NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
E-ZINES MET GEZAG
Het literaire webmagazine
Word (www.word.com) heeft in zijn vijfjarige bestaan al vele
gedaanteverwisselingen ondergaan. Het begon in 1995 als een zeer
vooruitstrevend e-zine waar vorm en inhoud even belangrijk waren.
Het was één van de weinige sites waarvoor bekende en
onbekende schrijvers, dichters en kunstenaars originele beeldverhalen
maakten. Ze zagen er adembenemend uit en waren inhoudelijk goed. Bijna
te mooi om waar te zijn, dachten bezoekers wel eens. Deze periode van
Word heeft dan ook niet lang geduur. Er kwam geen geld binnen,
het e-zine verscheen minder regelmatig, trok daarom minder bezoekers en
in 1998 sloot de investeerder Icon CMT de redactielokalen. Geheel in de
geest van de tijd: 'content is dead'. Met 'inhoud' is geen geld te
verdienen, was de teneur van de Internetjaren 1997 en 1998, toen nog
niemand durfde te dromen dat America Online in 2000 Time Warner zou
kopen om daarna de Britse platenmaatschappij EMI op te slokken, om de 22
miljoen surfers content aan te bieden. Maandenlang gebeurde er
niets op de site van Word. Toen kwam er een rijke Texaan langs
die in Internet wilde investeren. In een advertentie in Amerikaanse
kranten vroeg zijn oliebedrijf Zapata Corporation websites te koop. Een
van zijn aankopen was Word. Sindsdien gaat het weer goed. Half
januari is de homepage, de inhoudsopgave, van het magazine in een
uiterst sobere vormgeving gestoken die een exacte kopie van de
zoekmachine Yahoo! lijkt. Zwarte letters en blauwe hyperlinks
tegen een grijze achtergrond en verder geen fratsen. Want, 'simplicity
works best', zoals art director Yoshi Sodeoka zegt. Daar zijn ze bij
Word na jaren experimenteren met graphics en wilde
toepassingen van techniek achtergekomen, aldus Sodeoka. Bovendien,
vertelt hij op de site, hadden ze op de redactie genoeg van alle
klachten over technische hoogstandjes die niet op alle computers
werkten, waardoor mensen nooit aan het lezen van de verhalen toekwamen.
In Word deze week o.a. Passionate Mistakes. 'Sometimes you have
to go to the desert, then back to Boston, and back to the desert, before
you figure out that your girlfriend's a bitch' van Michelle Tea. Het is
een interactief vormgegeven verhaal tegen een achtergrond van een
woestijn en een stad met een verschuifbare pijl die steeds een stukje
onthult en bij de lezer de ervaring van heen en weer reizen oproept.
(Tekst Marie-José Klaver; beeld Marcel de Lange)
|
NRC Webpagina's
25 JANUARI 2000
|