NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Hoogstandjes van scholieren op het web
Tekst, foto's, filmpjes en grafieken: ziedaar een professionele website. Nederlandse scholieren doen het erg goed in de internationale webontwerpwedstrijd ThinkQuest. Een van de winnaars, Onno Faber, vindt het niet zo'n prestatie: "Iedereen kan websites maken."
Lego met hersens
Kinderen die schijnbaar urenlang wezenloos Super Mario spelen, bereiden zich voor op de informatiemaatschappij. Zeggen onderzoekers. En met het nieuwe speelgoed Mindstorms waarmee kinderen via de computer robots van legostenen bouwen, leren ze nog veel meer. De nieuwste generatie speelgoed is ontwikkeld en getest in het laboratorium.
Mozilla's kater na overname door America Online
Netscape is vorige week voor 8 miljard gulden overgenomen door
megaprovider America Online (AOL), met 14 miljoen klanten 's werelds
grootste Internetaanbieder. Een groter contrast dan tussen het
commerciële AOL en de idealistische programmeurs van Mozilla (de
eerste versie van Netscape) is nauwelijks denkbaar.
Sint kiest voor Teletubbies en de nieuwe Mulisch
Vrijwel alle winkelbranches, met uitzondering van de
banketbakkers, hebben dit jaar meer aan Sinterklaas verkocht dan vorig
jaar. Van klassiekers als Lego en Barbie tot nieuwlichterij als de
'kleinbeeld-breedbeeld'.
Het komt steeds vaker voor dat commerciële èn publieke
omroepen online-winkels hebben waar ze allerhande producten verkopen. In
de shop van het Amsterdamse kanaal AT5 zijn banden te bestellen
50 gulden voor wie ondanks het grote aantal herhalingen een programma
heeft gemist. In de 'winkel' van de VARA is bijvoorbeeld de cd-rom van
het tv-programma Herexamen te bestellen. En de commercieel TMF
biedt een kalender en net als BNN eigen 'streetwear'. Opvallend aan deze
online-winkels is dat via Internet bestellen bij geen van allen mogelijk
is. Bij de een (BNN) moet een formulier worden ingevuld, uitgeprint en
opgestuurd en bij de ander (TMF, NCRV) dient, hoe ouderwets, een bepaald
bedrag per bank of giro te worden overgemaakt.
Het gaat er anders aan toe bij de online-winkel van
Telsell, bekend van de ellenlange tv-reclames waarin Mike in gebroken
Nederlands vage artikelen aan de man brengt zoals de ,,Venus
Sillouettes, borstvergroters gemaakt van siliconen.'' Hier zijn
producten te bestellen die direct per creditcard betaald kunnen worden
of waarbij Telsell gemachtigd wordt. Ook is er de optie de artikelen
onder rembours te laten versturen.
De webmaster van de firma vertelt echter dat er niet veel mensen zijn
die via Internet betalen. ,,We hebben nog geen beveiligde verbinding. De
kans bestaat dat mensen informatie onderscheppen.'' Wel kreeg het
bedrijf zo'n 100 tot 150 bestellingen via Internet binnen in de tijd dat
de site up-to-date was. Momenteel wordt er nauwelijks nog gereageerd. De
site is al zo'n drie en halve maand niet meer geactualiseerd.
www.telsell.com)
|
NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1998
( a d v e r t e n t i e )
|