U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Rotterdamse kunstorganisatie V2 opent laboratorium voor de nieuwe media

'Tijd lijkt rijp voor mediakunst'


In Rotterdam wordt morgen een multimedia-laboratorium geopend. Het is een werkplaats waar kunstenaars, programmeurs en mensen uit het bedrijfsleven samenkomen en ideeën uitwisselen. Een van de eerste projecten is een oorlogsspel van de Roemeense kunstenaar Calin Dan.

Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER

ROTTERDAM, 28 MEI. Hoe vergaat het een paus die het in de vijftiende eeuw tegen Engeland opneemt? Het driedimensionale oorlogsspel Happy Doomsday! van de Roemeense kunstenaar Calin Dan laat spelers kiezen uit verschillende strategieën, historische periodes en rollen. Wie voor een te utopisch scenario kiest, wordt terecht gewezen door de computer, die een databank met historische en geografische gegevens bevat. Op een fitnessapparaat dat aan een computer is gekoppeld bepaalt de speler van Happy Doomsday! de grenzen van Europa. Verschuivingen in de macht worden weergegeven op een driedimensionale kaart van Europa. De speler bevindt zich in een virtual reality, omgeven door beeld en geluid, en wordt geholpen door twee vampiermuskieten die door de geschiedenis reizen. Het fitnessapparaat, als exponent van de agressieve lichaamscultuur van de jaren negentig, is een metafoor voor de oorlog.

Happy Doomsday! wordt morgen gepresenteerd bij de opening van het nieuwe multimedialaboratorium van de Rotterdamse kunstorganisatie V2. Calin Dan is de eerste 'artist in residence' die te gast is in het medialab, dat door demissionair staatssecretaris Nuis (Cultuur) wordt geopend. De Roemeen houdt zich bezig met mediakunst sinds de val van het communisme, toen hij voor zijn gevoel van een communistische dictatuur terecht kwam in een cultuur die wordt gedicteerd door de massamedia. Hij werkt veel met historische clichés en metaforen, die hij combineert met elementen uit de high tech Internetcultuur. 'Hacking through history', heeft Dan zijn werk zelf eens genoemd.

Volgens Alex Adriaansens, een van de initiatiefnemers van het V2 Lab, is Dans project kenmerkend voor het interdisciplinaire karakter van de multimediawerkplaats. Aan Happy Doomsday! wordt door mensen uit verschillende vakgebieden gewerkt. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in cartografische computerprogramma's heeft de driedimensionale kaart van Europa ontwikkeld. De database met geografische en historische gegevens is door universiteitsmedewerkers gevuld en ook de fabrikant van de fitnessapparaten is bij de productie betrokken geweest.'

Het multimedialab van V2 biedt niet alleen faciliteiten als computers en andere apparatuur aan mediakunstenaars. ,,Het moet ook een plek worden die mensen en projecten met elkaar verbindt,'' vertelt Adriaansens. ,,Er is binnen de kunstwereld al langer behoefte aan een lab voor nieuwe media-kunst. Het lukte ons steeds niet om ons idee voor het V2 Lab te verkopen aan beleidsmakers. Nu lijkt de tijd er opeens rijp voor te zijn. Onze laatste subsidieverzoeken werden gehonoreerd.''

Voor de opzet en de inrichting van het multimedialab kreeg V2 subsidie van onder meer de ministeries van Onderwijs en Buitenlandse Zaken, de gemeente Rotterdam en het Prins Bernhard Fonds. Tijdens de openingsmanifestatie worden enkele oudere kunstprojecten van V2 getoond. De muziek wordt verzorgd door de Sensorband, een 'electro-instrumentaal trio' dat door middel van sensoren lichamelijke energie omzet in geluid. Anne Nigten, die het lab gaat leiden, benadrukt het belang van een fysieke locatie. ,,Het lab wordt een plaats waar kunstenaars, creatieve programmeurs en mensen uit het bedrijfsleven bij elkaar komen om ideeën uit te wisselen en projecten op te zetten. We werken ook samen met andere medialabs, zoals het Ars Electronica Center in Linz en ZKM in Karlsruhe.''

,,Om die samenwerking met ander labs te optimaliseren hebben we een goede Internetverbinding nodig zodat we veel online kunnen doen,'' zegt Adriaansens. ,,Zulke verbindingen zijn heel duur. Nu hebben we geregeld dat we per project voldoende bandbreedte hebben.''

Het lab is ontworpen door Lars Spuybroek, die bekend staat om zijn 'vloeibare architectuur'. Vloeibare archictectuur is een begrip uit de cyberspace cultuur. De vormen zijn golvend en niet-lineair. Eerder ontwierp Spuybroek in opdracht van Rijkswaterstaat het Zoetwaterpaviljoen, een educatieve expositie over water op het voormalige werkeiland Neeltje Jans. Het Zoetwaterpaviljoen is een golvend, 61 meter lang, driedimensionaal mediakunstwerk met een interactieve tentoonstelling over water. Het V2 Lab bestaat uit vloeiende vormen, ronde hoeken en scheve vloeren. ,,Het ontwerp is niet aan de tekentafel, maar in de computer ontstaan. Dat past goed bij het karakter van het V2 Lab. De fysieke en de virtuele werkelijkheid zijn hier nauw met elkaar verbonden en dat komt in het ontwerp heel goed tot uitdrukking,'' aldus Anne Nigten.

V2 Lab, Eendrachtsstraat 10, Rotterdam. Opening 29/5, 17.30-21u. Bezichtiging op afspraak. Tel. (010) 206 72 72; e-mail lab@v2.nl.; website: www.v2.nl

NRC Webpagina's
28 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)