U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Sukkel in de onderwereld

DIRK LIMBURG
Het is een ijzersterk begin. Een wat te joviale en sullige leraar (40) rijdt na de laatste dag voor de zomervakantie vrolijk in zijn gele Lelijke Eendje naar huis. Vals zingt hij mee met Elvis' The Wonder of You en verheugt zich op intieme weken met zijn jonge vrouw. En dan blijkt zijn huis leeg. Op een kruidenrekje en een telefoontoestel na.

Dat is de eerste slag die leraar William Smith uit zijn kabbelende werkelijkheid haalt in de televisieserie Underworld die de VPRO de komende zes weken op vrijdag laat zien. Underworld, eind 1997 door het Engelse productiehuis Hat Trick gemaakt voor het kwaliteitskanaal Channel 4, wil het midden houden tussen een spannende serie en een zwarte komedie. Het is fraai gefilmd en de acteurs spelen uitstekend. Vooral James Fleet (de apert rijke Tom in Four Weddings and a Funeral) als de zwakke, probleemvermijdende leraar en Susan Wooldridge als zijn pinnige zuster, spelen schitterend. Bovendien zit Underworld vol met prachtige beeldgrapjes: wanneer William argeloos zijn huis binnenstapt, valt zijn sleutelbos op de grond waar de afdruk van een kastje nog te zien is in de vloerbedekking. En dan komt slag twee: een op de muur geplakt briefje met daarop de tekst: "Lieve Billy-boy, sorry dat we alles van je moesten stelen, maar ik had mijn redenen. Kusjes en knuffel." De twintigjarige vrouw met wie hij twee maanden daarvoor trouwde is er met het meubilair vandoor. En niet alleen met de inboedel, want via de babyfoon - apparaten worden in deze serie vindingrijk gebruikt - hoort hij de buurvrouw tegen haar man zeggen dat ze echt niet gaat verklappen dat Williams' vrouw hem voortdurend bedroog met de jongen van de videotheek. De derde slag komt als William ontvoerd wordt. Vanaf dat moment is hij volledig afgesneden van zijn dagelijkse brave wereld en verzeilt hij, geholpen door zijn ondernemende gescheiden zuster, in een gevecht tussen twee bendes criminelen die soms serieus en vaker slapstickachtig wordt gevoerd. De ene keer zijn het boeven die la Tarantino verklaren dat geweld eigenlijk een teken van zwakte is; dan weer is het een subliem spannende taxichauffeur die met cynisch commentaar zijn passagiers als in een horrorfilm om zeep helpt. En wat, zoals alle horror, ergens ook weer enorm grappig is.

Underworld werd in 1997 uitgeroepen tot beste Britse dramaserie. Productie en regie zijn van Andy Hamilton en Liddy Oldroyd, die samen ook de overal ter wereld succesvolle comedy over een lokaal tv-station Drop the Dead Donkey (sinds 1990) maakten. Ook producent Hat Trick mag gelden als een aanbeveling, want veel van het goede dat Engelse televisie laat zien (o.a. Have I got News for You, Father Ted) is van hen afkomstig.

Dat is ook Room 101, vanavond op BBC2. Hierin mogen bekende Britten proberen, met tegenspel van een zeer ad remme presentator (Paul Merton heeft die rol in deze nieuwe reeks afleveringen overgenomen van Nick Hancock die de eerste gast is) verafschuwde voorwerpen of personen naar de vergetelheid te praten.

Underworld, Ned.3, 19.25-20.20u. Room 101, BBC2, 23.00-23.30u.

NRC Webpagina's
23 JULI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)