonder afschrijvingen en rente) verwacht in 2003. Vandaar dat koers- winstverhoudingen niet tellen bij het waarderen van de koers van een Internetbedrijf. De koers moet uitgedrukt worden in de bedrijfsinkomsten, de omzet, per aandeel. Een blik op Freeserve wijst uit dat, volgens Salomon Smith Barney, de bedrijfinkomsten dit jaar worden geschat op 17,4 miljoen pond. Op de beurs is Freeserve 7,7 miljard pond waard. Het aandeel Freeserve noteert dus 443 maal de verwachte omzet. De omzet van Freeserve komt voor de helft uit advertenties op de webpagina's, en dat aandeel van advertenties zal volgens Salomon Smith Barney oplopen tot tweederde volgend jaar.

Nu staan er best wel wat advertenties op de webpagina's van World Online, en een van de prominentste adverteerders is ABN Amro. ABN Amro draagt dus flink bij aan de vitale advertentie-inkomsten van World Online. En die advertentie-inkomsten bepalen, als voornaam deel van de omzet, mede de beurswaardering die het Internetfonds straks krijgt.

Nu hoeft er bijna niet meer te worden geraden wie naast Goldman Sachs de bank is die World Online naar de beurs brengt. Juist: ABN Amro. Elke duizend gulden die de bank aan advertenties inbrengt is straks - als de Freeserve-waardering wordt aangehouden - 443.000 gulden waard. Het zal wel mogen, een bank die de waarde van een fonds dat zij naar de beurs brengt beïnvloedt. Maar beleggers zullen wel benieuwd zijn hoeveel de advertentie-uitgaven van ABN Amro vorig jaar uitmaakten van World Onlines's inkomsten, en hoeveel dat het lopende jaar zal zijn.

De bank zal er, zo valt aan te nemen, wel op aandringen dat in het emissieprospectus van World Online op te nemen. Want gezeur rond wat de belangrijkste Nederlandse IPO van het jaar 2000 belooft te worden, kan iedereen missen als kiespijn. Beleggers zijn misschien een beetje ontoerekeningsvatbaar waar het de Internetsector betreft, maar gek zijn ze niet. In een sector waar in korte tijd zo verschrikkelijk veel geld is te verdienen is een wat minder gunstig mensbeeld de gezondste grondhouding.

NRC Webpagina's
5 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)