U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

World Online op de beurs

Overzicht van alle artikelen over World Online.

S c h a k e l s
World Online

Provider Test

IVIS

NLIP


Provider scoort slecht

World Online vooral populair bij belegger


Internet-aanbieder World Online is straks miljarden waard op de beurs. Hoe verhoudt deze waarde zich tot de kwaliteit van de provider? "Ik ben het spuugzat om nog abonnee te zijn".

Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER

ROTTERDAM, 16 MAART. "Verbinding maken met World Online valt niet mee", vertelt Misja Röling, een van de 1,2 miljoen klanten van de Internet-aanbieder die morgen naar de beurs gaat. "Je moet het 5 a 6 keer proberen en als je geluk hebt, lukt het dan."

"Na ongeveer twee jaar ben ik het spuugzat om abonnee van World Online te zijn. Inbellen lukt moeilijk en het zit me dwars dat ze gratis Internet aanbieden. Dit gaat ten koste van de abonnees die wel betalen", klaagt Valentijn Feijtens in de nieuwsgroep nl.internet.providers.

Abonnee H. Bouten klaagt in hetzelfde discussieplatform eveneens over het inbellen. De mailserver (de computer voor e-mail) en de nieuwsserver (voor discussiegroepen) zijn vaak onvindbaar, schrijft Bouten. "Hebben meer mensen hier last van?" Dat meer klanten van World Online ontevreden zijn over het bedrijf blijkt uit verschillende tests van Nederlandse providers. In de Providertest, die wordt gehouden door een groep vrijwilligers op Internet, scoort World Online zeer slecht. De aanbieder staat bijna helemaal onderaan, op nummer 13. Alleen The Internet Plaza, overigens ook eigendom van World Online, heeft nog slechtere resultaten. Voor bereikbaarheid geven de deelnemers aan de enquête World Online een 5,2, voor service een 4,8 en voor de snelheid een 4,9. Gemiddeld krijgt World Online een 5,3. In de test van de nieuwsbrief Webbedingetjes wordt World Online iets beter beoordeeld: een 6,6 is het gemiddelde cijfer dat klanten de provider geven.

In een snelheidstest van vijftien Nederlandse Internet-aanbieders, uitgevoerd door het Internet-blad Net Magazine, kwam het betaalde abonnement van World Online op de zesde plaats. World Online Lite, het gratis abonnement, staat onderaan op de 11de plaats. De vrees van klant Bouten dat de gratis abonnementen van World Online ten koste van de betalende gebruikers gaan, wordt in ieder geval in één geval bewaardheid. Net Magazine stelt vast dat het gratis abonnement van World Online in Haarlem sneller is dan de betaalde versie.

Dat de snelheid van World Online tot de laagste in Nederland behoort, blijkt ook uit de metingen van het Instituut voor Internetsnelheid (IVIS), dat dertig providers permanent test. IVIS meet de snelheid van het Internet door de tijd te meten die het kost om een webpagina op te halen. World Online staat op de 23ste plaats.

Gistermiddag en vanochtend was het netwerk van World Online volgens IVIS zo traag dat de meting niet eens werd meegerekend in de vergelijkingen van de verschillende providers. Onder Internet-deskundigen heeft World Online een bijzonder slechte naam. Systeembeheerder Rob van der Putten: "Van alle grote providers is WOL [World Online; red.] waarschijnlijk de slechtste die er is. Dat nu juist dit bedrijf naar de beurs gaat, geeft al weer aan dat de meeste mensen niet in staat zijn een goed product te herkennen maar zich laten afschepen met rommel."

Van der Putten is slecht te spreken over de kwaliteit van de techniek van World Online. "Bij World Online worden de mailcomputers misbruikt voor ongewenste reclame. Spammers [uitgevers van ongewenste reclame] kunnen vrijelijk gebruik maken van de mailcomputers van bedrijven die klant zijn bij World Online. Alle grote providers en ook sommige kleine blokkeren klanten die hun mailservers open laten staan. Bij World Online interesseert ze dat blijkbaar niets."

World Online staat dan ook op de zwarte lijst van de ORBS, een organisatie die zich bezighoudt met de bestrijding van spam, ongewenste reclame op Internet. Veel systeembeheerders laten geen e-mail door van bedrijven die op de zwarte lijst van ORBS staan. Dat heeft tot gevolg dat de e-mail van klanten van World Online door sommige bedrijven wordt geblokkeerd.

Met klachten kunnen abonnees van World Online, behalve bij de helpdesk 1,05 gulden, nergens terecht. World Online is geen lid van de branchevereniging van Nederlandse Internetproviders NLIP, die een geschillencommissie heeft om problemen tussen klanten en providers op te lossen. World Online kan niet zeggen waarom het bedrijf geen lid is van de NLIP, die 54 Internet-aanbieders vertegenwoordigt, aldus een woordvoerder.

Volgens NLIP-voorzitter Fred Eisner zijn er wel enkele gesprekken geweest tussen World Online en de branchevereniging. "Maar kennelijk wil World Online geen lid worden." In Internet-kringen doen volgens Eisner twee verklaringen de ronde waarom World Online geen lid wil worden van de NLIP. "Er wordt vaak gezegd dat ze de kwaliteitstoets van de NLIP niet halen. En een andere reden die wordt genoemd is dat ze zich niet aan de gedragscode van de NLIP kunnen houden. Daar staat in dat je de klantgegevens niet mag verkopen aan andere bedrijven."


Zie ook:

World Online is een zeepbel (16 maart 2000)
Hot.com (16 maart 2000)
Lucht betrekt boven tech-sector (15 maart 2000)
Eigenaar World Online bouwde een bedrijf op basis van lucht (13 maart 2000)
Internet-goud moeilijk grijpbaar (9 maart 2000)
De macht van het idee (8 maart 2000)
Abonnee op Internet steeds minder waard (7 maart 2000)
Internet-rijken verslaan oud geld met gemak (4 maart 2000)
World Online 12 mld euro waard (2 maart 2000)
World Online op zoek naar waardering (1 maart 2000)
World Online verliest 200 miljoen (25 februari 2000)
Grootste beursgang ooit (25 februari 2000)
Beurs zet deur open voor Internetfonds (30 december 1999)
Een nieuw bakje Japanse zoutjes (5 februari 2000)

NRC Webpagina's
16 MAART 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)