NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


SPEELGOED
GEEF KINDEREN VRIJHEID
RAGES
KWALITEITSCONTROLE
TELETUBBIES, SMURFENSNOT EN ANDERE RAGES
ALLOCHTONE KINDEREN
SPELCOMPUTERS
SINTERKLAASINTOCHTEN
ONTWIKKELING
MAAK EEN RAGE
EISEN
MISSTANDEN
MUSEA
VERKIEZING
GRAFIEKEN
LINKS

Action Man | Barbie | Playmobil | Dazzle Ball
Lego | Knuffelbeesten | Glow in the Dark | Jenga

Het Smurfensnot is terug van weggeweest

Judith Eiselin en Wilfred Takken
De speelgoedwinkels liggen weer vol. Waarmee? Met Teletubbies, Baby Born, Action Man en een Barbiepop in een rolstoel. En nog veel, veel meer.

HET MEISJE achter de kassa van een verantwoorde speelgoedwinkel in Amsterdam (veel hout, veel lappenpopjes) glimlacht vermoeid. Er is geen ontkomen aan, ook zij verkopen ze: vanaf het moment dat de Teletubbies voor het eerst op de televisie verschenen, zijn ze een rage. De vier bontgekleurde wezentjes - met hun grote glazige ogen, een antenne op hun kop en een scherm op hun buik - zijn er als pratende poppen, als rammelaartjes, als pantoffels.

In speelgoedland zijn de Teletubbies alomtegenwoordig. Ze staan op borden, op tassen, op etuis, op alles eigenlijk. Iedereen, van jong tot oud, slaakt de godganse dag de Tubbiekreet 'eh-oh'.

Terwijl de Teletubbies weinig weg hebben van echte mensen worden andere poppen in een rap tempo levensechter. Al een aantal jaar prijkt de Baby Born-pop, die rasechte plooien in de dijtjes heeft, hoog op de sinterklaasverlanglijstjes van meisjes. Konden de poppen voorheen echt met hun ledemaatjes spartelen en om hun moeder roepen, de nieuwste modellen hebben zelfs een bewegend gezicht. Als je Baby Alive (Intertoys, f99,50) te slapen legt, knijpt hij de ogen en mond dicht, maar begint wel te huilen. Het gelaatje klaart weer op zodra je de pop in je armen neemt.

Aan de vooravond van de intocht van Sinterklaas liggen de schappen van de speelgoedwinkels, behalve met computerspelletjes en cd-roms, verder vol met oude getrouwen. Barbie heeft weer een nieuw beroep, Action Man een nieuwe methode om zich te verplaatsen (hangend aan zijn rolschaats langs een draad). Lego en Playmobil gaan steeds meer op elkaar lijken. Onder de naam System biedt Lego kant en klare taferelen aan, met bijbehorende poppetjes, zoals een piratenschip, het 'hoofdkantoor van de sheriff' en de 'Tempel van Anubis'. Playmobil maakt juist steeds meer constructiespeelgoed.

K'nex, een bouwsysteem bestaande uit plastic staafjes en wieltjes, blijft onverminderd populair. Wel ondervindt het concurrentie van Meccano, het bouwspeelgoed waaraan veel mannen van rondom de zestig onveranderlijk met een glimlach terugdenken.

Meccano is definitief terug van weggeweest met helikopters, buggy's en gemotoriseerde voertuigen met vierwielaandrijving. Lego mengt zich in de strijd met het sterk op K'nex gelijkende Znapp, maar is de onbetwiste winnaar met het onlangs geintroduceerde, vernieuwende Technic Cybermaster.

Een sympathieke rage op het schoolplein van de doorsnee basisschool is nog steeds de jojo. Talloze onderwijzers zijn er al toe overgegaan de zoemende, spinnende en ronkende speelgoedjes in de klas te verbieden. Speelgoedhandelaren doen intussen hun best ander speelgoed uit de oude doos te herintroduceren, zoals de tol en de diabolo. Maar de jojo blijft favoriet.

Sommige geven licht in het donker en sluiten daarmee aan op een andere rage.

Behalve Glow in the dark-sterrenstickers voor boven je bed zijn er nu Glow in the dark-kralen, -bouwdozen (van ruimtevoertuigen), -make up en opvallend veel plastic insecten. Met een spoor van lichtgevende mieren langs de plint geef je je kamer bij nacht een heel ander aanzien.

Maar het meest opzienbarend in 1998 is misschien toch wel de terugkeer van Slime. Slime is een lillend goedje in een plastic doosje. Je kunt het uit het doosje halen en er weer in stoppen. Je kunt het van je ene in je andere hand laten glibberen. Je kunt het onder je neus plakken om andere kinderen te laten schrikken. Je kunt eventueel doen alsof je het uitspuugt. Verder kun je helemaal niets met Slime. En het droogt nog snel uit ook.

Toch wilde iedereen zo'n twintig jaar geleden Slime hebben. Zielige kinderen hadden geen echte Slime, maar moesten het doen met het nietswaardige alternatief van een plastic boterhamzakje vol afwasmiddel of appelshampoo. Dat moest behoedzaam worden vervoerd, maar knapte toch altijd op het verkeerde moment.

Doe dat uw kinderen niet aan. Gun ze het hoogwaardige, echte spul, ook wel Smurfensnot genaamd. En koop dan liefst het soort dat 'glow in the dark' heet. Een pot Slime past precies in een schoen.

Action Man | Barbie | Playmobil | Dazzle Ball
Lego | Knuffelbeesten | Glow in the Dark | Jenga

NRC Webpagina's
12 NOVEMBER 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1998