U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Sint kiest voor Teletubbies en de nieuwe Mulisch


Vrijwel alle winkelbranches, met uitzondering van de banketbakkers, hebben dit jaar meer aan Sinterklaas verkocht dan vorig jaar. Van klassiekers als Lego en Barbie tot nieuwlichterij als de 'kleinbeeld-breedbeeld'.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

ROTTERDAM, 5 DEC. De broodbakmachine, de digitale fotocamera en de breedbeeldtelevisie zijn dit jaar de meest opvallende Sinterklaas-hits. Vanavond branden overal in Nederland kaarsen, klein en groot, rond of vierkant, met één, twee of zelfs vijf lonten. En in geen enkele schoolklas zal maandag een afbeelding ontbreken van de Teletubbies, een rugzak met Dipsy of een trommel met Laa-Laa.

Sinterklaas heeft nog geen last van de Aziëcrisis of het grillige beursklimaat. De Sint geeft dit jaar één miljard gulden uit. Afhankelijk van de branche, meldt de Nationale Winkelraad, ligt de omzet dit jaar 5 tot 15 procent hoger dan vorig jaar. De winkeliers, van Vendex tot de Free Record Shop, van boekhandel Athenaeum tot Albert Heijn, zijn zonder uitzondering ,,zeer tevreden''.

Bij V&D vliegt Fax, de verzameling NRC-columns van Youp van 't Hek, de winkel uit. Bij boekhandel Athenaeum in Amsterdam zijn de 3003 verzamel-gedichten van Gerrit Komrij (inclusief CD voor 39 gulden) en de twee delen F.B. Hotz in doos (van 145 voor 75 gulden) de grote bestsellers, naast de bekende zeur- en scheurkalenders. ,,Het is dit jaar een mooi ensemble'', zegt Hans Stal van Athenaeum. ,,De uitgevers hebben echt hun best gedaan.''

De nieuwe Claus, de nieuwe Mulisch, de nieuwe 't Hart en de nieuwe Nooteboom doen het allemaal goed. Net als het drie-generatieboek 'Anna, Hanna en Johanna' van van Marianne Frerikson. ,,Heel slim'', zegt Stal. ,,Zowel oma als moeder als dochter wil het lezen.'' Bij de non-fictie is Villa Maarheeze over de inlichtingendienst buitenland een succes.

Van de CD's is de verzamelaar van U2 het best verkocht. ,,Verkoopt keihard'', zegt Ko van de Free Record Shop. Bij de CD-roms zijn het de spelletjes Tomb-Raider III (een gewelddadige speurtocht) en Fifa99 (voetbal) en de encyclopedie Encarta. Bij de bord-spelletje zijn het Tycoon en Roll-It.

De broodbakmachine van zo'n 250 gulden past in de trend van het fun-koken - vorig jaar maakte het steengrillen en gourmetten al een come-back. De digitale fotocamera, van 1.000 tot 3.000 gulden, past in de digitalisering van het huishouden. Computers, computerspelletjes, CD-roms en andere randapparatuur zijn al een paar jaar populair. ,,En dan niet het goedkoopste'', zegt een woordvoerder van Vendex. ,,Computers moeten snel zijn, zowel voor spelletjes als voor het Internet.''

Opmerkelijk blijft de opmars van de breedbeeldtelevisie, nu al goed voor 30 procent van het aantal nieuwe tv's en 50 procent van de omzet. Terwijl het aantal tv-programma's dat in breedbeeld wordt uitgezonden nog minimaal is. ,,Het is inderdaad al een tijdje een trend'', zegt een woordvoerster van Correct in Rotterdam ,,Maar we doen er niet vaak een Sinterklaas-papiertje omheen.'' Een grote breedbeeldtelevisie kost 5.000 tot 12.000 gulden, een 'kleinbeeld- breedbeeld' is al te krijgen voor 700 gulden. Correct verkoopt daarnaast veel CD-recorders (vanaf 500 gulden) en gsm-telefoons. ,,Vooral de tweede en de derde in de familie.''

De Teletubbie-rage - een Britse serie voor peuters die sinds september op tv is - blijft in de warenhuizen niet beperkt tot de speelgoedafdeling, maar is tot in alle hoeken doorgedrongen: van badkameraccessoires tot kinderkleding, van bekers tot boekjes, van video's tot CD-roms, van rietjes tot kleine piano's.

Ongeveer de enige branche die zich de kaas van het brood heeft laten eten, is de banketbakker. Die heeft voor de verkoop van chocoladeletters last gehad van concurrentie van de supermarkt.

NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)