U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


(Foto NRC Handelsblad
Vincent Mentzel)























Geen strijkers

En nu, 23 juni, is de voormalige Twentse schoenenverkoopster dan wereldberoemd in haar huizenblok. De debuutsingle van Ilse Delange I'm not so tough is begin deze maand uitgekomen en staat als "klimmer' in de Mega top 100. Ze bezet de 39ste plaats. Het is de derde week dat de plaat een plek in de hitparade bezet, ze komt van 48. Ilse Delange heeft de Spice Girls (41), Madonna (45) en Janet Jackson (51) inmiddels het nakijken gegeven. "Te gek, hè", zegt ze.

Vorig jaar zomer reisde ze voor het eerst van haar leven naar de Verenigde Staten. Of ze maar wilde laten weten met welke producer ze het liefste een cd wilde opnemen, vroeg de platen maatschappij in Nashville - de hoofdstad van de countrymuziek. Uiteindelijk viel haar keus op Barry Beckett, een gezette vijftiger die furore maakte als producer van Bob Dylan, de Rolling Stones en Tammy Wynette. Ilse - die vlak bij het kantoor van Warner Reprise records werd ondergebracht in een hotel met een groot zwembad in de vorm van een gitaar - begon het steeds meer te dagen dat er Grote Dingen stonden te gebeuren.

Een hele stoet songwriters trok aan haar voorbij. Uiteindelijk koos ze veertien nummers. "Ik mocht volledig mijn eigen smaak volgen. Belangrijk vond ik dat de muziek een open sound kreeg. Dus geen strijkers op de achter grond. Liever een cello."
"Ik wil niet doorsnee zijn", herhaalt Ilse zelfbewust in verschillende toonzettingen. "Het moest míjn plaat zijn." Als die niet succesvol is, pech gehad. "Als de plaat flopt en de platenmaatschappij zegt straks: doe je haar eens wat anders, trek een korter rokje aan en zing eens andere liedjes dan doe ik dat echt niet. Ook niet als ik veel kan verdienen. Ik heb geen luxe nodig. Vorig jaar had ik ook geen geld. Ik ben niet wanhopig om beroemd te worden."


Ilse Delange.   Foto: Vincent Mentzel

Als alles maar goed geregeld is, vertelt ze. Hele boekenkasten heeft ze doorgenomen met tips over hoe je het beste contracten kunt afsluiten over zaken als royalties of het regelen van de rechten van zelfgeschreven nummers. Want als je niet uitkijkt, zal iedereen proberen je te belazeren, heeft Ilse begrepen. Ze heeft ook laten vastleggen dat de Amerikanen er alles aan zullen doen om haar volgend jaar "als het Nederlandse meisje met het southern accent" goed te lanceren in de States. Dat moet trouw ens wel, als Warner geld wil terugverdienen. Al leen al de opnamekosten van de cd bedroegen 162.000 dollar.

De komende weken moeten belangrijke beslissingen worden genomen. Ze zoekt nog steeds een manager. En wat te doen met haar huidige begeleidingsband Cash on Delivery? De groep bestaat uit oudere jongeren die muziek maken naast hun volledige baan. Str aks wacht het clubcircuit. Kunnen ze Ilse dan nog begeleiden en willen ze dat? "Ik word nu al uit de band getild als artieste. De jongens zeggen dat ze het hartstikke leuk voor me vinden, maar blijft dat zo?"

Maar goed, wie dan leeft wie dan zorgt. Van de single zijn nu al 5.000 exemplaren verkocht. De videoclip is gemaakt. Het filmpje - waarin Ilse van stoere fabrieksarbeider verandert in een teer zangeresje - zal high rotation op tv-muziekzender TMF w orden vertoond, heeft Ilse gehoord. Alles loopt op rolletjes. Dan komt de press promoter van Warner Music Benelux, William Janssens, de kamer binnen. De persdag is afgelopen.

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)