|
DAG DES OORDEELS
DEAF98 (Dutch Electronic Art Festival)
Virtuele kunst voor cyber jetset en scholieren
Ongelukken en orakels
|
Doomsday Afgelopen anderhalf jaar heeft Cãlin Dan gewerkt aan de installatie Happy Doomsday! (Gelukkige Dag des Oordeels), waarin je het computerspel ‘Europe' kunt spelen. ‘Europe' is een interactief oorlogsspel waar de spelers elkaar uit een Europee s land kunnen bevechten. Nadat de speler een land heeft uitgekozen, neemt hij plaats in een fitness-machine. Dit apparaat is verbonden aan een computer, die driedimensionale beelden genereert op een metersgroot scherm. De hendels van de fitness-machine di e je naar voren moet bewegen om spierballen te kweken, dienen om te navigeren.
Kaart van Europa Op het projectiescherm verschijnt de wereld waar je doorheen moet om je vijanden te verslaan, of beter gezegd: om je landsgrenzen te verleggen. Door armen en voeten te bewegen wandel je over land of val je in onderaardse kerkers waar je geconfronteerd wordt met historische feiten. In Roemenië, het land waar Cãlin Dan vandaan komt is een Dracula-grot. Historische feiten zijn in een beeldverhaal verwerkt, de wanden va n de ruimten waar je door loopt zijn behangen met symbolen en teksten die je wat vertellen over de Roemeense geschiedenis, de volksaard en mythologie. Je moet een bom activeren om naar een volgend level te kunnen.
Navigeren door Happy Doomsday! Dan: ,,Spelletjes zijn belangrijk. Spelletjes verkopen. Als je vandaag de dag niets verkoopt kun je niet communiceren. Iets geven wordt niet vertrouwd. Mensen willen hun leven in de hand hebben, alles onder controle. Tegelijkertijd moeten ze mooi en jong zijn, wilde avonturen beleven zonder verantwoordelijkheid op zich te nemen. Mensen willen dus absolute macht enerzijds en geen verantwoordelijkheden anderzijds. Dat doet mij denken aan kinderen. Het zou de sleutel kunnen zijn waarom spelletjes zo succesvo l zijn bij volwassenen. ,,Daarnaast zijn computerspelletjes dynamisch en stimuleren een grote hoeveelheid gedachten en technische ontwikkelingen. Sinds ik aan dit projekt werk, hoor ik van steeds meer kunstenaars dat ze zich met game-design bezighouden om dat het gewoon een fascinerende wereld is. Dat is waar media- kunst nu is: in the game.'' Cãlin Dan werkt in het Media-Lab van de kunstenaarsorganistie V2 te Rotterdam, waar kunstenaars en researchers projecten kunnen realiseren op het gebied van software en interface-design. In een moderne staalgrijze ruimte, ontworpe n door de NOX architect Lars Spuybroek lopen muur en vloer in elkaar over. Achter een lange tafel zitten meisjes en jongens op skippy-bal-stoelen met wieltjes achter computerterminals. ,,Het meest rechte stuk vloer heb ik direct als werkplek geconfisqueer d,'' zegt Dan en stelt me energiek voor aan de wegglijdende medewerkers van zijn project Happy Doomsday!
|
NRC Webpagina's
13 november 1998
|
Bovenkant pagina |