U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Gelukkige Dag des Oordeels! De computerspelen van kunstenaar Cãlin Dan

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 DAG DES OORDEELS
 ECHTSCHEIDING
 DOOMSDAY
 PSYCHEDELISCH




DEAF98
(Dutch Electronic Art Festival)

Virtuele kunst voor cyber jetset en scholieren
(19 nov. 1998)

Ongelukken en orakels
(18 nov. 1998)





Doomsday

Afgelopen anderhalf jaar heeft Cãlin Dan gewerkt aan de installatie Happy Doomsday! (Gelukkige Dag des Oordeels), waarin je het computerspel ‘Europe' kunt spelen. ‘Europe' is een interactief oorlogsspel waar de spelers elkaar uit een Europee s land kunnen bevechten. Nadat de speler een land heeft uitgekozen, neemt hij plaats in een fitness-machine. Dit apparaat is verbonden aan een computer, die driedimensionale beelden genereert op een metersgroot scherm. De hendels van de fitness-machine di e je naar voren moet bewegen om spierballen te kweken, dienen om te navigeren.

Scherm

Kaart van Europa

Op het projectiescherm verschijnt de wereld waar je doorheen moet om je vijanden te verslaan, of beter gezegd: om je landsgrenzen te verleggen. Door armen en voeten te bewegen wandel je over land of val je in onderaardse kerkers waar je geconfronteerd wordt met historische feiten. In Roemenië, het land waar Cãlin Dan vandaan komt is een Dracula-grot. Historische feiten zijn in een beeldverhaal verwerkt, de wanden va n de ruimten waar je door loopt zijn behangen met symbolen en teksten die je wat vertellen over de Roemeense geschiedenis, de volksaard en mythologie. Je moet een bom activeren om naar een volgend level te kunnen.

PLAATJE PLAATJE
PLAATJE PLAATJE

Navigeren door Happy Doomsday!

Dan: ,,Spelletjes zijn belangrijk. Spelletjes verkopen. Als je vandaag de dag niets verkoopt kun je niet communiceren. Iets geven wordt niet vertrouwd. Mensen willen hun leven in de hand hebben, alles onder controle. Tegelijkertijd moeten ze mooi en jong zijn, wilde avonturen beleven zonder verantwoordelijkheid op zich te nemen. Mensen willen dus absolute macht enerzijds en geen verantwoordelijkheden anderzijds. Dat doet mij denken aan kinderen. Het zou de sleutel kunnen zijn waarom spelletjes zo succesvo l zijn bij volwassenen. ,,Daarnaast zijn computerspelletjes dynamisch en stimuleren een grote hoeveelheid gedachten en technische ontwikkelingen. Sinds ik aan dit projekt werk, hoor ik van steeds meer kunstenaars dat ze zich met game-design bezighouden om dat het gewoon een fascinerende wereld is. Dat is waar media- kunst nu is: in the game.''

Cãlin Dan werkt in het Media-Lab van de kunstenaarsorganistie V2 te Rotterdam, waar kunstenaars en researchers projecten kunnen realiseren op het gebied van software en interface-design. In een moderne staalgrijze ruimte, ontworpe n door de NOX architect Lars Spuybroek lopen muur en vloer in elkaar over. Achter een lange tafel zitten meisjes en jongens op skippy-bal-stoelen met wieltjes achter computerterminals. ,,Het meest rechte stuk vloer heb ik direct als werkplek geconfisqueer d,'' zegt Dan en stelt me energiek voor aan de wegglijdende medewerkers van zijn project Happy Doomsday!

Psychedelisch

NRC Webpagina's
13 november 1998

Zie ook:
Kraak het systeem
Gesprek met Rop Gonggrijp, hacker van het eerste uur
(4 september 1998)

Ik wil weten wat er gebeurd is
Kunstenares maakt InternetDoomsday voor verdronken zus
(10 juli 1998)

Hyperlinks uit een hamsterdoolhof
De Internetexperimenten van de New York Times
(8 mei 1998)

Inpluggen in een ander universum
Roze haaien in driedimensionale virtuele werelden
(6 februari 1998)

Superworklurk kan snorkelend typen
Vrouwen met digitale dubbellevens
(12 december 1997)

Samen een ei uitbroeden
Kunstenaars op Internet
(5 september 1997)

Out of control
Populaire cultuur aan het eind van het millennium

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) NOVEMBER 1998