U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Vitesse

NUON

Gelredome - Vitesse


Zwijggeld voor Vitesse-voorzitter

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 24 FEBR. Karel Aalbers, die vorige week onder druk is vertrokken als voorzitter van Vitesse, krijgt een afkoopsom van 4,5 miljoen gulden. Van dat bedrag is 1,1 miljoen gulden bedoeld als zwijggeld. Dit heeft het nutsbedrijf Nuon ENW, de sponsor van Vitesse, vanmorgen bevestigd. Aalbers heeft sinds zijn vertrek de pers meermalen te woord gestaan, "dus de afkoopsom wordt 4,5 miljoen minus die 1,1 miljoen gulden", zei een woordvoerster van Nuon vanmorgen. Het is nog onbekend wie dat bedrag gaat betalen.

Vitesse en Nuon hebben vorig jaar december een overeenkomst gesloten over een fusie van de voetbalclub met het Gelredome en een financiële injectie. Vitesse zou van Nuon een lening van 60 miljoen gulden krijgen, waarvoor de spelersgroep als onderpand dient. Van dat bedrag is 24 miljoen gulden bedoeld om bestaande leningen van Nuon aan Vitesse te herfinancieren. Omdat de kas bij Vitesse inmiddels leeg is, heeft Nuon vorige week van dat geld al 20 miljoen gulden overgeboekt naar Vitesse.

Politiek kritisch over rol NUON bij Vitesse


De affaire Vitesse/NUON heeft inmiddels zowel in de Haagse als in de Gelderse politiek tot beroering geleid. De VVD eist een gedragscode.

Door onze redacteuren

DEN HAAG/ARNHEM, 24 FEBR. Het Tweede-Kamerlid Voûte (VVD) ziet in de NUON/Vitesse-affaire aanleiding om de privatisering van de energiesector "te versnellen". Volgens haar moeten midden- en kleinbedrijf en consumenten , ,zo snel mogelijk" de kans krijgen om zelf hun energieleverancier te kiezen. , ,Dan komt er een keuze tussen bedrijven met lage tarieven en bedrijven die duurder zijn doordat ze risicovol bankieren en meedoen aan handel in voetballers en zo." In de tussentijd zouden energiebedrijven een gedragscode moeten opstellen over sponsoring en andere financiële verplichtingen. Kamerlid F. Crone (PvdA) vindt echter dat de Kamer zich in deze zaak niet met de provincie en gemeenten hoeft te bemoeien. "We hebben vastgelegd dat de beschermde afnemers van energie van NUON niet zullen lijden onder eventueel financieel wanbeleid. Daarmee is de kous voor ons af."

Oppositiepartij CDA heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan verantwoordelijk minister Jorritsma (Economische Zaken). Kamerlid Van den Akker wil weten in hoeverre de rijksoverheid moet ingrijpen als provincies en gemeenten zo met gemeenschapsgeld omgaan.

De Gelderse politiek reageert aangeslagen op de toenemende commotie over NUON en Vitesse. Bankieren behoort niet tot de centrale activiteiten van NUON, stelt CDA-fractievoorzitter T. Schreurer. Ze is van mening dat de provincie, die 46 procent van de aandelen van NUON in handen heeft, meer en beter geïnformeerd had moeten worden over de gang van zaken. Schreurer wil nu die informatie alsnog. Ze verwijst naar de discussie over de rol van NUON als sponsor, die een paar jaar geleden in Gelderland werd gevoerd. "Daar waren we toen niet tegen. NUON liep daarin voorop, kon duidelijk maken wat de voordelen ervan waren. Nu zijn ze een hele stap verder gegaan, zonder ons op tijd op de hoogte te stellen."

Provinciale Staten van Gelderland kwamen gistermiddag bijeen om over de relatie tussen NUON en Vitesse te praten. Tijdens die vergadering diende GroenLinks een motie van afkeuring in tegen de grote sommen geld die NUON in Vitesse steekt. De motie werd niet aangenomen. GroenLinks- fractievoorzitter D. van Uitert blijft evenwel op zijn standpunt staan: NUON moet zo duurzaam mogelijk energie leveren tegen een maatschappelijk geaccepteerde prijs en zich in ieder geval niet met voetbalclubs of bankieren bezighouden. "NUON moet zo snel mogelijk terug naar zijn eigen kerntaken. Ze zijn hier helemaal in doorgeslagen."

Politiek Gelderland liet gistermiddag weten "bezorgd" te zijn over alle commotie. Er werd bij de NUON gevraagd om meer openheid. De provincie heeft met commissaris der koningin J. Kamminga en gedeputeerde H. Boxem twee vertegenwoordigers in de raad van commissarissen van NUON. Beiden mogen echter naar eigen zeggen niet inhoudelijk reageren. Omdat NUON een structuur-nv is, zitten Kamminga en Boxem in de Raad van Commissarissen om "de belangen van NUON te verdedigen", zo zegt een woordvoerder. Beiden hebben een verklaring moeten ondertekenenen waarin ze beloven geen mededelingen over NUON te zullen doen.

Voormalig CDA-Kamerlid A. Lansink was jarenlang voorzitter van de sectie amateurs van de KNVB. Hij is van oordeel dat de Gelderse Staten als aandeelhouder te weinig controle op NUON hebben uitgevoerd. Dat kwam, aldus Lansink, omdat men er zelf te nauw bij betrokken was. "Het waren mede-bobo's, in plaats van politici die controleerden. Kamminga heeft bijvoorbeeld bemiddeld tussen NUON-topman Swelheim en Aalbers. Dan valt er weinig meer te controleren."

