S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de achtste aflevering.

Net als in Nederland is december hier de belangrijkste maand voor winkeliers (al richt de aandacht zich hier uitsluitend op kerstmis). Naar verwachting gaan Amerikanen dit jaar 172 miljard dollar spenderen aan hun kerstinkopen. De Internet winkeliers hopen een flinke graan van dat bedrag te gaan meepikken. En het heeft er alle schijn van dat gaat lukken. Zesentwintig procent van de grote Amerikaanse winkelketens heeft inmiddels een website opgezet waar online gewinkeld kan worden en naar verwachting zal er in vergelijking met vorig jaar via Internet twee tot drie keer zoveel omgezet gaan worden (in het meest gunstige geval gaat hier overigens om 3,5 miljard dollar, een schijntje vergeleken bij de totale kerstomzet).

Krans, voor 30 dollar te koop bij Garden.com
De online winkelbedrijven doen er in ieder geval alles aan om het online shoppen onder de aandacht van mainstream Amerika te brengen. Een van 's lands bekendste kledingwinkels, Gap, laat haar webadres niet alleen prominent figureren in televisie- en tijdschriftreclames, maar ook op verpakkingen en winkelruiten. Websites met reclamespotjes op radio en televisie zijn inmiddels de gewoonste zaak van de wereld: Amazon.com (dat zich inmiddels van boekenverkoper aan het ontwikkelen is tot heus warenhuis), veilinggigant eBay, parfumerie FragranceCounter, speelgoedzaak eToys, videoboer Reel.com en cd-verkoper CDNow worden allemaal met grote regelmaat via de oude media aangeprezen.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
25 NOVEMBER 1998

Archief:
Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)