U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


(Foto NRC Handelsblad
Vincent Mentzel)























Tienerkamer

Menno Timmerman (36 jaar), product manager van Warner, is deze dinsdagochtend 30 juni net terug van de drukker. Er gaat vlak voor de release van een nieuwe cd altijd wel wat mis. Maar het is op te lossen en weldra kunnen de naakte cd's, waarvan er een aantal in een kartonnen doos liggen op zijn Hilversumse kantoor, worden voorzien van een boekje met songteksten en aantrekkelijke foto's van Ilse.

Het ruime kantoor van Timmerman oogt als een tienerkamer. Er staat een muziekinstallatie, een televisie en overal hangen posters van verleidelijke artiesten uit "zijn' stal. In een hoek van de kamer is met regenbestendige houten tuinmeubels een zithoekje gemaakt. Timmerman, gymnastiekleraar van beroep, is al zo'n elf jaar actief in de muziekindustrie, waar hij bekendheid geniet als de man achter de campagne Absolute Country. Geïnspireerd door het enorme commerciële succes van country-muziek in Amerika, ontwikkelde Timmerman plannen om deze muziekvorm ,,gewoon door de voordeur'' acceptabel en aantrekkelijk in Nederland te maken.

Country heeft volgens hem namelijk te veel last van ,,een beroerd imago''. De muziek dient voornamelijk als excuus om te kunnen linedancen of lassowerpen. Er is vooral in het zuiden en oosten van Nederland wel een fanatiek country-circuit, maar dat zijn mensen die allemaal platen importeren. Timmerman wilde produceren met eigen artiesten. Met kwaliteit en liefst jeugdig.


Ilse met band.  Foto: Vincent Mentzel

Menno Timmerman mag zich een van de grote ontdekkers van Ilse Delange noemen. Hij zag haar - toen ze nog gewoon Ilse de Lange heette - voor het eerst als zeventienjarige optreden bij de Nederlandse Country Music Awards in Veenendaal. ,,Toen ze haar scheur opentrok, was ik met een helemaal verkocht. Overal kippenvel.''

Na te hebben ,,afgetast'' of Ilse en hij elkaar ,,op het geestelijke en muzikale vlak konden vinden'' introduceerde Timmerman haar bij de platenmaatschappij BMG. Zijn toenmalige werkgever reageerde weinig enthousiast. We zijn niet geïnteresseerd in een country-Wilma, kreeg Timmerman te horen. Nieuwe perspectieven openden zich toen Timmerman twee jaar gele den verkaste naar Warner en hernieuwd contact kreeg met Bob Saporiti, zijn Amerikaanse collega van Warner Brothers in Nashville, Tennessee. Saporiti kende Delange omdat ook hij haar in '94 in Veenendaal had horen zingen. De twee platenboeren waren het snel eens: Delange heeft talent.

Gelet op de hoge investeringskosten die gemoeid zijn met het lanceren van een nieuwe artiest, besloot Warner uiteindelijk dat Delange door het Amerikaanse moederbedrijf zou worden gecontracteerd. De plaat zou om te beginnen in Nederland worden uitgebracht, waarbij Warner Music Benelux de publiciteits- en marketingkosten zou dragen. Zo werd Ilse De lange de eerste Europese artiest met een contract in de VS voor het maken van country.

Het zijn spannende tijden, want ,,het lanceren van een artiest is een tricky business'', zegt Timmerman. Eéen verkeerde stap en je blijkt een nieuwe variant van een zangeres als Mieke te maken. Er is veel geld uitgetrokken voor de videoclip (100.000 gulden), want Ilse moet zichtbaar worden. ,,De tijd dat je in ruil voor een koelkast of snoepreisje een discjockey bereid kon vinden om eindeloos jouw product te draaien, is voorbij.''

Alle marketing ten spijt, het introduceren van een artiest is toch echt anders dan het op de markt brengen van een nieuw toetje. Een goede muzikant moet een sterke eigen wil hebben en laat zich niet kneden. Ilse is zo'n type, zegt Timmerman. ,,Ze heeft ook een stevige achterban die geen gekke dingen wil.'' Ilse woont nog thuis bij haar ouders in Almelo, die de ontwikkelingen rond hun dochter nauwkeurig gadeslaan. ,,Ik heb haar moeder gisteren nog gesproken: ze vindt het wel een beetje eng worden. Haar enige dochter in de grote boze wereld...'', zegt Timmer man. Gelukkig heeft Ilse ook sinds haar vijftiende een vaste vriend. ,,Een goede peer uit Almelo'', vindt Timmerman. ,,En Ilse is niet iemand die zo'n jongen opeens aan de kant zet voor een beroemde bink uit Goede Tijden, Slechte Tijden''.

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)