U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

O O G   I N   O O G :
Portret van een assertieve Marokkaanse
Als Marokkaanse jongeren een rolmodel nodig hebben, moeten ze naar Laila Berrich kijken. We zullen nog veel van haar horen: drieëntwintig jaar, intelligent, verbaal begaafd en razend ambitieus. De IKON schetste in Het andere gezicht een interessant portret van deze jonge vrouw, die we tot dusver alleen kenden als deelnemer aan het VARA-discussieprogramma Het Lagerhuis.


T V   V O O R A F :


Necrologie in klank en beeld
Schuberts Forellenkwintet weerklinkt. Het Andantino. De forellenmelodie is hier metafoor voor een bekoorlijk meisje; een gestileerde beek representeert het woelige leven, dat immer dreigend op de loer ligt. Een niets vermoedende kijker zal pas na enkele minuten beseffen dat er iets niet deugt aan deze beelden. Want wat is er aan de hand? De cameraman heeft slechts oog voor de celliste, een bekoorlijk meisje. De overige kwintetleden zijn tot ver buiten de kaders van de camera verbannen. Het beeld bevriest ten slotte in de geconcentreerde blik van het meisje. De muziek kabbelt voort.


F I L M   V O O R A F :


Stormy Monday
Mike Figgis heeft een zwak voor flikkerend neon, het licht dat zoveel valse beloftes maakt. In Leaving Las Vegas (1995) scheen het op het gezicht van dronkelap Nicholas Cage en hoertje Elisabeth Shue, in Stormy Monday gloeit het op de straten van Newcastle.

NRC Webpagina's
6 FEBRUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)