U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pokemonbal kost baby in VS het leven

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 DEC. De fastfoodketen Burger King gaat in Amerika miljoenen speelgoedverpakkingen terugnemen naar aanleiding van de dood van een dertien maanden oud meisje.

Het gaat om plastic ballen met daarin een 'Pokemon', een poppetje dat figureert in tekenfilms en computerspelletjes. De Pokemon-ballen zijn in november en december weggegeven bij kindermaaltijden. Op 11 december stikte een klein meisje in Californië nadat ze de verpakking over haar mond en neus had getrokken.

Meer dan 25 miljoen ballen worden teruggenomen, zei een woordvoerder van Burger King gisteren in Miami. Vorige maand bood de baas van de Amerikaanse Burger King, Paul Clayton, in een paginagrote advertentie nog zijn excuses aan omdat er een tekort was aan Pokemon-ballen.

De Pokemons, die ongeveer 7,5 centimeter hoog zijn en waarvan 57 variaties bestaan, zullen - zonder bal - nog wel worden aangeboden aan kinderen ouder dan drie die een Big Kids Meal bestellen. De poppetjes zelf zijn niet gevaarlijk, verzekert de fastfoodketen.

Ouders die de ballen al in huis hebben gehaald, moeten ze weggooien of kunnen beide helften inleveren in ruil voor een kleine portie Franse frietjes. In Nederland zijn nog geen ballen verspreid. De speelgoedactie stond gepland voor april of mei, maar gezien de nieuwste ontwikkelingen zal zij waarschijnlijk worden afgelast of aangepast, verwacht de woordvoerder van Burger King in Nederland, Bart van Wezel. "Wij hebben overigens geen marketingfocus op het kleinere kind, zoals in Amerika ", zegt Van Wezel. "We zijn meer op de jeugd gericht."

Het weggeven van speelgoed bij hamburgers, waar McDonald's in 1979 als eerste mee begon, is gemeengoed geworden bij de marketingstrategie van fastfoodketens, aldus marketingexperts. Bij McDonald's werden kinderen afgelopen zomer bij elke Happy Meal getrakteerd op poppetjes uit de film Toy Story 2. Nu is het Tarzan.

NRC Webpagina's
28 DECEMBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)