NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Voedingsschandalen

Nieuws

Coca-Cola
Dioxinen
Varkenspest
Brinta
Raak Cassis
Olvarit
Frisolac
Heineken
Perrier
Iglo
Planta

Links

Heineken lijdt geringe schade glas-affaire

AMSTERDAM, 3 SEPT 1993. De schade die bierbrouwer Heineken heeft opgelopen door de "glassplinteraffaire" is beperkt gebleven. Uit telefonische steekproeven die in vijftien landen zijn uitgevoerd is gebleken dat maar weinig mensen zich van de Nederlandse brouwerij hebben afgewend na de bekendmaking dat er 17 miljoen flesjes exportbier in omloop zijn waarin zich mogelijk glasschilfers bevinden.

Topman ir. K. Vuursteen toonde zich gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van het bedrijf optimistisch en meent dat de kwestie met een sisser zal aflopen.

“De zaak is nu in handen van juristen en verzekeraars”, aldus Vuursteen. Hij onderstreepte dat tegen flessenfabrikant Vereenigde Glasfabrieken nog geen claim voor schadevergoeding is ingediend. Juristen moeten nu uitvechten wie er opdraait voor de financiële schade, die volgens Heineken enkele tientallen miljoenen guldens bedraagt.

Afgezien van de tegenslag met de ondeugdelijke bierflesjes vergaat het Heineken goed. Het bedrijf heeft in de eerste helft van dit jaar zijn netto winst uit gewone bedrijfsoefening zien toenemen met 11,3 procent van 197,7 miljoen gulden naar 220,1 miljoen. De winst per aandeel steeg van 4,93 gulden naar 5,48. Voor de tweede helft van dit jaar verwacht Heineken dat de procentuele stijging van de netto winst onder die van de eerste helft van dit jaar zal liggen. De personeelskosten van het concern zijn in het eerste halfjaar gedaald met 7,8 procent. Het gemiddelde aantal personeelsleden nam af van 25.320 in 1992 tot 24.020 in de eerste zes maanden. De omzet van het bedrijf bedroeg de eerste zes maanden 4.516 miljoen gulden tegen 4.591 miljoen in de eerste helft van 1992.

Het alcoholvrije bier lijkt in Nederland enigszins op de terugtocht. Vuursteen wees er echter op dat het aandeel van dit produkt tot abnormale hoogten was gestegen. “Een modeverschijnsel” beschouwt hij het. In de topperiode maakte alcoholvrij bier in Nederland 9 procent uit van de biermarkt. Inmiddels is dat percentage teruggelopen naar 7 procent.

NRC Webpagina's
6 januari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad