U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Syntus: beter vervoer door markt

Door onze redacteur MARCELLA BREEDEVELD
DOETINCHEM, 3 MEI. Kan `de markt' zorgen voor beter openbaar vervoer tegen lagere kosten? Bus- en treinexploitant Syntus wil het vanaf 31 mei in de Achterhoek bewijzen met een betere dienstregeling.

Zelfs de secretaresse mag een bus besturen, want ze heeft een groot rijbewijs. Bij Syntus, het gecombineerde trein- en busbedrijf dat vanaf 30 mei het openbaar vervoer in de Achterhoek gaat verzorgen, houdt men wel van onorthodoxe oplossingen. Daarom wordt de conducteur van de trein gehaald, kunnen machinisten en chauffeurs zowel op de trein als de bus worden ingezet en beschikken beide directeuren binnenkort ook over de papieren om – bij calamiteiten – als bestuurder in te springen. ,,We zijn gewoon bij nul begonnen en we hebben alles op z'n kop gezet'', zegt Syntus-directeur Frank van Setten.

Tien jaar geleden leidde het openbaar vervoer in de Achterhoek een zieltogend bestaan. De streekbussen en de Nederlandse Spoorwegen vochten met elkaar om een snel krimpende groep reizigers, het busnet werd door bezuinigingen steeds verder uitgekleed en de NS overwoog serieus de regionale spoorlijn tussen Zutphen en Winterswijk op te heffen.

Het openbaar vervoer kwam in een steile neerwaartse spiraal terecht. De vervoerders probeerden de kosten te verlagen door de dienstregeling te beperken, waardoor reizigers werden geconfronteerd met steeds langere wachttijden. Gevolg: het aantal reizigers nam verder af. ,,Zelfs onze eigen chauffeurs reden in hun vrije tijd alleen maar met de auto'', zegt Van Setten.

Onder leiding van Van Setten, destijds regiodirecteur van busvervoerder Oostnet, en zijn collega Jan-Willem Allersma, toen werkzaam bij NS, werd begin jaren negentig een nieuwe weg ingeslagen. Om mensen weer in de bus en de trein te krijgen besloten de vervoerders in de Achterhoek hun energie niet langer te steken in steeds nieuwe bezuinigingen op dezelfde activiteiten, maar te proberen met hetzelfde geld een volledig andere dienstverlening aan te bieden. Kort gezegd kwam dat erop neer dat bus en trein niet langer elkaar op dezelfde trajecten zouden beconcurreren, maar dat de bussen als een soort toeleverancier voor de trein gingen fungeren door de mensen op te halen in de omringende dorpen en af te zetten op de treinstations. Bovendien kregen buschauffeurs en treinmachinisten één communicatiesysteem, waardoor ze elkaar gemakkelijk op de hoogte konden houden van bijvoorbeeld vertragingen.

De nieuwe strategie heeft vruchten afgeworpen. Terwijl het openbaar vervoer elders in Nederland zwaar onder druk staat, steeg het aantal reizigers per bus en trein in de Achterhoek sinds 1991 met 25 procent.

NRC Webpagina's
3 mei 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad