U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


(Foto NRC Handelsblad
Vincent Mentzel)























Stoepje vegen

The morning after komt de zomerdag maar moeizaam op gang. ,,Ik zit nog in mijn pyjama'', zegt Ilse om tien uur 's ochtends aan de telefoon. Ze vraagt of het bezoek om twaalf uur kan komen. Op dat tijdstip is haar moeder bezig het stoepje voor de woning te vegen. De tuin en het huis zijn smetteloos ordelijk. In de klassiek ingerichte woonkamer met grote rood fluwelen zetels wijst niets erop dat dit een broedplaats is voor muzikaal talent. In de kast staat een zwart-wit foto van een lachende Ilse met gitaar, een plank daaronder ligt het liedboek van de kerk. Een cd-speler staat er niet.

Moeder Carla (56 jaar) smeert boterhammen voor een van de twee oudere broers van Ilse, die zoals altijd zijn half uurtje lunchpauze van het werk benut om thuis te eten. Ja, het is me wat. Vanaf je tiende volg je je dochter op talentenjachten en nu dit. Het gaat zo snel, het is allemaal zo "officieel" opeens. Je maakt je wel eens zorgen. Gelukkig is Ilse heel nuchter, die laat zich niet gek maken. "Eenvoud siert de mens', is de lijfspreuk van de De Langes, zegt moeder Carla. Zelf werkt ze parttime als schoonmaakster in een verzorgingstehuis. ,,We zijn hele gewone mensen hoor'', verzekert ze.


Ilse bekijkt op een Bossche parkeerplaats haar poster met haar vader.  Foto: Vincent Mentzel

Ilse komt terug van het winkelcentrum met een zak broodjes en twee tijdschriften. Het glossy maandblad Man heeft foto's van Ilse en weekblad HP/De Tijd doet verslag van ,,de bliksemstart van country zangeres Ilse Delange''. De geportretteerde bekijkt vluchtig met de familie de artikelen. ,,Het gaat me vooral om de foto's'', zegt Ilse. ,,De verhalen ken ik al''.

Het was laat geworden vannacht. Ze heeft haar bandleden geïnformeerd over de plannen. Dat ze concerten wil gaan geven waar mensen echt komen om Ilse Delange te zien. Waar je een echte show kunt weggeven. Een clubtour. ,,Ilse plays Paradiso, dat is mijn droom.'' Puistjes plagen Ilse's gezicht. De zorgen zijn groot. ,,Ik moet mensen gaan inhuren. Een manager. En ik wil bandleden met een commitment, die een goede drive hebben. Muzikanten waarmee ik gigantisch kan kicken. Maar ik ben bang dat anderen me op eens gaan zien als een arrogante bitch die oude vrienden aan de kant zet. Toch moet ik aan míjn toekomst denken: ik wil een show die knalt.''

Voor het zo ver is, moet er nog heel wat worden geregeld en liefst in eigen beheer. Op haar kamertje liggen tussen de cd's boeken over Amerikaans verbintenissenrecht: This business of music en All you need to know about the music business. Dit is het zakelijk hoofdkwartier waar Ilse na haar optredens bellend, faxend en e-mailend zaken doet. ,,Platenmaatschappijen willen je helemaal onder controle hebben: dat je hun pionnetje bent.'' Ilse is op haar hoede. ,,De muziekindustrie is heel corrupt. Er zijn zoveel artiesten genaaid en daardoor bouwen ze een muur van wantrouwen om zich heen. De buitenwereld verwart dat vaak met kapsones, maar dat is onzin. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat het erin sluipt. Dat je echt gaat denken dat je heel bijzonder bent. Dat je verwend raakt. Zo van, welke kleur vliegtuig zal ik nu weer aanschaffen?''

Toch is de nieuwsgierigheid naar het avontuur groter dan de zorgen om het onbekende. Eind dit jaar moet Nederland zijn veroverd, dan volgt de rest van Europa, dan Australië en eind volgend jaar de Verenigde Staten. Ze somt het achteloos op, of ze een boodschappenlijstje voordraagt. De platenmaatschappij in Nashville heeft al laten weten dat op de cd voor de Amerikaanse markt meer radio minded tracks moeten. ,,Dan begint het bij mij te kriebelen. Die term alleen al. Ik wil zelf kiezen wat ik zing en heb geen zin om door de Nashville-fabriek te worden gehaald.''

Bij de lunch eet Ilse een veel te zacht gekookt eitje. In de keuken speelt de draagbare radio. Als haar single te horen is, blijft dat in huize-De Lange niet onopgemerkt. ,,Op Drie!'' schalt het dan als verwijzing naar de nationale publieke popzender. En dan is het opletten geblazen. Hoe wordt Ilse afgekondigd?

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)