U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Gegarandeerd kertmis-vrij
Met uw tv-gidsje in de hand komt u tot de ontdekking dat er op uw kabelnet vrijwel geen programma te vinden is waarin niet op weemakende wijze naar gezelligheid en Kerstmis wordt verwezen: missen, koren en besneeuwde vertellingen. Op dat moment weet u: u had een schoteltje en satellietontvanger moeten aanschaffen.



De begrafenis van Lady Di
Bijna acht uur duurde de televisieregistratie van de begrafenis van Lady Di. Anderhalf miljard mensen keken er naar. Philip S. Gilbert, hoofd van de afdeling BBC Events, was verantwoordelijk voor de productie van de uitzending. Een gesprek over de meest enerverende week van zijn leven.



Hoe Toscani de massa's raakt
Hij roept al jaren weerzin op zijn schokkende foto's. Maar Benetton blijft drukken. Die weet dat het werkt. Oliviero Toscani is het genie achter een aantal van de meest massaal opgemerkte reclamecampagnes van de wereld.



De digitale supermarkt
Internet heeft zich ontwikkeld van exotische nis in een massaproduct. Sommigen zien daarin bedreigingen, van een digitale massa onder leiding van Bill Gates, tot een wereldomspannende Big Brother. Voor anderen blijft de menselijke warmte domineren. Vandaag lijkt het Internet in elk geval steeds minder een internationale Stichting Correlatie, een vrijplaats voor exotische wetenschappers, of een medium voor hobbyisten en wereldverbeteraars. Degenen die het Web nu bevolken zoeken er naar het laatste nieuws of laten volautomatisch de beurskoersen naar hun beeldscherm sturen.




Het bedrijf Webscore en de provider The Internet Plaza (TIP) zijn in samenwerking met TV 10 de eerste Nederlandse tv-zender op Internet begonnen met de naam 'Chat-tv'. Het project is commercieel opgezet: door een interessant product te bieden hopen de initiatiefnemers zoveel bezoekers te trekken dat de site interessant wordt voor adverteerders. Op de site van Chat-tv zijn verschillende tv-programma's (en commercials) te zien waarop via een chatbox en een messageboard gereageerd kan worden. TV 10 is nu verantwoordelijk voor de programma's maar in de toekomst werken er misschien andere omroepen mee. Ook zullen er op de site speciale chatsessies met bekende Nederlanders komen. Verder is TIP van plan om 'cursussen' uit te gaan zenden. Vanaf januari komt Chat-tv als alles goed gaat met een volwaardige programmering. De zender zal dan 24 uur per dag uitzenden.

(www.chattv.net)

NRC Webpagina's
24 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)