NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Orlando
HENDRIK SPIERING
Mooie beelden, het moet gezegd.
De zestiende-eeuwse koningin Elisabeth in een bootje op de Theems, het
verwarrende hofleven, vreemde ontmoetingen met Russen, een romantische
Amerikaan in de negentiende eeuw, een motorrijdende vrouw met een
dochtertje in de twintigste eeuw. En hoofdrolspeelster Tilda Swinton,
die halverwege op overtuigende wijze verandert van een man in een
vrouw. Dat alles biedt de film Orlando, naar het gelijknamige
boek van Virginia Woolf. Maar wie hoopt op een spannend verhaal of een
interessante hoofdpersoon komt bedrogen uit. Orlando is een nogal
sullige introvert en de verhaallijnen zijn weinig meer dan strepen rook
aan de horizon. De enige manier om inhoudelijk van deze film te
genieten is er naar te kijken zoals je een gedicht leest, maar dan een
te langdradig gedicht vol losse elementen waarbij de lezer voortdurend
zelf de verbanden moet zoeken. Te veel symboliek, te weinig
verhaal: dat is saai.
Symbolische elementen zijn er genoeg: de schoonheid van Orlando, zijn
(onverklaarde) onsterfelijkheid, zijn ouderlijk huis waar hij steeds
eenzamer in blijft wonen, zijn geslachtsverandering, zijn langdurige
slaap na de paar emotionele gebeurtenissen, en in ieder geval ook zijn
vergeefse liefde voor een Russisch meisje.
Allerlei verbanden zijn mogelijk. Zijn onsterfelijkheid dankt Orlando
waarschijnlijk aan een bevel van de oude koningin Elisabeth om zijn
schoonheid te bewaren, anders zal hij 'het huis' (van zijn ouders?)
verliezen. Of is het de verraden liefde voor het Russische meisje die
Orlando voorgoed in het leven heeft opgesloten? Want 100 jaar later, in
het oosterse land waarheen hij wordt gestuurd als ambassadeur, wordt
hij nog steeds 'een slachtoffer van de liefde' genoemd. Aan de andere
kant: kun je van onsterfelijk makende liefde spreken als de
belangrijkste woorden zijn 'Je bent van mij, want ik aanbid je'? Zou
dát nihilisme de boodschap van de film zijn? Het zou veel
wazigheid verklaren.
Orlando (Sally Potter, 1992, GB/NL/I/F). Ned.2 20.01-21.35u.
|
NRC Webpagina's
23 JULI 1999
|