U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Overige partijen

Noordned / Syntus / ROVER / Vakbonden / Lovers Rail / Overig

Noordned
Vanaf mei 1999 verzorgt Noordned in een deel van Friesland het openbaar vervoer per trein en bus. Het bedrijf is eigendom van de NS en busvervoerder Arriva. Ook Lovers Rail en de Vereniging Streekvervoer Nederland dongen mee naar de concessie voor het gebied.

Lees ook:
Rechter verbiedt Friese treinstaking (9 december 1998) Treinstaking in het noorden (7 december 1998)
Bonden wantrouwen marktwerking (11 mei 1998)
Treinstaking in het noorden op til tegen marktwerking (8 mei 1998)
Openbaar vervoer in Friesland verandert (19 september 1997)
Lovers met Fransen op de eerste rij (5 juli 1997)

Syntus
Syntus is sinds mei 1999 actief als vervoersbedrijf in de Achterhoek. Het bedrijf, dochteronderneming van NS Reizigers, Connexxion en het Franse vervoersbedrijf CMI, exploiteert zowel spoor- als buslijnen.

Lees ook:
Syntus: beter vervoer door markt (3 mei 1999)
NS trekt zich terug uit de Achterhoek (19 april 1999)

ROVER
ROVER zet zich in voor verbetering van het openbaar vervoer, niet alleen voor de reiziger maar ook ten bate van het milieu. De vereniging is opgericht in 1971 en heeft 35 afdelingen verspreid over het land. De belangrijkste doelen van ROVER zijn verbetering van de dienstregeling, betrouwbaarheid en informatievoorziening en het betaalbaar houden van tarieven. Om die doelen te bereiken overlegt ROVER met de Nederlandse Spoorwegen en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In enkele gevallen wordt actie gevoerd.

Lees ook:
'Kennis is onze kracht' (11 mei 1996)

Vakbonden
De bestaande bonden (FNV, CNV, VHS, en VVMC) worden bij elk nieuw conflict geconfronteerd met de oprichting van nieuwe bonden, die zich afscheiden omdat ze vinden dat de belangen van het spoorwegpersoneel niet goed behartigd worden.

Lees ook:
Vrees voor 'stammenoorlog' NS (3 februari 2001)
Vakbond loopt weg uit vredesoverleg met NS (27 januari 2001)

Lovers Rail
Inmiddels niet meer actief als vervoerder per spoor. Lovers Rail begon in 1996 met de exploitatie van de 'recreatietrajecten' Amsterdam-IJmuiden en Amsterdam-Keukenhof. Het van rondvaartboten bekende bedrijf is onderdeel van het Franse CGEA dat spoordiensten in Frankrijk, Groot-Brittannië, Portugal en Duitsland onderhoudt. In een poging de Nederlandse Spoorwegen het 'vrije-marktdenken' bij te brengen, kreeg Lovers in de zomer van 1997 concessies voor de trajecten Amsterdam-Haarlem, Leiden-Den Haag en Utrecht-Hilversum, waarmee de NS dus voor het eerst een directe concurrent kreeg. In september 1999 werden alle lijndiensten van Lovers Rail per direct stopgezet. CGEA-directeur Jeauffroy zei destijds dat de lijnen operationeel een succes waren, commercieel niet. De NS hebben ,,stelselmatig geweigerd om samen met ons een geïntegreerd kaartsysteem op te zetten", gaf Jeauffroy als oorzaak.

Lees ook:
NS heeft monopolie op spoor terug (15 september 1999)
Lovers Rail beëindigt per direct laatste spoordienst (14 september 1999)
Lovers Rail krijgt onverwachts een nieuwe directeur (1 december 1998)

Overig
NS heeft tegenspeler nodig
(2 september 2000)
Vervoersperikelen bij het spoor zijn dagelijks onderwerp van gesprek. Het is dan ook niet vreemd dat het CDA-initiatief tot oprichting van een NS-reizigersforum op veel bijval heeft mogen rekenen.

De waakhond in de trein
(29 augustus 2000)
Er gaat geen dag voorbij of er worden op de stations van de Nederlandse Spoorwegen treinvertragingen gemeld, die vooral in de zomermaanden soms fors oplopen. Zolang hij met de trein gaat is de NS-reiziger dat gewend, maar hij kan er in zijn eentje niks aan doen, zij het dat hij geleidelijk aan de staat van geroutineerde ergernis ontgroeid raakt en zijn vertrouwen in de gouden standaard van de NS-dienstverlening steeds verder afbrokkelt.

NRC Webpagina's
5 april 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad