NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
CBS goochelt met de grenzen van het nieuws
Gebruik van beeldmanipulatie is normaal op televisie. Maar mag een
actualiteitenrubriek er ook gebruik van maken? De Amerikaanse
televisiezender CBS had tijdens de eeuwwisseling een prachtige plek
gevonden om zichzelf te promoten. Een miljoen Newyorkers op Times
Square gingen feestelijk de 21e eeuw in onder een enorm logo van CBS.
Justitie VS wil Microsoft opsplitsen
Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil dat de van machtsmisbruik
verdachte softwarefabrikant Microsoft zich opsplitst in verschillende
bedrijven.
Het ongelijk der betweters
Een nieuwe televisie kopen gaat sneller dan de kanalen instellen. Maar
geen café of er biedt zich wel een alleskunner aan die dat
klusje 'even komt klaren'. Het resultaat is verbijsterend: op de netten
1 en 2 zoemen onduidelijke Turkse zenders, op het derde net is slechts
gehijg hoorbaar (dat zal wel iets pornografisch zijn, dus is het maar
goed dat het daar steeds sneeuwt) op de rest barst het van de strepen
maar, gelukkig, op net 28 kan wel naar het Journaal gekeken
worden. Snel handelen is geboden want, zo valt te lezen in HP/De
Tijd, het programma Crisis onder leiding van Felix Rottenberg
op Nederland 3 blijkt alleszins de moeite waard. Het laat zien hoe een
crisisteam een crisissituatie te lijf gaat.
Dagbladen van PCM bieden gratis Internet
PCM, uitgever van onder meer deze krant, gaat abonnees van zijn
landelijke dagbladen komend kwartaal gratis e-mail en toegang tot
Internet aanbieden. PCM heeft daarvoor gisteren een overeenkomst
getekend met Internetaanbieder MCI Worldcom.
KPN praat met Fransen
KPN praat met twee Franse telecomaanbieders over een mogelijke
samenwerking. Topman J. Drechsel erkende vandaag in de Franse krant Le
Figaro in gesprek te zijn met de mobiele aanbieders Vivendi en
Bouygues. "We willen een pan-Europese speler worden", aldus Drechsel.
"Omdat Frankrijk een van de belangrijkste markten is, praten we daar
met de grootste spelers." Vivendi is via zijn dochter Cegetel de tweede
mobiele operator in het land. Behalve in de telefonie zijn de twee
Franse ondernemingen ook actief in de mediasector, wat ze voor KPN
extra aantrekkelijk maakt.
Rabo en Origin in joint venture
De Rabobank en automatiseerder Origin, een dochter van Philips, willen
vanaf deze zomer de mogelijkheid aanbieden om te winkelen via Internet
of mobiele telefoon. Het concept, 'Bellboy' gedoopt, zou, als alles
naar wens verloopt, binnen drie jaar 1 miljoen huishoudens moeten
bereiken en zal ook aan het buitenland worden verkocht. Rabobank heeft
een meerderheidsbelang in de onderneming. De exacte lanceringsdatum is
niet bekend. "Eerst moeten meer aandeelhouders toetreden tot de joint
venture", aldus een woordvoerder van Rabobank. Bezoekers van het
virtuele winkelcentrum kunnen er onder meer terecht voor dagelijkse
boodschappen, tijdschriften en cd's. (Redactie Economie)
'Soupsong' moet wel de meest complete website zijn over soep. Natuurlijk
veel recepten - geordend in elf overlappende categorieën, zodat je
de Andalusische amandelsoep kunt vinden onder 'international', 'cold'
en 'strictly vegetable'. Ingrediënten hebben hun eigen
informatiepagina (volgens Plinius hielpen amandelen tegen
dronkenschap). Zelfs is te vinden waar soep voorkomt in romans,
gedichten en beeldende kunst (www.soupsong.com).
|
NRC Webpagina's
13 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e )
|