U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Hoogstandjes van scholieren op het web
Tekst, foto's, filmpjes en grafieken: ziedaar een professionele website. Nederlandse scholieren doen het erg goed in de internationale webontwerpwedstrijd ThinkQuest. Een van de winnaars, Onno Faber, vindt het niet zo'n prestatie: "Iedereen kan websites maken."



Lego met hersens
Kinderen die schijnbaar urenlang wezenloos Super Mario spelen, bereiden zich voor op de informatiemaatschappij. Zeggen onderzoekers. En met het nieuwe speelgoed Mindstorms waarmee kinderen via de computer robots van legostenen bouwen, leren ze nog veel meer. De nieuwste generatie speelgoed is ontwikkeld en getest in het laboratorium.



Mozilla's kater na overname door America Online
Netscape is vorige week voor 8 miljard gulden overgenomen door megaprovider America Online (AOL), met 14 miljoen klanten 's werelds grootste Internetaanbieder. Een groter contrast dan tussen het commerciële AOL en de idealistische programmeurs van Mozilla (de eerste versie van Netscape) is nauwelijks denkbaar.

Sint kiest voor Teletubbies en de nieuwe Mulisch
Vrijwel alle winkelbranches, met uitzondering van de banketbakkers, hebben dit jaar meer aan Sinterklaas verkocht dan vorig jaar. Van klassiekers als Lego en Barbie tot nieuwlichterij als de 'kleinbeeld-breedbeeld'.


Het komt steeds vaker voor dat commerciële èn publieke omroepen online-winkels hebben waar ze allerhande producten verkopen. In de shop van het Amsterdamse kanaal AT5 zijn banden te bestellen 50 gulden voor wie ondanks het grote aantal herhalingen een programma heeft gemist. In de 'winkel' van de VARA is bijvoorbeeld de cd-rom van het tv-programma Herexamen te bestellen. En de commercieel TMF biedt een kalender en net als BNN eigen 'streetwear'. Opvallend aan deze online-winkels is dat via Internet bestellen bij geen van allen mogelijk is. Bij de een (BNN) moet een formulier worden ingevuld, uitgeprint en opgestuurd en bij de ander (TMF, NCRV) dient, hoe ouderwets, een bepaald bedrag per bank of giro te worden overgemaakt.

Het gaat er anders aan toe bij de online-winkel van Telsell, bekend van de ellenlange tv-reclames waarin Mike in gebroken Nederlands vage artikelen aan de man brengt zoals de ,,Venus Sillouettes, borstvergroters gemaakt van siliconen.'' Hier zijn producten te bestellen die direct per creditcard betaald kunnen worden of waarbij Telsell gemachtigd wordt. Ook is er de optie de artikelen onder rembours te laten versturen.

De webmaster van de firma vertelt echter dat er niet veel mensen zijn die via Internet betalen. ,,We hebben nog geen beveiligde verbinding. De kans bestaat dat mensen informatie onderscheppen.'' Wel kreeg het bedrijf zo'n 100 tot 150 bestellingen via Internet binnen in de tijd dat de site up-to-date was. Momenteel wordt er nauwelijks nog gereageerd. De site is al zo'n drie en halve maand niet meer geactualiseerd.
www.telsell.com)

NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1998



( a d v e r t e n t i e )
SIRE - Doof

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)