|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
 | Shell 'verklaart' dure benzine via kassabon en
web 
 
Door een onzer redacteuren 
ROTTERDAM, 28 DEC. Stemmingmaken
via de kassabon.  Oliemaatschappij Shell heeft een nieuw middel ontdekt
om haar klanten  duidelijk te maken dat de overheid de belangrijkste
veroorzaker is van de  almaar stijgende brandstofprijzen. Shell
adviseert zijn 750 pompstationhouders  de volgende tekst op
kassabonnetjes af te drukken: 'Als u voor 60 benzine  tankt,
betaalt u ruim 40 belasting. Meer info: www.shell.nl'. De
benzineprijzen zijn dit jaar met bijna 15 procent gestegen, diesel zelfs 
met 24 procent. Een liter Euro ongelood 95, de meest verkochte benzine
in  Nederland, kostte op 1 januari 2,06 gulden, vandaag 2,36 gulden.
Diesel steeg  van 1,39 naar 1,72 gulden.
 
Op de eigen Internet-site legt Shell uit dat de prijs van ruwe olie en
de  dollarkoers aan de basis liggen van de benzineprijzen. Maar hoewel
ruwe olie  dit jaar aanzienlijk duurder is geworden, bepalen de
productnoteringen  (product vanaf raffinaderij, zonder belastingen)
slechts voor een klein deel  de stijgende prijzen aan de pomp. Shell
ondersteunt zijn betoog op Internet  met een rekenvoorbeeld. Bij een
benzineprijs van 2,30 gulden is slechts 38  cent bestemd voor de ruwe
olie, het transport en de raffinage. Van de totale  adviesprijs bestaat
meer dan 70 procent, 163 cent, uit belastingen. "We kregen veel vragen
over de hoge benzineprijzen. Dit onderwerp lééft",  zegt
een woordvoerder van Shell. Een waardeoordeel over de accijnzen wil de 
oliemaatschappij niet geven. "Dat is een politieke aangelegenheid."
Shell  wil slechts twee dingen duidelijk maken. "De overheid is
verantwoordelijk  voor de hoge prijzen aan de pomp. En internationaal
loopt Nederland uit de pas  wat betreft accijnzen. Vooral onze
pomphouders in de grensstreken zijn daarvan  de dupe." 
Uit protest tegen de stijgende benzineprijzen pleegden marxistische 
guerillastrijders eerder deze maand een aanval op het hoofdkantoor van
Shell  in de Filippijnse hoofdstad Manila. Agressie van boze consumenten
is in  Nederland "absoluut niet aan de orde", zegt de woordvoerder van
Shell. Volgens de Consumentenbond geeft de bontekst inzicht in de opbouw
van  brandstofprijzen. De Bovag, de bond van garage- en pomphouders,
prijst de  Shell-maatregel als "een fantastische actie". Pomphouders van
andere  maatschappijen drukken volgens de Bovag "op individuele basis"
al  soortgelijke teksten op de kassabon af.
 
Een woordvoerder van het ministerie van Financiën moet lachen.
"Laat Shell  eens uitleggen waarom de benzine in Duitsland 32 cent
goedkoper is. Het  accijnsverschil tussen beide landen is omgerekend
hooguit zes cent", aldus de  zegsman van Financiën.
 
De getallen die het ministerie noemt zijn "absoluut onjuist", zegt de 
woordvoerder van Shell. De marge en de distributiekosten van de
oliemaatschappij zijn in Duitsland en Nederland even hoog. Wel is het zo
dat  de marge voor pomphouders in Duitsland zo'n zes cent lager is. Door
de lagere  pompdichtheid is de omzet per station in Duitsland gemiddeld
hoger en dat  drukt de kosten per liter brandstof. Ook zijn de Duitse
pompstationwinkels  winstgevender. "Maar het belangrijkste verschil zit
hem echt in de accijnzen  en de btw", aldus de Shell-woordvoerder. "Op
dit moment zit er 18 cent  verschil tussen beide landen."
 
 
  | NRC Webpagina's 28 DECEMBER 1999
 
  
 |