De provincie Friesland, die naar eigen zeggen een belang heeft van 12,5 procent in NUON ENW, is kritisch over de bijdragen aan Vitesse. Gedeputeerde Van Klaveren zal volgende week bij de aandeelhoudersvergadering van NUON " scherpe" vragen stellen.

'Sponsoring leidt niet tot duurdere stroom'


Volgens de energiebedrijven is dit het dilemma: dezelfde politici die hen tot concurrentie dwingen - en zo tot vergroting van naamsbekendheid - willen nu paal en perk stellen aan sponsoring.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 24 FEBR. In de nieuwe Elektriciteitswet is vastgelegd dat er concurrentie moet komen tussen de energiebedrijven. De nog relatief onbekende energiebedrijven steken daarom miljoenen in het verwerven van naamsbekendheid en de gunst van de consument.

Het energie- en waterbedrijf NUON was het eerste bedrijf dat als sponsor tientallen miljoenen guldens in de Arnhemse voetbalclub Vitesse stak. Onlangs sloot het een sponsorcontract met het Nederlands elftal. NUON steunt ook Friese clubs als Heerenveen en Cambuur. Het Fries/Gelderse bedrijf is er voorlopig in geslaagd de grootste naamsbekendheid onder de nutsbedrijven te verwerven, maar krijgt nu ook kritiek te verduren.

Maar NUON, net als de andere energiebedrijven nog geheel in handen van de overheid, is niet het enige nutsbedrijf in Nederland dat alvast werkt aan de naamsbekendheid. Vorige maand werd het nieuwe onderkomen van de voetbalclub Sparta in de Rotterdamse wijk Spangen geopend. Het stadion van de traditionele volksclub, dat voorheen 'Het Kasteel' heette, kreeg een nieuwe naam: Het Eneco-stadion. Daarnaast staat de naam van het energiebedrijf onder meer op de achterkant van de Sparta- shirts, op reclameborden bij verschillende clubs in het betaalde voetbal en op de kleding van de Nederlandse korfbalploeg. Het energiebdrijf Essent, dat 30 procent van de Nederlandse markt bezit, kon niet achterblijven in de komende concurrentieslag en steunt onder meer de voetbalclub FC Twente en sloot een groot sponsorcontract met de internationale schaatsunie.

Volgens Eneco-woordvoerder C. de Ruiter zijn de energiebedrijven wel gedwongen om geld te besteden aan campagnes en sponsoring. "Over twee jaar kan de consument zelf kiezen waar het de energie vandaan haalt. Daar moeten wij al vast op inspringen. Het sponsoren van sport is heel effectief", zegt De Ruiter. Eneco heeft in de begroting een budget voor sponsoring opgenomen, maar volgens De Ruiter zal het nooit zover kunnen komen als bij NUON. "Nee, wij hebben helder vastgelegd wat we wel en niet doen."

Jan Veenstra, woordvoerder van Essent, laat weten dat het energiebedrijf jaarlijks zestig miljoen gulden besteedt aan campagnes en sponsoring. "Je zal straks toch een deel van de markt moeten zien te krijgen. Maar het gaat ons uitsluitend om de exposure van ons bedrijf. We zien geen aanleiding om op de stoel van clubbestuurders te gaan zitten. We willen afstand houden." Zowel Eneco als Essent vindt het echter onzin om te stellen dat de bedrijven geen campagne zouden mogen voeren met gemeenschapsgeld. "We steken zestig miljoen van onze omzet van 9 miljard in promotie. Dat is echt peanuts. Daar merkt de consument in de rekeningen echt niets van. Je hebt het dan over duizendste centen", zegt Veenstra van Essent. Volgens De Ruiter van Eneco zijn de nutsbedrijven feitelijk nog in handen van de overheid, maar functioneren ze in de praktijk als private ondernememingen. De Ruiter: "De consument betaalt echt geen hogere energierekening omdat wij aan sponsoring doen. Dat geld halen we uit een betere efficiency."

Toen NUON ruim zes jaar geleden het sponsorcontract met Vitesse sloot, kreeg het energiebedrijf in de eigen regio kritiek te verduren. Nu is gebleken dat het bedrijf naast de sponsoring ook nog eens voor tientallen miljoenen extra in de club stak, is de discussie rond het gebruik van gemeenschapsgeld opnieuw losgebarsten. De consument zal er volgens NUON weining van merken, maar het energiebedrijf maakt wel pas op de plaats. Het mag duidelijk zijn dat, na de presentatie van de abominabele halfjaarcijfers in januari, bij NUON de lampen definitief op rood gingen, stelt het bedrijf in een persbericht. "Voor NUON is sponsoring van Vitesse immers steeds gebaseerd gebleven op zakelijke overeenkomsten die verantwoord moeten kunnen worden."


Zie ook:

Rentree van Aalbers niet bespreekbaar (23 februari 2000)
Tekorten Vitesse door transferbeleid (22 februari 2000)
Commissaris Terlouw weg bij Gelredome (19 februari 2000)
Vitesse had binnen jaar tekort 30 mln (18 februari 2000)
'Coup tegen voorzitter al in zomer beraamd' (17 februari 2000)
Aalbers moet bij Vitesse weg als voorzitter (16 februari 2000)

NRC Webpagina's
24 FEBRUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)