Maak een rage
Een rage is niet maakbaar, zo meent orthopedagoog
Suzanne Dolle van het marketingbureau Kidwise dat is gespecialiseerd in
jeugdtrends. Dat heeft vooral te maken met de grilligheid van kinderen.
Er bestaan echter een paar essentiele ingredienten die een product een
eind op weg kunnen helpen om een rage te worden:
Verzamelwaarde
Kinderen zijn dol op verzamelen. Kijk naar de flipporage:
chipsfabrikant Smiths stopte in iedere zak chips een flippo. Bij de jojo
hetzelfde verhaal: de kinderen beginnen met de Skittels- of Twix-jojo
(zes gulden) en eindigen met de TB2, een jojo van titanium (270 gulden).
Zonder verzamelwaarde geen rage.
Speelwaarde
Kinderen willen spelen. Ziet een product er leuk uit maar is
er niets mee te doen, dan eindigt het bestoft in de verste hoek onder
het bed. De speelwaarde van de jojo staat buiten kijf. Met de flippo's
kon ook worden gespeeld (een rekenspel, ze konden aan elkaar worden
geklikt en kop of munt gooien). Tamagotchi moest worden verzorgd. Leuk
in het begin, maar als het kuiken ook 's nachts ging piepen, was voor
veel kinderen de lol er snel af. ,,Ik hoop dat-ie snel doodgaat',
kermden veel bezittertjes.
Betaalbaarheid
Een goed rageproduct is nooit duurder dan veertig gulden.
Kinderen moeten het artikel van hun eigen zakgeld kunnen betalen. Dan
hoeven ze geen toestemming te vragen aan (eventueel) strenge ouders. De
Tamagotchi was met veertig gulden het duurste massale rage-artikel van
de afgelopen jaren. De flippo was het goedkoopst (gratis bij een zak
chips).
'Me too-effect'
Het is belangrijk dat het product mee naar buiten is te
nemen. Dan kunnen andere kinderen jaloers worden gemaakt. ,,Als kinderen
onder de twaalf iets leuks bij een leeftijdsgenoot zien willen ze het
allemaal', weet Dolle. (Voor de trendsetters van twaalf jaar en ouder
geldt dit juist niet: die willen zich onderscheiden.)
Sekse neutraal
Een goed rageproduct is voor jongens en meisjes
acceptabel. De makers van het kunstmatige intelligente knuffeltje Furby
hebben dat probleem slim opgelost. De soms roze gekleurde vacht - daar
heeft iedere jongen onder de twaalf een grafhekel aan - wordt
ruimschoots gecompenseerd door de boeren en scheten die Furby bij tijd
en wijle laat. Flippo's zijn een goed voorbeeld van een compleet
sekseneutraal rageproduct.
Communicatie
Als het product er is, moeten de kinderen het ook weten. Er
moet dus reclame worden gemaakt, en veel ook. Is het product echt
vernieuwend, dan is gewone media-aandacht voldoende en doet
mond-tot-mondreclame de rest. Voor Tamagotchi heeft de fabrikant nooit
reclame gemaakt.
|