U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

CBS goochelt met de grenzen van het nieuws
Gebruik van beeldmanipulatie is normaal op televisie. Maar mag een actualiteitenrubriek er ook gebruik van maken? De Amerikaanse televisiezender CBS had tijdens de eeuwwisseling een prachtige plek gevonden om zichzelf te promoten. Een miljoen Newyorkers op Times Square gingen feestelijk de 21e eeuw in onder een enorm logo van CBS.

Justitie VS wil Microsoft opsplitsen
Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil dat de van machtsmisbruik verdachte softwarefabrikant Microsoft zich opsplitst in verschillende bedrijven.

Het ongelijk der betweters
Een nieuwe televisie kopen gaat sneller dan de kanalen instellen. Maar geen café of er biedt zich wel een alleskunner aan die dat klusje 'even komt klaren'. Het resultaat is verbijsterend: op de netten 1 en 2 zoemen onduidelijke Turkse zenders, op het derde net is slechts gehijg hoorbaar (dat zal wel iets pornografisch zijn, dus is het maar goed dat het daar steeds sneeuwt) op de rest barst het van de strepen maar, gelukkig, op net 28 kan wel naar het Journaal gekeken worden. Snel handelen is geboden want, zo valt te lezen in HP/De Tijd, het programma Crisis onder leiding van Felix Rottenberg op Nederland 3 blijkt alleszins de moeite waard. Het laat zien hoe een crisisteam een crisissituatie te lijf gaat.

Dagbladen van PCM bieden gratis Internet
PCM, uitgever van onder meer deze krant, gaat abonnees van zijn landelijke dagbladen komend kwartaal gratis e-mail en toegang tot Internet aanbieden. PCM heeft daarvoor gisteren een overeenkomst getekend met Internetaanbieder MCI Worldcom.

KPN praat met Fransen
KPN praat met twee Franse telecomaanbieders over een mogelijke samenwerking. Topman J. Drechsel erkende vandaag in de Franse krant Le Figaro in gesprek te zijn met de mobiele aanbieders Vivendi en Bouygues. "We willen een pan-Europese speler worden", aldus Drechsel. "Omdat Frankrijk een van de belangrijkste markten is, praten we daar met de grootste spelers." Vivendi is via zijn dochter Cegetel de tweede mobiele operator in het land. Behalve in de telefonie zijn de twee Franse ondernemingen ook actief in de mediasector, wat ze voor KPN extra aantrekkelijk maakt.

Rabo en Origin in joint venture
De Rabobank en automatiseerder Origin, een dochter van Philips, willen vanaf deze zomer de mogelijkheid aanbieden om te winkelen via Internet of mobiele telefoon. Het concept, 'Bellboy' gedoopt, zou, als alles naar wens verloopt, binnen drie jaar 1 miljoen huishoudens moeten bereiken en zal ook aan het buitenland worden verkocht. Rabobank heeft een meerderheidsbelang in de onderneming. De exacte lanceringsdatum is niet bekend. "Eerst moeten meer aandeelhouders toetreden tot de joint venture", aldus een woordvoerder van Rabobank. Bezoekers van het virtuele winkelcentrum kunnen er onder meer terecht voor dagelijkse boodschappen, tijdschriften en cd's. (Redactie Economie)


'Soupsong' moet wel de meest complete website zijn over soep. Natuurlijk veel recepten - geordend in elf overlappende categorieën, zodat je de Andalusische amandelsoep kunt vinden onder 'international', 'cold' en 'strictly vegetable'. Ingrediënten hebben hun eigen informatiepagina (volgens Plinius hielpen amandelen tegen dronkenschap). Zelfs is te vinden waar soep voorkomt in romans, gedichten en beeldende kunst (www.soupsong.com).

NRC Webpagina's
13 JANUARI 2000



( a d v e r t e n t i e )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)