U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Spoorwegen

Nieuws

Nederlandse Spoorwegen

Overheid

Overige partijen

Knelpunten

Discussie

Documenten

Links

Knelpunten

Materieel / Reorganisatie NS / Service aan reizigers

In het op gang houden van de forensenstroom heeft de overheid de spoorwegen een belangrijke rol toebedacht. Privatisering moest zorgen voor concurrentie en dus betere service voor de reiziger. Maar die ergert zich ondertussen dagelijks aan overvolle treinen en vertragingen. Reorganisatieplannen van de NS stuiten op protest binnen eigen gelederen. Conducteurs en machinisten hebben geen trek in het 'rondje rond de kerk'.

Materieel
De NS hebben een groot tekort aan materieel omdat het aantal reizigers sneller is gegroeid dan verwacht. Daarnaast is de bestelling voor nieuwe treinen te laat op de bus gedaan omdat de vervoerder niet zeker was van de toekomst. ,,Je gaat geen miljard gulden investeren als niet zeker is of Lovers samen met de Fransen een aantal trajecten krijgt'', aldus een zegsvrouw van de NS in november 2000. Om het tekort aan zitplaatsen tijdens de spits te verminderen, hebben de NS ouder materieel omgebouwd en extra treinstellen in België en Duitsland gehuurd. Ook probeert het bedrijf het onderhoud van materieel zo kort mogelijk te houden. Vanaf 2002 komen er 252 dubbeldekkers en 25.000 zitplaatsen bij.

Lees ook:
Machinisten NS laten volle trein wachten (16 november 2000)
Treinkapitein heeft het zwaar (14 oktober 2000)
'Genoeg zitplaats in trein' (2 september 2000)
Kamer wil duidelijkheid over 'staanplaats' bij NS (28 augustus 2000)
Treinen puilen uit van scholieren (11 juli 2000)

Reorganisatie NS
Met een anti-vertragingsplan willen de Nederlandse Spoorwegen de eigen organisatie verbeteren. Materieel en personeel werken op dit moment niet in een vast gebied, maar bewegen zich door het het hele land, waardoor lokale of regionale vertragingen makkelijk van invloed zijn op andere gebieden. Volgens de plannen worden machinisten en treinconducteurs per dienst gebonden aan een bepaald traject. Bovendien blijven conducteurs en machinisten de hele dienst bij elkaar. De NS willen zo de punctualiteit met twee tot vier procent te verbeteren. Het personeel is het niet eens met de plannen en verzet zich met stakingen en publieksvriendelijke acties tegen het 'rondje rond de kerk', dat te weinig variatie zou bieden.

Lees ook:
Een akkoord zonder inhoud (23 april 2001)
NS en vakbonden bereiken akkoord (23 april 2001)
Aan het werk (23 april 2001)
Geduld Kok op in conflict NS (13 april 2001)
Kapot staken (12 april 2001)
Directie van NS moet zich anders opstellen (11 april 2001)
'Uitstel rooster NS kan best' (9 april 2001)
Kok boos over NS-stakingen (7 april 2001)
Staking bij NS mondt uit in ruzie tussen vakbonden (6 april 2001)
'NS laat bedrijf verloederen' (5 april 2001)
NS is, voorlopig, de winnaar (2 april 2001)
NS-directie krijgt gelijk van rechter (27 maart 2001)
Blankert en Stekelenburg pakten NS verkeerd aan (27 maart 2001)
Duo stopt met bemiddeling in conflict bij NS (26 maart 2001)
NS wil het conflict best oplossen, maar hoe? (21 maart 2001)
Spoorimpasse (21 maart 2001)
NS-personeel ziet af van stakingsacties (21 maart 2001)
Personeel NS dreigt met staking voor woensdag (19 maart 2001)
'Wat NS'ers bindt is liefde voor treinen' (10 maart 2001)
NS-vakbond laat eigen man zakken (7 maart 2001)
Vakbondsleden stemmen tegen akkoord met NS (6 maart 2001)
Vrees voor 'stammenoorlog' NS (3 februari 2001)
Vakbond loopt weg uit vredesoverleg met NS (27 januari 2001)
Een treinstaking? Nou en? (21 december 2000)
Treinstakers gruwen van sleur (20 december 2000)
Iedereen heeft zijn eigen klacht over de NS (19 december 2000)
Tekort conducteurs deels schuld NS zelf (14 oktober 2000)

Service aan reizigers
Een ander onderdeel van het plan 'Bestemming Klant' is het verbeteren van de service. Het beter informeren van reizigers bij vertragingen is één van de speerpunten. Onderdeel van het plan was ook de sluiting van loketten op kleinere stations. Die werden vervangen door service-units: een combinatie van een kaartjesautomaat, vertrektijdentabellen en een 'praatpaal'. Vanaf februari 2000 is het mogelijk een gedeelte van het aankoopbedrag van een treinkaartje terug te vorderen bij de Nederlandse Spoorwegen bij vertragingen van minimaal een half uur. Deze maatregel is onderdeel van een voorlopig prestatiecontract dat de overheid sloot met de NS.

Lees ook:
NS steekt 3 miljard extra in kwaliteit (8 maart 2001)
NS krijgt 18.000 claims binnen (1 maart 2001)
Klanten NS zien graag geld terug (15 februari 2001)
Commentaar: Niet goed, geld terug (15 februari 2001)
Nu bij NS: niet goed, geld terug (14 februari 2001)
NS gaat claims doorberekenen bij vertragingen (14 februari 2001)
Geld terug bij treinvertraging (6 januari 2001)
NS: 460 mln voor stalling van fietsen (7 maart 2000)
410 extra conducteurs in treinen (7 januari 2000)
Voor NS is het slikken of stikken (6 januari 2000)
NS spelen met sluiting loketten een oud spelletje (2 juni 1999)

NRC Webpagina's
30 april 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad