KPN slaat slag op Duitse markt mobiele telecom
KPN neemt met behulp van het Amerikaanse BellSouth E-Plus over, de derde
aanbieder van mobiele telefonie in Duitsland. Als onderdeel van de
overeenkomst, die een waarde van 18,7 miljard euro (ruim 41 miljard
gulden) heeft, kan BellSouth een belang van maximaal een kwart in KPN
verwerven.
Elsevier en KPN maken sfeer op beurs
Opnieuw waren KPN en Elsevier de sterren van het Damrak vanmorgen. Samen
met Ahold bijna de enige sterren, want zonder de flinke stijging van de
drie aandelen zou de AEX-index flink zijn weggezakt.
Japan wordt paradijs voor mobiel zakendoen
Japan heeft de toekomst op de wereldmarkt voor het elektronisch
zakendoen. Binnen tien jaar zal het land volgens analisten zijn
Europese en Amerikaanse concurrenten in deze sector volledig naar het
tweede plan hebben verwezen.
Mannesmann ongevoelig voor avances Vodafone
Klaus Esser, de topman van Mannesmann, blijft bij zijn verzet tegen een
vijandige overname door het Britse mobiele telefoonbedrijf Vodafone.
Uitgever PCM gaat snijden in kosten van
dagbladdivisie
Uitgever PCM Holding gaat snijden in de kosten van de dagbladdivisie. De
bezuinigingen zijn volgens de raad van bestuur van de uitgever van
kranten als NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en de Volkskrant nodig om
de winstgevendheid van de dagbladen op te krikken.
KPN maakt vrienden
Het duurde even, maar nu heeft KPN een plaatsje op het Europese podium.
Voorzitter Dik: "Dat er een tijd niets is gebeurd, wil niet zeggen dat
we op het strand van Mallorca hebben liggen snurken."
Niet helemaal gratis over de drempel
'There is no such thing as a free lunch', luidt een bekend Amerikaans
gezegde. Ook gratis Internet bestaat niet. Wat de gebruiker in ieder
geval betaalt zijn telefoonkosten. Die zullen over het algemeen iets
hoger uitvallen dan bij een abonnement bij een reguliere
Internetaanbieder. Gratis providers zijn namelijk doorgaans veel
langzamer dan aanbieders die abonnementsgeld vragen.
Dwalen door de eeuw
Gebeurtenissen, toelichtingen en bronnen, biografieën en dan ook
nog eens 150 themagebieden. Poeh, hoe zit dat? Pas al doende raakt men
een beetje wegwijs in Retrospect, de Geschiedenis van de 20e
Eeuw. Maar een probleem is die relatief complexe structuur niet,
want in de tekstjes staan overal hyperlinks naar andere teksten.
En als de zoekfuncties helder zijn, hoef je in een goed elektronisch
naslagwerk de structuur helemaal niet te doorgronden.
Clinton verbiedt crush-video's
President Clinton heeft gisteren een verbod getekend op extreme
'crush-video's'. In dit soort video's verpletteren actrices kleine
dieren, zoals muizen of hamsters, onder hun hak tijdens seks. De nieuwe
wet verbiedt "willekeurige wreedheid tegen dieren om tegemoet te komen
aan een obscene seksuele voorkeur". Om de vrijheid van meningsuiting te
garanderen, blijft het verpletteren van kleine dieren wel mogelijk als
daarmee serieuze religieuze, politieke, wetenschappelijk,
opvoedkundige, journalistieke, historische of artistieke belangen zijn
gediend.
Meer reclame op komst
De Europese consument zal volgend jaar nog meer bedolven worden onder
reclame-uitingen. Zenith Media, een bedrijf dat wereldwijd reclameruimte
inkoopt voor zijn cliënten, verwacht dat de reclamebestedingen in
Europa met ruim 6 procent zullen stijgen tot bijna 200 miljard gulden.
Wereldwijd gaan de bestedingen met 6,5 procent omhoog naar bijna 690
miljard gulden, meldt Foodpress, het blad voor de levensmiddelenhandel.
Opta: Interconnectieproblemen voorbij
De interconnectieproblemen tussen verschillende telecomaanbieders en
marktleider KPN lijken voorbij. Toezichthouder Opta heeft de afgelopen
weken geen berichten meer ontvangen dat er een tekort is aan dergelijke
verbindingen. Sinds de telecommarkt geliberaliseerd is, maken
verschillende bedrijven gebruik van elkaars netwerk. Bij interconnectie
worden verschillende netwerken op elkaar aangesloten. Vanwege de enorme
toename van het telefoonverkeer leidde die interconnecie tot schaarste,
waardoor soms geen telefoonverbindingen konden worden gelegd.
MKB-bedrijven voorbereid op 2000
Het midden- en kleinbedrijf is goed voorbereid op de overgang naar de
volgende eeuw. Slechts 8 procent van de ondernemers heeft niet
nagedacht over de gevolgen van computerproblemen voor het eigen
bedrijf. Onderzoek van het Zoetermeerse bureau EIM laat verder zien dat
13 procent het millenniumprobleem niet relevant vindt voor het eigen
bedrijf. In november hadden zeven van de tien ondernemers alle
problemen achter de rug. Tweederde heeft de vitale bedrijfsonderdelen
ook getest en eenderde heeft een noodplan klaarliggen.
Betere bescherming van klant op Internet
De OESO, de organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling
waarbij de geïndustrialiseerde landen zijn aangesloten, heeft
maatregelen genomen om consumenten op Internet beter te beschermen. In
Parijs presenteerde de OESO gisteren een pakket maatregelen dat ervoor
moet zorgen dat de klant die on-line boodschappen doet evenveel
bescherming geniet als een klant die in een winkel koopt. Secretaris-
generaal Donald Johnston van de OESO noemde de handleiding een keerpunt
voor de elektronische commercie: "Zonder het vertrouwen van de
consument zal e-handel nooit zijn mogelijk potentieel realiseren."
President Clinton heeft gisteren aangekondigd gebieden te gaan bezoeken
waar de bewoners nog nauwelijks toegang hebben tot het Internet. Hij
wil ermee de aandacht vestigen op de 'digitale kloof' die aan het
ontstaan is. Uit een onderzoek, 'Digital Divide', bleek dat
rijkere blanken die in de stad wonen meer Internet-aansluitingen
hebben. Die kloof moet volgens Clinton voorkomen worden.
www.pbs.org/digitaldivide
|