Van een Vermeer blijft meer over dan van een Rembrandt, van een pen- meer dan van een potloodtekening.
Deur dicht

































Een doek van de "fundamentele schilder" Robert Ryman heeft niets te maken met de beeldschermversie van dat doek: van de dikte of richting van Rymans penseelstreek _ cruciaal voor zijn werk _ is op het scherm niks te bekennen. 't Zijn hier pas werkelijk radicale statements, die schilderijen van Ryman: nauwelijks te onderscheiden van een leeg scherm.

Bij impressionistische schilderijen is het alsof je ze op het Internet door een vitrage ziet, alsof ze gefotografeerd zijn door David Hamilton. Van een Vermeer blijft meer over dan van een Rembrandt, van een pen- meer dan van een potloodtekening. Het is geen toeval dat veel computerkunstenaars voor hun cyberkunst harde lijnen, koude kleuren en scherpe contrasten kiezen. Vaak levert dat stripachtige, surreële beelden op: rode kerstballen die door een witbesneeuwd berglandschap rollen, of ijstorens van Babel in een blauwe zee. Ze mogen misschien iets "echter" zijn dan een eerst gefotografeerde en vervolgens voor het beeldscherm gescande Kantwerkster (1670) van Johannes Vermeer, de schermversie van de Kantwerkster is toch een veel intrigerender plaatje dan veel van de gelikte hedendaagse Internetkunst.

(begin tekst)












Bibliotheek
11e
10e
9e
8e
7e
6e
5e
4e
3e
2e
1e
BG
Deur open