M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
@
Niet helemaal gratis over de drempel
MARIE-JOSÉ KLAVER
Tot slot zijn gratis providers zeer populair. Er zijn de laatste maanden zoveel nieuwe Internetgebruikers bij gekomen (Freeler heeft bijvoorbeeld als 350.000 gebruikers) dat alle voorzieningen overbelast zijn. De ingekochte bandbreedte is niet voldoende voor zulke massa's gebruikers. Verder is de helpdesk van de meeste gratis providers peperduur, meestal een gulden per minuut. Tien minuten in de wacht staan, is geen uitzondering bij een helpdesk. Tien minuten is ook een heel normale tijd voor een supportmedewerker om een klant uit te leggen wat hij of zij verkeerd doet. Nieuwe gebruikers hebben vaak hulp nodig bij het instellen van Internetsoftware. Wie geen handige buurman, een aardige collega of een slim nichtje heeft, is aangewezen op de helpdesk. Bij gratis providers wordt dat al snel erg duur. Een deel van de winst, maken gratis providers op het doorverkopen van klantgegevens aan andere bedrijven, onder meer adverteerders en marketingbureaus. Op Internet is privacy een illusie. Vanaf het moment dat de klant inbelt, kan de provider stap voor stap volgen wat hij doet: welke sites hij bezoekt, met wie hij e-mailt, wat er in de mailberichten staat, welke newsgroups worden bezocht, wat er in chatrooms wordt gezegd. Zodra een gebruiker zich bij een gratis provider aansluit, gaat hij akkoord met de algemene voorwaarden waarin staat aangegeven wat er met de persoonsgegevens van klanten gebeurt. Een voorbeeld: "De gegevens worden door Myweb primair verzameld en verwerkt (...) voor het voeren van promotie- en reclamecampagnes. " Freeler, een initiatief van de Postbank, ING Bank en Nationale- Nederlanden, bedient zich van verhullender taalgebruik: "Freeler zal op grond van de door Freeler verkregen gegevens/informatie actief in spelen op de behoefte van de Gebruiker." Wat gratis Internet ook kost is tijd en energie. Bij sommige gratis providers (o.a. Freeler) duurt het weken voor de benodigde software wordt bezorgd. De software van World Online verandert zoveel instellingen in Windows dat spijtoptanten die willen overstappen naar een andere provider eerst het besturingssysteem opnieuw moeten installeren, een klus die toch al snel een half uur kost. In de nieuwsgroepen nl.internet.providers en free.nl.gratis. internet- providers zijn hartverscheurende verhalen te lezen over problemen die gebruikers hebben ondervonden bij het installeren van de software en pogingen om verbinding te krijgen met Internet via hun nieuwe gratis provider. Veel voorkomende klachten - goed voor talloze avonden frustratie achter de computer - zijn: verbinding onmogelijk, ook na tientallen keren inbellen, verbinding al na een paar minuten vebroken, verdwenen e-mail, geen service, ondeskundige helpdesk, geld van rekening afgeschreven zonder machtiging, te veel geld afgeschreven (sommige gratis providers vragen eenmalig een bedrag voor administratiekosten) en wachtwoorden die zomaar ongeldig worden. Overzicht (gratis) providers: provider.pagina.nl; enquête gratis providers: home.wxs.nl/~woltj003/provider; providertest: www.providertest.vuurwerk.nl; snelheidsmeter voor Internet: www.ivis.nl
[E-mail: klaver@nrc.nl]
|
NRC Webpagina's
10 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |