U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

Z O M E R   T V :
Op zoek
Het moet maar eens afgelopen zijn met dat gezap, hield ik me voor, vanaf nu heerst beleid. Homo zapiens maakt plaats voor homo systemiens. Weg met de vierkante ogen aan het eind van een avond dolen door een labyrinth van onzin, reclameblokken, journaals op herhaling en flitsen van politieseries. Een dialoog van twee zinnen uit het laatste genre en je beseft dat het om lopende band-werk gaat. Waardoor dat komt, Joost mag het weten, ik houd het maar op instinct. Jawel, oergevoel, gewapend met afstandsbediening. Bij Scorseses Casino, die ik van de week weer zag, overkomt het me niet. Ik vond hem zelfs beter dan in de bioscoop, hoewel ook nu weer opviel dat de afwikkeling van de plot te wensen overlaat.


T V   V O O R A F :


Sukkel in de onderwereld
Het is een ijzersterk begin. Een wat te joviale en sullige leraar (40) rijdt na de laatste dag voor de zomervakantie vrolijk in zijn gele Lelijke Eendje naar huis. Vals zingt hij mee met Elvis' The Wonder of You en verheugt zich op intieme weken met zijn jonge vrouw. En dan blijkt zijn huis leeg. Op een kruidenrekje en een telefoontoestel na.


F I L M   V O O R A F :


Orlando
Mooie beelden, het moet gezegd. De zestiende-eeuwse koningin Elisabeth in een bootje op de Theems, het verwarrende hofleven, vreemde ontmoetingen met Russen, een romantische Amerikaan in de negentiende eeuw, een motorrijdende vrouw met een dochtertje in de twintigste eeuw. En hoofdrolspeelster Tilda Swinton, die halverwege op overtuigende wijze verandert van een man in een vrouw. Dat alles biedt de film Orlando, naar het gelijknamige boek van Virginia Woolf. Maar wie hoopt op een spannend verhaal of een interessante hoofdpersoon komt bedrogen uit. Orlando is een nogal sullige introvert en de verhaallijnen zijn weinig meer dan strepen rook aan de horizon. De enige manier om inhoudelijk van deze film te genieten is er naar te kijken zoals je een gedicht leest, maar dan een te langdradig gedicht vol losse elementen waarbij de lezer voortdurend zelf de verbanden moet zoeken. Te veel symboliek, te weinig verhaal: dat is saai.


NRC Webpagina's
23 JULI 1999


Videoclip


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)