U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Lovers Rail beëindigt per direct laatste spoordienst

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 14 SEPT. De lijndienst per spoor tussen Amsterdam en Haarlem van Lovers Rail wordt met onmiddellijke ingang stopgezet. De Franse grootaandeelhouder CGEA van Lovers Rail heeft dit vanmorgen bekendgemaakt. Hiermee komt een eind aan het kleine beetje concurrentie dat er was op het Nederlandse spoorwegennet.

,,Operationeel was de lijndienst een succes'', zei de directeur Noord- en Oost-Europa van CGEA Transport, Jerôme Jeauffroy, vanochtend op een persconferentie in Amsterdam. ,,We hadden een betrouwbaarheid van 99 procent. Maar commercieel was het een mislukking.''

De treinen tussen Amsterdam en Haarlem reden twee jaar lang bijna zonder passagiers. Jeauffroy gaf toe dat Lovers Rail CGEA (Compagnie Générale d'Entreprise Automobile) alleen maar verlies heeft opgeleverd. Maar hoeveel CGEA erop heeft verloren, wilde hij niet zeggen. Voor de veertig werknemers van Lovers Rail wordt, zoals een woordvoerder meldde, ,,naar een oplossing gezocht''. Voorlopig houden ze hun salaris.

CGEA nam twee jaar geleden 70 procent van de aandelen van Lovers Rail over van de toenmalige eigenaren Karel Lovers en Peter Sul. Lovers Rail, begonnen in de zomer van 1996 op de trajecten Amsterdam-IJmuiden en Amsterdam-Keukenhof, was de eerste concurrent van de NS die van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een vergunning kreeg om een lijn op het spoornet te exploiteren. Een jaar geleden moest Lovers Rail bijna alle diensten staken wegens gebrek aan passagiers. Jeauffroy deed vanochtend niet geheimzinnig over wat volgens CGEA de oorzaak is van de mislukking van Lovers Rail: de houding van de Nederlandse Spoorwegen. De NS hebben volgens CGEA ,,stelselmatig geweigerd om samen met ons een geïntegreerd kaartsysteem op te zetten''. Dat is des te oneerlijker, zei Jeauffroy, omdat de NS wel afspraken over wederzijdse kaartverkoop maken met vervoersmaatschappijen waarin ze zelf een belang hebben, zoals Oostned, Noordned en Syntus. Passagiers die een kaartje voor de Loverstrein wilden konden niet bij de NS-loketten terecht.

De Nederlandse Spoorwegen vindt de beschuldigingen van Lovers Rail ,,belachelijk''. ,,Hun concept, met een andere prijsstelling, is blijkbaar niet aangeslagen en het is absurd om ons daarvan de schuld te geven'', zegt een woordvoerder. De NS doet inderdaad aan geïntegreerde kaartverkoop met andere vervoersmaatschappijen, zegt hij ook. ,,Maar dan gaat het om vervoerders die op ons net aansluiten. Nooit om vervoerders die parallelle diensten aanbieden.''

,,Wij hebben nooit een serieuze kans gehad'', zei Jeauffroy. Absurd, volgens hem, omdat CGEA elders in Europa wel ,,normaal zaken kan doen'' met andere aanbieders van treindiensten. CGEA is behalve in Nederland en Frankrijk ook in Groot-Brittannië, Portugal en Duitsland actief in het openbaar vervoer. In Groot-Brittannië verzorgt het bedrijf via twee concessies 17 procent van het personenvervoer per trein.

Volgens CGEA is door de mislukking van Lovers Rail duidelijk aangetoond dat Nederland een onafhankelijk orgaan nodig heeft dat toeziet op eerlijke concurrentie op het spoorwegennet. ,,Zoiets als de OPTA voor de telecommunicatiesector'', zei Jeauffroy. ,,Dat is de enige manier om te zorgen dat de klanten een goede service krijgen en er voor de aanbieders een evenwichtige situatie ontstaat.''

CGEA gaat niet helemaal weg uit Nederland. ,,Wij blijven geïnteresseerd in alle ontwikkelingen in de commerciële exploitatie van bussen en treinen'', zei Jeauffroy.

NRC Webpagina's
14 september 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad