U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Creatieve vrijheid is in geding'
Vorige week ging het Openbaar Ministerie in cassatie tegen de vrijspraak van de schrijver Pieter van der Sloot alias Waterdrinker. Veel steun van collega's kreeg de journalist-schrijver Waterdrinker tot nu toe niet. "Ik kan niet tegen hypocrisie", zegt hij.

Voorproef 'Bureau'
De eerste vijfentwintig bladzijden van Afgang, het zesde en voorlaatste deel van J.J. Voskuils romancyclus Het Bureau, staan op de pagina's van internetboekhandel Boeknet. Uit het fragment blijkt onder meer dat hoofdpersoon Maarten Koning getroffen wordt door ziekte.

Forse groei pc's
Er zijn het afgelopen jaar over de hele wereld 113,5 miljoen personal computers (pc's) verkocht, 21,7 procent meer dan in 1998. Opvallend is dat de groei in het vierde kwartaal met 17 procent kleiner was dan gemiddeld. Kennelijk was de consument toch wat huiverig voor mogelijke problemen door de wisseling van het millennium, zo meldt het Amerikaanse onderzoeksbureau Dataquest.

Platenlabels dagen MP3
Het bedrijf MP3.com, dat gratis muziek verspreidt via Internet, is door tien grote platenmaatschappijen aangeklaagd wegens het schenden van auteursrechten. Een schadeclaim kan in de miljarden lopen.

Reclame zonder glamour
De opdrachtgever brengt een bezoek aan zijn reclamebureau. Hij wordt te woord gestaan door de directeur van het bureau, aan het hoofd van de vergadertafel, en twee slordig ogende types. Zij vormen het creatieve team dat de campagnes voor zijn biermerk maakt. De brouwer is niet tevreden over de laatste campagne van hun hand. Het was de bedoeling daardoor méér bier te verkopen, en niet minder. Maar goed, zand erover, want de opdrachtgever heeft zelf een leuk idee. Even is het pijnlijk stil aan tafel, en het creatieve duo krimpt ineen.

Spel met het virtuele
Exploding Cinema heet de multimediapoot van het International Film Festival Rotterdam dat morgen begint. Het thema is dit jaar de populaire cultuur van Japan (manga, cartoons, videogames, elektronische muziek). Onder de noemer Tech.Pop.Japan wil het festival afrekenen met het cliché van het verstilde, overmatig esthetische Japan.

E-zines met gezag
Het literaire webmagazine Word (www.word.com) heeft in zijn vijfjarige bestaan al vele gedaanteverwisselingen ondergaan. Het begon in 1995 als een zeer vooruitstrevend e-zine waar vorm en inhoud even belangrijk waren. Het was één van de weinige sites waarvoor bekende en onbekende schrijvers, dichters en kunstenaars originele beeldverhalen maakten. Ze zagen er adembenemend uit en waren inhoudelijk goed. Bijna te mooi om waar te zijn, dachten bezoekers wel eens.

Meer telecomfusies in Europa
Het Europese aandeel in fusies op het gebied van computers, media en telecommunicatie is in het afgelopen jaar tot 38 procent opgelopen met een gezamenlijke waarde van 455 miljoen dollar (996,4 miljoen gulden). Dat is zesmaal zoveel als een jaar eerder. De toename is vooral een gevolg van de snelle consolidatie binnen de Europese mobiele telefonie. Dit heeft het Amerikaanse Broadview gisteren bekendgemaakt. Het aantal fusies en overnames in de computer- en mediaindustrie steeg met 30 procent tot 2.271. Wereldwijd was hiermee een bedrag gemoeid van 1.200 miljard dollar. Overnames in de mobiele telecomindustrie waren goed voor een kwart van dit bedrag.


Misschien gebeurt het eindelijk, aanstaande donderdag, dat een Nederlands restaurant een derde Michelinster krijgt. Dat betekent dat het restaurant een 'uitzonderlijke keuken' heeft en de reis waard is. Een tweesterrenrestaurant is slechts een omweg waard. Bij de Nationale Horeca netwijzer (www.kies.com/netwijzer/rests.htm), kunt u uw stem uitbrengen op het restaurant dat volgens u een ster verdient. Met ook de huidige sterrenverdeling.

NRC Webpagina's
25 JANUARI 2000



( a d v e r t e n t i e )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)